Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.

 

Cesta: Titulní stránka > Školský portál > Strategické dokumenty kraje, analýzy


 

Hlavní nabídka

Přeskočit nabídku
 
 

Strategické dokumenty kraje, analýzy

Záložky hlavní nabídky

Vyberte:

První mobilita žáků a učitelů v rámci mezinárodního projektu Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

První mobilita žáků a učitelů v rámci mezinárodního projektu Vzdělávání pro udržitelný rozvoj
V minulém týdnu se v Kraji Vysočina uskutečnila první vzdělávací aktivita čtyřicítky žáků, učitelů a partnerů v rámci mezinárodního projektu Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Účastníci z Francie, Rakouska a dvou krajských gymnázií ze Žďáru nad Sázavou a Pelhřimova zažili tři dny týmové práce, vzdělávání, workshopů i zajímavého volnočasového programu. Tým z Finska, který na Vysočinu nemohl přicestovat, se připojil alespoň na úvodní část programu online.
 

 
 

Projekt Education for Sustainable Development (ESD), do kterého jsou kromě Kraje Vysočina zapojeny partnerské regiony Grand Est ve Francii, Dolní Rakousko a finské Tampere, podporuje sdílení příkladů dobré praxe a výměnu zkušeností a postupů se zaměřením na předměty STEM (science, technology, environment, mathematics) a implementaci environmentálních témat do výuky na středních školách. Program mobility tak byl zaměřen na tuto oblast a zejména na témata, která si zvolila dvě krajská gymnázia.

Gymnázium Žďár nad Sázavou si připravilo téma „Květnaté louky v městské zástavbě“. Cílem bylo vědeckými metodami vyhodnotit rozdíly mezi krátce střiženými trávníky a květnatými loukami, které se v centrech měst stále častěji objevují. Pozornost byla zaměřena jak na biologickou rozmanitost obou typů zeleně, tak na měřitelné fyzikální vlastnosti, jako jsou výpar z plochy, vyzařování nebo absorpce tepla, vliv na erozi a kvalitu půdy a další. Součástí byl i průzkum a dotazníkové šetření mezi obyvateli Žďáru nad Sázavou. Výsledky včetně výstupů z úterního a středečního programu pak týmy ze všech zemí prezentovaly na setkání se starostou Žďáru nad Sázavou Martinem Mrkosem, za účasti radního kraje pro oblast školství Jana Břížďaly.

 

Dalším tématem, které se prolínalo celým týdnem, byla krajina v době klimatické změny. Pelhřimovské gymnázium si připravilo workshopy ve škole a výzkumnými metodami se zaměřilo na to, jak způsoby využití půdy ovlivňují vodní režim v krajině. Studenti zkoumali například strukturu dřeva stromů nebo rozvoj a změnu městské zástavby v Pelhřimově a okolí v uplynulých letech. Zajímavou součástí programu byl i zážitkový workshop v Počítkách na Žďársku zaměřený na zadržování vody v krajině. Spolek Sdružení krajina, pod vedením Kateřiny Marečkové a Milana Daďourka, si připravil dvouhodinovou, anglicky komentovanou, procházku okolím Počítek, kde všechny týmy za pomoci odborného výkladu i mapových podkladů zkoumaly změny a hodnotily zásahy v zemědělské krajině včetně toho, co je možné pro krajinu udělat, aby bylo zadržování vody co nejúčinnější.

 

Všichni účastníci během celého týdne pracovali ve smíšených mezinárodních týmech. Studenti z českých gymnázií připravili a vedli v angličtině workshopy pro své nové „spolužáky“ a učitelé se zapojili do hodin odborných předmětů STEM v rámci tzv. job shadowingu. Mohli tak sdílet evropský přístup k výuce a učení se v oblasti přírodních věd na středních školách, zapojení přírodovědného vzdělávání do environmentálních a kulturních souvislostí nebo sdílení nových metod a inovativních postupů v oblasti STEM.

 

V rámci volnočasového programu poznávali zahraniční studenti obě hostitelská města Žďár nad Sázavou a Pelhřimov formou zážitkových her, navštívili také žďárské Muzeum nové generace nebo komentovanou prohlídku poutního kostela na Zelené hoře.

 

Celý program byl zakončen společným setkáním studentů, pedagogů a dalších hostů v prostorách zámku ve Žďáře nad Sázavou, kde interaktivní formou všichni společně vytvořili plakáty vztahující se k tématu udržitelného rozvoje, diskutovali a zhodnotili celý projektový týden.

Ohlasy a reakce účastníků byly nadšené a mobilita na Vysočině se stala velikou motivací k účasti i na dalších vzdělávacích aktivitách projektu ESD. Další projektové setkání proběhne v květnu letošního roku ve Finsku.



  • Jana Čermáková, odbor školství, mládeže a sportu
    Krajský úřad Kraje Vysočina
  • tisk@kr-vysocina.cz 

 

Projekt realizuje Kraj Vysočina společně s projektovými partnery z Vysočiny a ze svých partnerských a spolupracujících regionů v Evropě pod názvem Education for Sustainable Development (ESD) - Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Projekt je finančně podpořen z programu Erasmus+.

erasmus

 





Partneři projektu ESD:

Gymnázium Žďár nad Sázavou

Gymnázium a Obchodní akademie Pelhřimov

Vysočina Education – školské zařízení pro vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb školám, příspěvková organizace

Amt der NÖ Landesregierung, Abt. Wissenschaft und Forschung (Dolní Rakousko)

Tampereen klassillinen lukio (Tampere, Finsko)

Rectorat de l'académie de Reims (Remeš, Francie)

Lycée Hugues Libergier (Remeš, Francie)

Region Grand Est (Francie) – asociovaný partner
 

První mobilita žáků a učitelů v rámci mezinárodního projektu Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

 
 
Zodpovídá: Ing. Eva Neuwirthová
Vytvořeno / změněno: 23.3.2022 / 23.3.2022

Počet návštěv: 2167
 

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Kontaktní informace

 
Kontakt:
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, IČO: 70890749, posta@kr-vysocina.cz, tel.: 564 602 111, fax: 564 602 420, skype: kruvysocina, ID datové schránky: ksab3eu

Úřední hodiny:
pondělí a středa: 8.00–17.00, úterý, čtvrtek a pátek 8.00–13.00
, Facebook Kraj Vysočina na Facebooku
Pokladna, CzechPOINT:
pondělí a středa: 8.00–12.00, 13.00-17.00.
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek