Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Servis pro samosprávu > Zastupitelstvo kraje > Zápisy ze zasedání
Vyberte:
Metodika
realizace informačního systému podle REPAIR 2000
Informační
technologie v jakékoli organizaci již dnes nejsou pouze vymožeností moderní
doby, ale tvoří stěžejní součást její činnosti. Proto je nutné k informatice přistupovat
výhradně jako k funkčnímu celku od prvního konektoru v síti, přes hardware až
po aplikace, administraci a znalosti uživatelů. Cílem by měli být vždy
informační technologie jako "pouhý" nástroj s administrací počítačů
na pomyslný knoflík. Počítač je nářadí pro práci, nic víc, nic méně. Jedině s
perfektně funkčním a bezproblémovým celkem můžete dosáhnou požadovaných
výsledků. Jaká je ale ta správná strategie a metodika?
Infrastruktura počítačové sítě
Počítačová síť
je vedle kvalitního, nejlépe značkového serveru, základem spolehlivé
komunikace a bezpečného zpracování dat. Správná realizace a topologicky čisté
řešení sítě ušetří svým uživatelům celou řadu starostí. Nesporným kladem je
striktní nasazení kvalitních aktivních prvků od jediného výrobce, případné
jejich sjednocení. Dalším kritickým bodem je minimalizace uzlových
bodů v síti. Dosáhnete tak nejen zjednodušení údržby a monitorování
aktivních prvků v síti, ale především jistou záruku rychlého vyhledávání
problematických míst v síti a výrazné urychlení odstranění problémů. Při
budování počítačové sítě je vhodné preferovat aktivní prvky standardu Fast a
Gigabit Ethernet s managementem*. V současnosti je zřejmě optimální cestou s
výborným poměrem cena / výkon připojení serveru a páteřních uzlů sítě
prostřednictvím Gigabit Ethernetu při zachování připojení pracovních stanic
pomocí Fast Ethernetu.
*Poznámka:
Management umožňuje prostřednictvím řady nástrojů sledovat provoz aktivního
prvku (uzlu) v síti. Jeho ideální podobou je web management, který lze
monitorovat pomocí běžného internetového prohlížeče z jakéhokoli místa v síti.
Základní model sítě se společným intranet / internet serverem a
administračně / datovým serverem
U rozsáhlejších
sítí je nutné počítat s výrazně složitější infrastrukturou. Opět platí, že je
vždy efektivní celé řešení optimalizovat jak z pohledu množství využívaných
aktivních prvků, tak z hlediska množství serverů. Bezesporu je ideální
postupovat cestou minimalizace. Využívat kvalitních komponent, pokud
možno od jediného výrobce. Vyvarujete se tak řady problémů s kvalitou přenosu a
jeho optimalizací.
Rozsáhlejší síť s odděleným intranet / internet serverem a administračně /
datovým serverem
Optimalizace datové sítě TCP/IP
Kolem této
problematiky existuje celá řada studií. Projekt REPAIR 2000 věnuje problematice
optimalizace TCP/IP protokolu samostatnou sekci na portálu www.repair2000.cz.
Jednoznačně lze v současné době po "vychytání" všech problematických
bodů a nastavení zcela zásadně změnit filosofii sdílení aplikací, distribuci multimediálních titulů
a správu uživatelských dat.
Nákup hardware
Správně zvolená
strategie nákupu hardware v určitých časových vlnách se ukazuje jako jediná a
možná pro systematické využívání informačních technologií. Správné odhadnutí
výměny celé skupiny počítačů a jejich aktualizace je mnohdy stěžejní pro
snížení nákladů na opravy a zajištění funkčnosti systému. Obecně lze v
současnosti mluvit o životnosti vlastních počítačů v rozsahu čtyř až šesti let.
Bezesporu se v tomto bodě vyplácí vsázet na značku a kvalitu. Základem
kvalitního stavěného počítače je základní deska a operační paměti. U serveru je
nutné preferovat výrobky předních světových výrobců jakými jsou například HP,
IBM, DELL, apod. Server prostě není "jen" obyčejný počítač, ale tvoří
srdce každého informačního systému.
