Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Jiří Běhounek - hejtman Kraje Vysočina > Články
Začneme konstatováním faktu. Kraj Vysočina protíná dálnice D1. Hlavní spojení Brna a Prahy patří státu a stará se o něj Ředitelství silnic a dálnic ČR. Užívání dálnic je přímo zpoplatněno a vybrané mýtné popř. výnos z prodeje dálniční známky je příjmem vlastníka komunikace. Kvalita úseku dálnice mezi Humpolcem a Velkým Meziříčím se zvyšující se intenzitou provozu vzala už dávno za své. V letošním a pravděpodobně dalších letech se dálnice dočká po 40 letech zásadní modernizace. Omezení už teď potkají řidiči na dálnici D1 na mostě přes Velké Meziříčí. Připravuje se generální modernizace téměř devítikilometrového úseku mezi Jihlavou a Větrným Jeníkovem a stejně dlouhý úsek plánuje Ředitelství silnic a dálnic opravit mezi Loktem a Hořicemi.
Silnice II/602 na území Kraje Vysočina kopíruje dálniční tah Praha – Brno a je oficiálně považována za část tzv. objízdné trasy v případě uzavření nebo omezení provozu na dálnici. Není žádným tajemstvím, že II/602 představuje tu levnější variantu cesty mezi Prahou a Brnem, chcete-li ušetřit na mýtném. Silnice II. tříd jsou majetkem krajů. Užívání těchto silnic není nijak přímo zpoplatněno. Silnice II/602 prochází modernizací postupně už několik let s ohledem na možnosti krajské pokladny a úspěšnost čerpání evropských dotací na spolufinancování oprav jednotlivých úseků.
Stejně jako se už letos opravy D1 se citelně dotknou každého, kdo po ní pojede, musí řidiči čekat omezení a několikaminutová zdržení i na silnicích nižších tříd, tedy i na II/602 mezi Pelhřimovem a Velkým Meziříčím. Na přelomu léta a podzimu zde začnou přípravné práce na výstavbě kruhové křižovatky, která má do budoucna vyřešit bezpečnější křížení silnic II/602 Jihlava – Pelhřimov a II/406 Jihlava – Kostelec, Telč.
Silnice II/602 má na území Kraje Vysočina délku 83,17 kilometrů od Velkého Meziříčí až po Pelhřimov. Její zásadní modernizace přišla Kraj Vysočina a Evropskou unii od roku 2007 už na více jak 600 miliónů korun, další stovky milionů stojí průběžně její „menší“ opravy. Podle odhadů odborníků na silniční stavby a podle statistik vlastníka komunikace by byla na okamžitou kompletní modernizaci potřeba ještě více jak miliarda korun. Řečeno v dnešních cenách, je pravděpodobné, že s oddalujícím se dokončením všech plánovaných i neplánovaných oprav se cena bude pouze zvyšovat. Svůj podíl na tom má především velice zdlouhavé zadávání veřejných zakázek, zvyšující se DPH a ceny stavebních komodit. Obrovské komplikace představují výkupy pozemků nutných pro rozšíření jízdních pruhů. „Stačí jeden jediný majitel, který se rozhodne neprodat kraji pro rozšíření silnice ani metr svého pozemku a všechna práce je zbytečná. Chápu důvody, kdy jsou za tímto rozhodnutím historické vazby. Méně pochopení už míváme s licitací ceny, která v některých velice ojedinělých případech v nabídce majitele přesáhne stonásobek ceny v místě obvyklé. V tu chvíli se mi chce v tom místě vyvěsit bilboard a napsat na něj proč nestavíme. Prostě nepůjdeme na nabídku lichvářů a spekulantů. A trpí tím všichni ostatní,“ rozčiluje se Libor Joukl, náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro oblast dopravy. Stává se už téměř praxí, že majetkoprávní příprava silničních staveb může trvat dlouhé roky.
Částečným řešením této situace je rozdělení celé stavby – opravy silnice na několik částí. Postupně se realizují ty, které jsou majetkově připraveny a vysoutěženy. Konkrétně modernizace zmíněného spojení východní a západní části Kraje Vysočina muselo být rozděleno na devět staveb, ty pak na další etapy.
Nová kruhová křižovatka.
Už po letních prázdninách plánuje Kraj Vysočina za podpory Regionálního operačního programu Jihovýchod zahájit nutné přípravné práce na stavbě nové kruhové křižovatky, která má historicky tvar písmene Y a spojuje dopravu od Pelhřimova a Telče směr Jihlava na páteřní silnici II/602. Křižovatka dvou silnic druhých tříd patří mezi velmi nebezpečné, chystanou změnu proto vítají i řidiči. Ti přivítají i rozhodnutí kraje v letošním roce provádět pouze práce, které nebudou mít dopad na zásadní omezení prázdninového a zimního provozu – dojde tedy na kácení pouze nejnutnějších porostů bránících rozšíření křižovatky, úpravě krajnic, budování propustků. „Vlastní stavba kruhové křižovatky je připravena s minimálním omezením osobní dopravy, autobusy a vozidla záchranné služby. Ty budou moci v době výstavby používat provizorní komunikaci, pro nákladní auta bude vyznačena objízdná trasa,“ upozorňuje Libor Joukl.
Ať už je investorem oprav na silnicích Kraj Vysočina nebo stát prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic CŘ musí se řidiči při prázdninových i poprázdninových cestách po Vysočině obrnit trpělivostí. I když komplikace budou v mnoha případech jen minimální, pokud s nimi budete při plánování cest počítat, nebudete překvapeni.
Informace o aktuálních uzavírkách na silnicích v Kraji Vysočina jsou dostupné na www.kr-vysocina.cz/doprava
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se