Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Finance > Finanční zdroje z EU
Sběr dat probíhal od 24. do 31. ledna 2022 a e-mailem bylo osloveno cekem 18 496 středoškoláků a 2 397 učitelů. Formulář nakonec vyplnilo 34,2 % oslovených středoškoláků, tedy 6 331 z nich. U učitelů byla návratnost podstatně vyšší, a to 58 %, formulář vyplnilo 1 391 pedagogů.
Žáci:
Z dotazníkového šetření kromě jiného vyplývá, že uchazeči si nejčastěji zjišťují informace o škole od žáků a absolventů dané školy, naproti tomu nejmenší vliv má prezentace školy v médiích. Nejčastějším důvodem pro změnu oboru a školy bývají nezájem o obor a nespokojenost s původní školou. Nejspokojenější s výběrem školy a oboru jsou podle průzkumu žáci dvouletých a tříletých oborů. Nejvíce jsou o správnosti volby svého oboru přesvědčení žáci učebního oboru truhlář a rovněž gymnazisté, naopak nejméně žáci oborů aranžér a cestovní ruch. Nezastupitelnou roli má pro středoškoláky třídní učitel(ka), kdy jejich důvěryhodnost přesahuje 73 %. Žáci hodnotí velice kladně spíše odbornou způsobilost učitelů než jejich pedagogické schopnosti. Největší slabiny spatřují v nedostatku aktivizujících forem výuky, inspirativnosti výuky a v omezené tvůrčí a produktivní atmosféře. Silnou stránkou škol jsou prostory, ve kterých se vyučuje, a materiální vybavení. Za slabé stránky považují středoškoláci malou nabídku volnočasových aktivit nebo nedostatek vhodných prostor, kde by mohli trávit čas mimo vyučování. Pokud však škola nabízí volnočasové aktivity, jsou žáky hodnoceny kladně.
Učitelé:
Motivaci učitelů pro výběr školy ve větší míře neovlivňuje vlastní absolutorium dané školy, ani znalost kolegů nebo prostorové zázemí školy. Přes 89 % učitelů by si nyní podle dotazníku opět zvolilo stejnou profesi, i když o jiném povolání přemýšlelo 36 % dotázaných a 21 % uvažovalo o změně školy. Časté úvahy o změně zaměstnání měli učitelé biologie, angličtiny a fyziky. Mezi ženami a muži nejsou významnější rozdíly ve spokojenosti. Pouze 4 % učitelů vyjádřilo, že se školou, kde působí, necítí žádnou sounáležitost. Ve většině škol je dobře vnímáno vedení školy. Učitelé vnímají jako silné stránky škol prostory pro výuku a materiální vybavení, naopak za slabou stránku považují přístup žáků.
Hlavní závěry:
„Na obsahu i struktuře dotazníkového šetření jsme spolupracovali se zástupci České školní inspekce, Národního pedagogického institutu či příspěvkové organizace Vysočina Education. Společně se budeme dále podrobněji zabývat konkrétními zjištěními a do strategických a projektových záměrů kraje navrhneme konkrétní opatření, jak výsledky šetření reflektovat. To byl jeden z hlavních motivů, proč jsme se do sběru dat od žáků a učitelů pouštěli,“ doplňuje krajský radní Jan Břížďala. Ředitelé zapojených škol dostanou výsledný report, ve kterém zjistí, jak dopadla jejich škola v porovnání s průměrnými výsledky ostatních zapojených škol.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se