Nákup software licencí a jeho dlouhodobé plánování
Počítač bez
aplikací je jak televizor bez programů. Není žádným tajemstvím, že cena
software již dlouhou dobu předstihuje cenu hardware. Navíc programy jsou pouhým
dílem lidského rozumu a tomu je chybování vlastní. Je tedy nutné programy často
vylepšovat a modernizovat. Zde bude v budoucnu stále častěji slyšet slova jako
je "pronájem
software, outsourcing, subscription, maitanence, apod.). Obecně se jedná o
snahu uživatelům aplikace pronajmout a pomocí udržovacích poplatků jim dát
možnost trvalého přísunu nových verzí produktů a jejich případných aktualizací.
Pozice administrátora v organizaci, má vůbec čas na skutečné problémy?
Administrátor
výpočetní techniky je často považován za člověka, který neustále pobíhá s
množstvím disket a CD ROM po organizaci a řeší problémy. Jistě zajímavá
myšlenka, ale v praxi poměrně nákladná a především potlačující základní význam
lidských zdrojů se špičkovými znalostmi. Administrátor je bezesporu
nepostradatelná osoba a ta musí být využita správným směrem. Cílem by mělo být
usnadnění jeho skutečné práce a zklidnění celého procesu administrace s ohledem
na uživatele i vlastního administrátora. Lidově řečeno administrátor na gauči s
odbornou knihou v ruce a vše perfektně funkční. Navíc funkčnost informačního
systému, která je v případě problémů vázána na konkrétní osobu je vždy velmi
choulostivým místem celého informačního systému.
Dopad projektu REPAIR 2000 na administraci
Metodika administrace
Jakýkoli
technický výpadek výpočetní techniky je vždy problémem, který může způsobit
velké časová a finanční ztráty. Informační technologie je nutné mít z tohoto
pohledu vždy 100% funkční. I drobný program, který nenápadně přijde poštou může
způsobit katastrofální následky. Údržba vlastních počítačů by navíc neměla být
závislá na fyzické přítomnosti administrátora v organizaci. Ten má řešit otázky
bezpečnosti dat, jejich archivaci a starat se o rozvoj sítě správným směrem.
Počítače by si měli udržovat v případě problému sami uživatelé stisknutím
pomyslného tlačítka SOS.
Princip administrace sítě pomocí nástroje a metodiky REPAIR 2000 admin
REPAIR 2000
admin tento problém řeší zcela zásadně. Jeho autoři dokázali snížit náklady
na údržbu výpočetní techniky na zlomek původních. Je výsledkem desetiletého
hledání cesty v oblasti automatizace administrace. Jedná se o automat
na administraci sítě v pravém slova smyslu, který je schopen zcela
automaticky udržovat stovky počítačů zapojených do jediné domény nebo active
directory**. Může být nasazen i v sítích se servery Novell a Linux/Samba.
** Poznámka: Active Directory je základem síťové architektury Microsoft Windows
2000, XP a Windows 2003, zlepšující doménovou architekturu Windows NT 4, a
poskytuje adresářovou službu navrženou pro distribuovaná síťová prostředí.
Active Directory umožňuje organizacím účinně sdílet a řídit informace o
síťových prostředcích a uživatelích.
Znalosti uživatelů jsou bezpodmínečnou nutností úspěšné realizace IT
v organizaci
Využití jakékoli
aplikace výpočetní techniky má svá určitá specifika. Jedná se o vysoce
kreativní činnost s použitím nejmodernější techniky. Existuje celá řada metod,
kterými se lze obsluhu určitého programu naučit: experimentování, detailní
čtení manuálů, studium odborných knih atd.
Hlavním
východiskem pro řešení problému by mělo být vždy sestavení plánu prohlubování
znalostí uživatelů. Tento slouží k vymezení okruhu řešených problémů, k
stanovení jejich návaznosti a je pomůckou při opakování získaných vědomostí.
Detailním prostudováním plánu (příklad)
získáváte přehled a základní představu o probírané problematice. V každém lze
cestu seznamování uživatelů s novými nástroji v informačním systému řešit
tradiční výukou nebo pomocí eLearningu.
Závěrem
Je zřejmé, že pro realizaci, budování a aplikovaný provoz informačních
technologií je stěžejní strategie. Jedině cílené a dlouhodobější vize rozvoje
výpočetní techniky společně se správně směřovanými investicemi zaručí dosažení požadovaného
cíle - informační technika jako skutečný nástroj pro tvořivou práci, o který se
může opřít libovolná organizace.
zdroj: www.repair2000.cz/metodika.htm
– Petr Fořt
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se