Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Zdravotnický portál Kraje Vysočina > Informace pro veřejnost
Zápis z jednání Bezpečnostní
komise Rady kraje Vysočina č. 4/2003
ze dne 22. července 2003
Přítomni: členové bezpečnostní komise viz. presenční listina
Program
1. Zahájení
2. Zpráva z jednání Bezpečnostní rady kraje
3. Reforma ozbrojených sil- zrušení 32. letecká základny v Náměšti nad Oslavou
4. Různé
5. Závěr
1. Zahájení
Předseda bezpečnostní komise přivítal přítomné a vysvětlil důvody proč se komise schází v období dovolených.
2. Zpráva z jednání Bezpečnostní rady kraje
Pavel Maslák informoval členy komise o jednání Bezpečnostní Rady kraje Vysočina, které se uskutečnilo dne 4.6.2003.
3. Reforma ozbrojených sil
Pavel Maslák pohovořil o nových, prozatím nikým nechválených záměrech Ministerstva obrany ČR a Generálního štábu Armády ČR, týkajících se „Reformy ozbrojených sil Armády ČR“. Předseda komise vysvětlil následující důvody a argumenty pro zachování 32. letecké základy v Náměšti nad Oslavou
Vojenské důvody
1. Závazky vůči alianci
a. Vyčlenit letku 12x L-159. Letka musí být schopna se rozmístit kdekoli v zájmovém prostoru aliance a fungovat.
b. Vyčlenit roj 6 stíhacích MiG-21 a výhledově jiný nadzvukový letoun pro NATIEADS - společná protivzdušná obrana v rámci NATO
c. Vyčlenit roj 6 transportních vrtulníků
d. Poskytovat podporu hostitelskou zemí rozmístěným silám NATO na dvou páteřních letištích. NATO z tohoto důvodu přislíbilo investice do základen Čáslav a Náměšť s cílem vytvořit kapacitu pro přijetí dvou aliančních letek na každé základně
2. Vliv zrušení základny na plnění těchto závazků
a. MO plánuje provozovat v Čáslavi 18x L-159 a vyčlenit slíbenou letku z Čáslavi. Je nutno si uvědomit, že jde o letku stíhacích bombardérů. Znamená to, že z Čáslavi se stane bombardovací základna? Bude to nutně znamenat zpoždění v přípravě letky nejméně o 3 roky. Závěr – ČR nesplní závazek vyčlenit letku pro alianci.
b. Vyčlenění roje vrtulníků není ohroženo, je však s podivem, že MO ruší základnu která vyčleňuje letku (12 letounů)Náměšť a drží základnu která vyčleňuje roj (6 vrtulníků) Přerov
c. Existuje někde na světě případ kdy by NATO investovalo do tzv „ spící základny“, zcela jistě ne. Pokud bude zrušen provoz na základně budou téměř zcela jistě zastaveny i investice do základy. Při návštěvě komise SHAPE a NATO HQ jsme velmi silně argumentovali, že investice do naší základny budou mít dvojí efekt – základna pro NATO( viz d výše) a letka pro NATO (viz a) - dva v jednom, a právě to bylo touto komisí vysoce ceněno. Je velmi pravděpodobné, že aliance nebude investovat do prázdné základny – zvláště pokud ČR nebude plnit své závazky vůči alianci. Převedením veškerých L-159 do Čáslavi pak dojde k jejímu totálnímu zahlcení – nebude mít žádnou kapacitu pro přijetí dvou letek aliančních letounů a tedy zmizí i důvod proč by měla aliance investovat i v Čáslavi. Závěr: zrušení Náměšti povede pravděpodobně ke zrušení investic NATO do Náměšti i od Čáslavi
3. JEDU Dukovany systém ochrany elektrárny, který je i částí havarijního plánu……
Politické důvody
1. Vnitropolitické
a. Zrušení pracovních příležitostí v regionu s druhou největší nezaměstnaností
b. Důvěryhodnost vlády která ještě před 6-ti měsíci označila základnu za perspektivní
2. Zahraničně-politické
a. Nesplnění závazků vůči alianci – ztráta důvěryhodnosti
b. Dojde k zastavení přímých investic aliance do Náměště i Čáslavi – jaké ale budou další kroky aliance?
c. Může si vůbec ČR dovolit, v době kdy má Polsko v Iráku celý sektor (území, za které je zodpovědno), nepostavit pro alianci ani letku?
d. Jak budou partneři reagovat na znehodnocení jejich investic do infrastruktury základny a do výcviku personálu základny – které již byly značné?
Ekonomické důvody
MO vedou ke zrušení základny ekonomické důvody – toto má svou logiku pouze pokud je za rámec ekonomické analýzy vzat čistě národní rámec uvnitř resortu obrany, situace vypadá zcela jinak pokud bude uvažován celospolečenský rámec v mezinárodním kontextu.
1. Jak bylo uveřejněno v denním tisku ( idnes 7.7. 03- Jan Gazdík), najde, podle náměstka Váni, v resortu práci „jen asi polovina z dvanácti set lidi“. Jakou úsporu přinese zrušení šesti set pracovních míst v porovnání s dopadem na region a v porovnání s velmi pravděpodobným zastavením přímých investic NATO do Čáslavi i Náměšti
2. Jaká bude šance českých firem uspět v tendrech NATO, když Česká republika neplní své závazky?
3. Jaká bude reakce spojenců na promarněné investice v řádu stovek milionů které již byly učiněny do infrastruktury náměšťské základny a do výcviku personálu (pro ilustraci kurs pro jednoho jediného návodčího v UK stojí 30 000 liber a můj výcviku v UK stál kolem 100 000 liber). Dále proběhlo loni v září na základně cvičení zcela hrazené britskou stranou a letos v září je britská strana připravena zrealizovat – a z velké části zaplatit cvičení skutečně velkého rozsahu. Je nepravděpodobné, že by naši partneři nad tímto plýtváním mávli rukou a řekli „tak dobře budeme to financovat znovu a od začátku“. Z toho vyplývá, že vycvičení příslušníků čáslavské základny by bylo nutno pravděpodobně zcela financovat z národních zdrojů a tudíž by české daňové poplatníky stálo podstatně více než již realizovaný a dohodnutý výcvik 32. zTL
Členové komise rozpoutali diskusi na výše uvedené téma. Diskutovalo se o ochraně Dukovan.
Pavel Maslák vyzval členy komise, pokud mohou svým jednáním ovlivnit vývoj situace, aby tak učinili.
4. Různé
V diskusi se členové komise shodli, že by zrušením posádky poklesla životní úroveň regionu, a mohlo by tímto rozhodnutím dojít k snížení bezpečnosti JeDU. Přítomní se dotazovali zda bylo uvažováno o mimořádném zasedání zastupitelstva kraje.
Závěrem předseda komise představil pracovníky oddělení pro řešení mimořádných událostí Krajského úřadu kraje Vysočina Pavla Dvořáka, Jiřího Marouska a Mgr. Alenu Beranovou.
5. Závěr
Pavel Maslák shrnul jednání a navrhl termín zasedání komise na první týden v září, kde jedním z bodu programu bude problematika hospodářských opatření pro krizové stavy, Čas a místo bude upřesněno na pozvánce.
Pavel Maslák v. r.
předseda Bezpečnostní
komise Rady kraje Vysočina
Zápis pořízen na jednání
dne 22. 7. 2003
Zapsala Šárka Polívková dne 28. 7. 2003
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se