Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Rozpočet kraje > Rozpočet a hospodaření populárně
PROGRAMOVÉ PROHLÁŠENÍ RADY KRAJE VYSOČINA
období 2012 - 2016
Ve volebním období 2008 - 2012 byla na základě výsledků voleb ustavena Rada Kraje Vysočina složená ze zástupců vítězné ČSSD. Výsledky práce rady i celého zastupitelstva kraje zhodnotila veřejnost ve volbách v říjnu 2012. Nové Zastupitelstvo Kraje Vysočina zahájilo svou činnost 9. listopadu 2012. Již tam se nově zvolená rada zavázala předložit priority v jednotlivých oblastech činnosti formou „Programového prohlášení Rady Kraje Vysočina na roky 2012 – 2016“.
Nejen členové rady kraje jsou si vědomi složité ekonomické situace v ČR, ale i v celé Evropě, rostoucí konkurence, tlaků na regiony z centra i jejich omezených možností. Přesto považujeme za potřebné předložit veřejnosti základní oblasti, kterým je nutné se v této době plně věnovat. Souhrnný materiál předkládáme k informaci, je otevřený všem připomínkám a doplněním, které budeme od obyvatel Kraje Vysočina očekávat.
Vycházíme z realistických pohledů na současnou situaci a postavení Kraje Vysočina. Naší snahou je pragmatické řešení problémů při vědomí nutnosti udržení maximálního množství fungujících veřejných služeb - zdravotnictví, školství, sociální služby, veřejná doprava, péče o krajinu, nakládání s odpady aj. Jednotlivé části vycházejí nebo zapadají do všech strategických materiálů kraje – Program rozvoje Kraje Vysočina, Zdravotní plán Kraje Vysočina, Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoj vzdělávací soustavy Kraje Vysočina, Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb Kraje Vysočina, Dopravní plán, Strategie rozvoje informační společnosti v Kraji Vysočina, Strategie Kraje Vysočina 2020 atd.
Tento souhrnný podklad odráží naši snahu o další trvalý kvalitní rozvoj Kraje Vysočina v úzké spolupráci všech, kteří o ní mají zájem, včetně informovaných obyvatel našeho kraje. Veřejnost měla, má i bude mít možnost se k návrhům vyjadřovat. Prosím zároveň o pochopení, předložený koncept je v dané době a za naprosto nejasných ekonomických výhledů, financí z EU a operačních programů období 2014 - 2020, vyjádřením možného reálného plánu. Proto nelze vyloučit případné další zásahy a korekce podle vývoje situace.
- zajištění udržitelnosti krajských projektů
- systematické řešení realizace probíhajících projektů s minimalizací možných finančních ztrát
- maximální a efektivní dočerpání zbývajících alokací u jednotlivých operačních programů
- transparentní účetnictví a výkaznictví
- otevřené rozpočty a možnosti dotazů a připomínek zájemců
- diskuze s veřejností nad prioritami v době přípravy rozpočtu
- pokračovat v nastoleném trendu úzké provázanosti řízení příspěvkových organizacích a Kraje Vysočina
- udržení veřejných služeb v největším možném rozsahu
- realizace společných nákupů komodit a věcí, metodická pomoc s veřejnými zakázkami
- maximálně využívání datového skladu, příprava analýz a výstupů pro strategické plánování
- benchmarking organizací, hodnocení odvětvových možností, sestavení ukazatelů kvality a jejich hodnocení
Majetek
- rozbor účelovosti a vytíženosti budov
- snižování energetických náročností objektů
- efektivní nakládání s nemovitostmi i jejich prodej
- pavilon chirurgie Nemocnice Třebíč
- rekonstrukce pavilonu interny Nemocnice Jihlava
- pavilon speciální péče Domova důchodců Proseč u Pošné
- výkupy pozemků a úprava souladu majitel – stavba – pozemek
- dokončení staveb transformovaných ústavů sociální péče Jinošov, Těchobuz, Křižanov
- zachování systematického nástroje podpory malých obcí (Program obnovy venkova Vysočiny), podpora Místních akčních skupin a subjektů realizujících místní Agendu 21
- podpora regionálních produktů
- příprava nezbytných koncepčních dokumentů kraje pro nové programovací období
- systematická práce a usilování o zahrnutí priorit kraje do koncepčních dokumentů na národní úrovni a do připravovaných operačních programů - potenciální zdroje finančních prostředků pro rozvojové aktivity
- zasadit se o co nejvhodnější implementační strukturu, která bude pro žadatele z kraje jednoduchá a umožní efektivní čerpání finančních prostředků subjektům z kraje
- příprava konkrétních finančních nástrojů pro podporu rozvoje vědy, výzkumu a inovací v regionu (např. inovační vouchery, stáže studentů a pedagogů v podnicích, patentový fond, podpory výzkumných projektů apod.)
- podpora systematické spolupráce středních škol, vysokých škol a výzkumných institucí v regionu konkrétními novými aktivitami se zaměřením na talentované studenty
- systematická práce v rámci Euroregionu Dunaj Vltava - nové nástroje a příležitosti k rozvoji podnikatelského prostředí na mezinárodní úrovni, podpora partnerství s ostatními zahraničními subjekty
- naplňování stávajících partnerství konkrétními aktivitami (Dolní Rakousko, Nitranský samosprávný kraj, Region Champagne-Ardenne, Zakarpatská oblast Ukrajiny)
- maximální rozvoj všech druhů přeshraniční spolupráce
Zdravotnictví
- udržení všech pěti krajských nemocnic v rozsahu dostupné, kvalitní a efektivní péče
- jednání se zdravotními pojišťovnami o kultivaci a udržení sítě zdravotnických zařízení – lůžkové i terénní služby
- diskuse se zdravotními pojišťovnami k zajištění efektivního financování zdravotní péče
- zajištění pozice kraje jako účastníka tvorby sítě a zdravotní politiky v kraji
- sledování a modelování restrukturalizace péče
- zajištění provozu na nejvyšší možné úrovni – specializace, emergenci, ústavní pohotovostní služba
- udržení ekonomicky stabilního chodu krajských zdravotnických zařízení
- dokončení elektronizace agend a činností – projekty eHealth
- podpora vzdělávání a stabilizace lidských zdrojů (zdravotnického i nezdravotnického personálu)
- aktivní podpora bezpečí, jakosti a kvality prostředí v nemocnicích
- komunikace s veřejností, informační podpora
Sociální služby a oblast péče o potřebné
- jasná, územně a systémově vyvážená transparentní pravidla pro víceleté financování
- dokončení transformace ústavů sociální péče Jinošov, Těchobuz, Křižanov
- podpora činnosti nestátního neziskového sektoru v oblasti sociálních služeb – alternativa trvalé ústavní péče a rozvoj terénních služeb, především pečovatelské o ošetřovatelské služby
- rozvoj dobrovolnictví jako prostředku mezigenerační spolupráce a pomoci starým a sociálně potřebným
- podpora prorodinných opatření a systému slev pro rodiny s dětmi a seniory
- podpora koncepce systému náhradního rodičovství, včetně minimalizace umisťování dětí do ústavní péče
- podpora aktivit zmírňování následků drogových závislostí, sociálně vyloučené lokality atd.
