Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Finance > Fond Vysočiny > Rada Fondu Vysočiny
Doprava a silnice – náš každodenní „chleba“
Začalo léto – doba příjemná pro všechny. Většinou příjemné teplo, dovolené, relaxace. Často také aktivní odpočinek spojený s turistikou, jízdou na kole nebo houbařením. Pro všechny takové aktivity máme na Vysočině mnoho možností.
Ty ovšem souvisí s dopravou. Tato problematika patří mezi základní priority naší krajské samosprávy a máme s ní nemálo starostí. Jistě jste zaznamenali rušení některých vlakových spojů od půlky června. Změna znamená snížení pouze o 2 % vlakových kilometrů z celkového ročního objemu. Byla to reakce Českých drah na to, že jsme už nebyli schopni a ochotni hradit jejich vzrůstající nároky na financování ztrátových spojů. Bohužel skutečnost je taková, že některé sympatické vláčky jezdí skoro prázdné a jejich provozovatel to řeší pouze požadavky na dotace. Jen osm vlaků z těch dříve dotovaných jsou České dráhy ochotny na Vysočině provozovat v rámci svého rozpočtu. A za ty další ztrátové spoje bude kraj stále hradit 252,9 mil. Kč. Slíbili jsme, že budeme chybějící spoje nahrazovat levnějšími autobusovými. O rušení konkrétních vlakových spojů jsme se dozvěděli se zpožděním, což nebylo úplně fér. Přesto jsme hned zareagovali, připravili licence i pro nové dopravce, doplnili chybějící spojení. Není to na Vysočině s dopravou jednoduché – máme tu 704 obcí – většinou malých sídel rozptýlených na poměrně velkém území. Přesto jsou všechny obce dostupné buď autobusovou nebo drážní dopravou. A budou nadále i po omezení či rušení vlakových spojů.
S dopravou souvisí i stav silnic – a to je naše další velká starost. Kraje „zdědily“ silnice v dost tristním stavu. A kdo chce vidět, ten si určitě všímá, že se jejich stav za poslední léta výrazně zlepšil. I za cenu nepopulárních častých objížděk. Ovšem nepříznivé klimatické podmínky a stále se zvyšující provoz mají své dopady. Střídání teplot okolo bodu mrazu, déšť se sněhem, sněžení, noční teploty pod bodem mrazu vedou k enormnímu počtu výtluků, poškození svislého dopravního značení a směrových sloupků. Pro zajímavost: v roce 2007 činily náklady na výtluky 59 mil. Kč, v roce 2008 už 68 mil. Kč. A škody po zimě v roce 2009 za období leden - březen nám byly vyčísleny na 150 mil. Kč. Přitom na souvislé opravy silnic máme v roce 2009 plánováno v celkovém objemu 275,7 mil. Kč. Nebudu vás už unavovat čísly – snad jen ještě jedno – na investiční stavby – tedy na nové silnice a „generálky“ stávajících chceme vydat v letošním roce obrovskou sumu přes dvě miliardy korun. A ani to nestačí našim představám. Navíc silnice první třídy a dálnice obhospodařuje přímo stát. A ten chce prostředky na tuto oblast snižovat i oproti původně plánovanému objemu, mnohé stavby silnic nebo obchvatů měst a městeček odložit. S kolegy hejtmany proti tomu protestujeme, uvidíme, jak se nám podaří tyto záměry zvrátit.
Chápeme, že stát musí hledat úspory. Ale silnice a doprava vůbec jsou každodenním „chlebem“ většiny našich občanů. A proto na ně klademe takový důraz. Jsou věci, které si můžeme odpustit. Do práce však musíme skoro každý den. A málokdo má to štěstí, že do ní dojde pěšky. Pochopitelně by bylo lepší, kdyby dopravní spoje byly častější a nových krásných silnic přibývalo ještě rychleji. Leč i kraj musí hospodařit jako každá domácnost - s tím, na co má.
Teď v létě nás čeká ve větší míře i to vítanější cestování – za tím dovolenkovým odpočinkem a relaxací. Přeji vám, aby i ta cesta za příjemným trávením volného času byla alespoň snesitelně stráveným časem.
Krásné léto na Vysočině!
Jiří Běhounek,
hejtman Vysočiny
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se