Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Finance > Finanční zdroje z EU > Program spolupráce INTERREG V-A Rakousko – Česká republika
Sociální služby v České republice jsou již několikátý rok za sebou výrazně poddimenzovány v oblasti financování ze státního rozpočtu. Na službách se začíná výrazně nižší rozpočet projevovat propadem ve mzdové oblasti sociálních pracovníků. Nezanedbatelná je i otázka pravidelných oprav a investic do jednotlivých typů sociálních služeb. Ministerstvo práce a sociálních služeb počítá v příštím roce opět s částkou 6,1 miliardy korun, která má zajistit chod všech sociálních služeb v České republice. Tato částka je srovnatelná se skutečností letošního roku 2011, kdy byl propad ve financování zaznamenán zejména v pobytových zařízeních pro staré a nemocné lidi a lidi s mentálním handicapem. Pro Kraj Vysočina chyběla částka převyšující 50 milionů korun. Tu musel kraj vynaložit ze svých vlastních prostředků.
.Obdobně se vyjadřují i další zástupci krajů, kteří se v rámci jednání sjednotili na postupu vůči nedostatečnému návrhu finančního krytí dotace na provoz sociálních služeb.
Ve strukturovaném usnesení, které schválili zástupci všech zúčastněných krajů nechybí ani požadavek na potřebnou částku na financování sociálních služeb, která se přibližuje 7,8 miliardám korun. Dalším bodem usnesení je i to, že v případě částky srovnatelné s letošním rokem se nebudou kraje aktivně účastnit dotačního řízení a nechají ministerstvo práce a sociálních věcí, ať samo určí priority v síti sociálních služeb jednotlivých krajů. Situace je tak kritická, že v některých krajích České republiky chybí i prostředky na vybrané sociální služby sociální prevence, které jsou financování z Evropského sociálního fondu. Ani tam není po téměř roce jasno, jak budou tyto služby nadále financovány.
V závěru jednání se přítomní zástupci krajů ještě vyjádřili k sociální reformě České republiky, která je značně nepřipravená a bude ohrožovat zájmy tělesně postižených lidí, lidí s handicapem a všech těch, kteří od 1. 1. 2012 budou potřebovat vyřídit sociální dávky a příspěvek na péči. Nepřipravená je i druhá část reformy, která se týká reformy péče o ohrožené a týrané děti. K této problematice nelze přistoupit systémem okamžitého zrušení dětských domovů a omezení přijímání dětí do kojeneckých ústavů.
Problematika transformace péče o ohrožené děti je tak chaotická, že mnoho institucí, které byly v České republice dobře zakotveny, ztrácí v současné době návaznost na fungování této péče a celkového přístupu, který by měl tyto děti ochránit a soustředit se na jejich výchovu a přípravu na to, aby mohli samostatně vykročit do dalšího života. Na rozdíl od systematického přístupu vyšlo z ministerstva práce pouze to, že by měly mýt zrušeny dětské domovy a omezeno přijímání malých dětí do kojeneckých ústavů. Dokonce ani pilotní projekty v této oblasti se doposud nerozjeli a nefunguje kvalitní komunikace mezi ministerstvem a organizacemi sociálně právní ochrany dětí.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se