Vzdělávání
- přizpůsobení sítě střední škol s nabídkou oborové struktury a kvalitní výuky
- podpora inovací a zavádění novinek do studia
- podpora technických a přírodovědných oborů (např. školní dílny a laboratoře na základních školách, další modernizace vybavení center technického vzdělávání, soutěže, motivační stipendia, spolupráce s firmami při zajišťování praxe a odborného vzdělání učitelů
- podpora mladých badatelů - žáků ZŠ a SŠ se zájmem a talentem pro individuální rozvoj v některé vědní či odborné oblasti (důraz na přírodní vědy a techniku, spolupráce s VŠ, AV, firmami)
- podpora pohybových a sportovních i volnočasových aktivit obyvatel kraje u všech věkových kategorií
- výchova sportovců - krajská centra talentované mládeže
- sportovní soutěže středních škol
- spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi v oblasti volnočasových aktivit
- systematické monitorování kvality a efektivity vzdělávacích služeb (propracování střednědobého plánování dle pravidel kraje, soustava indikátorů a nástrojů pro jejich sledování, standardy kvality ve středních školách – např. CAF, ISO 9001, 9004)
- koncepční zajištění školských poradenských služeb pro školy, učitele a rodiče pro území Kraje Vysočina (plošné pokrytí, přehlednost a dostupnost pro klienty, zamezení duplicit)
- společné nákupy
- koordinace oborových postupů
- hodnocení výsledků managementu a celých škol
Doprava
- elektronická jízdenka a elektronizace služeb pro cestující
- autobusy či doprava na zavolání
- optimalizace návaznosti spojů autobusů, vlaků a automobilů
- výběrová řízení na dopravce
- efektivní optimalizace spojů
- právní podklady pro omezování jízd na silnících II. třídy
- úsilní o mýtné na silnicích kraje
- vážení kamionů na silnicích kraje
- rozbor stavu silniční sítě Kraje Vysočina, projekt finanční náročnosti rekonstrukcí
- maximální využívání evropských dotací
Životní prostředí
- tvorba a realizace funkčního systému nakládání s odpady
- maximální pozornost věnovat předcházení vzniku odpadů, třídění a využití odpadů včetně biologicky rozložitelných
- monitoring ovzduší a opatření ke snižování emisí k trvalé kvalitě vzduchu na Vysočině
- zajištění potřebné ochrany a péče zvlášť chráněným územím
- zpřístupnění a popularizování zvlášť chráněných území pro odborníky, tak i obyvatele a návštěvníky kraje
- ochrana krajinného rázu a půdního fondu
- regulace větrných a fotovoltaických elektráren, optimalizace bioplynových stanic
Lesní a vodní hospodářství, zemědělství
- udržení jakosti vod určených k zásobování obyvatelstva pitnou vodou
- mimořádná pozornost pro vodní nádrže Švihov a Vír
- pokračovat v obnově vodovodní i kanalizační sítě a zajistit veřejnou potřebu pitné vody a odvádění odpadních vod
- zvýšit čistotu a kvalitu vody v řece Jihlavě – čistota vodní nádrže Dalešice a možnosti rozvoje EDU
- podpora hospodaření v lesích – vybrané činnosti a kvalita lesa
- využití lesa k výchově a odpočinku - spolupráce s majiteli
- další péče o zvěř, spolupráce s myslivci, pachové ohradníky
- podpora agrárního sektoru, rozvoj výstupů z memoranda a spolupráce s Agrární komorou ČŘ
- regionální produkty a potraviny
- zemědělské aktivity půdo ochranných technologií a udržitelného podnikání na půdě
Kultura a cestovní ruch
- úspěšné dokončení projektů podporovaných z evropských fondů (Zámek Třebíč, Muzea a galerie on-line, Porta culturae)
- usilování o získání financí z nových výzev Finančního mechanismu EHP/Norsko
- dokončení koncepčních materiálů pro nové programovací období 2013-2020
- odpovědné a systémové řízení příspěvkových organizací (muzea, galerie, knihovny)
- zachování bohatého kulturního dědictví a systémové podpory jeho obnovy i rozvoje regionální kultury
- rozvoj pozice regionu Vysočina jako atraktivní turistické destinace
- koncepční materiály pro další programovací období - Strategie rozvoje cykloturistiky a cyklodopravy v Kraji Vysočina v letech 2013 – 2020
- podpora Vysočina Tourism, zkvalitnění marketingových aktivit a zlepšení propagace cestovního ruchu a spolupráce s podnikateli v této oblasti
- podpora vysokorychlostních připojení internetu v oblastech se selháváním telekomunikačního trhu
- rozvoj sítí nové generace (NGA, NGN)
- rozvoj služeb – eGovernment, eParticipation, eInclusion
- technologická centra a jejich služby, rozvoj sítě Rowanet
- znalostní systémy a podpora rozhodování – datové sklady a geoinformatika
- elektronické služby ve zdravotnictví, kultuře a cestovním ruchu
- podpora aktivit v oblasti elektronické bezpečnosti (kraj, města, obce, organizace, veřejnost)
- vzdělání ICT pro veřejnost a veřejnou správu
- popularizace ICT
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se