Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.

 

Cesta: Titulní stránka > Tiskoviny kraje > Právní předpisy kraje a rozhodnutí hejtmana > Pravidla


 

Pravidla

Záložky hlavní nabídky

Vyberte:

Zápis ze zasedání Komise kultury a památkové péče Rady kraje Vysočina č. 1/2006

19. leden 2006
 

 
 

Zápis z jednání

Komise kultury a památkové péče Rady kraje Vysočina č. 1/2006

konaného dne 19. 1. 2006

 

Přítomni:

1. Pavel Hodáč

6. Zdeňka Marková

2. Jaroslav Hulák (předseda)

7. Petr Píša

3. Josef Chalupa

8. Luboš Rudišar

4. Věra Chladová

9. Olga Zachariášová

5. Eva Krpálková

10. Horymír Kubíček (tajemník)

Nepřítomni:

1. Jaromíra Hanáčková

2. Jarmila Rosecká

3. Tomáš Škaryd

4. Václav Jehlička

Program:

1.       Zahájení jednání;

2.       Návrh plánu činnosti Kkpp na rok 2006;

3.       Stanovení priorit v oblasti kultury a památkové péče v Regionálním operačním programu;

4.       Posouzení indikativního seznamu nových investičních a neinvestičních projektů ROP 2007 ‑ 2013;

5.       Ceny kraje Vysočina v kulturní oblasti;

6.       Grantový program Klenotnice Vysočiny;

7.       Diskuse a různé;

8.       Závěr.

 

 

1.       Zahájení

Předseda komise přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl návrh programu zasedání – ten by schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.

 

2.       Návrh plánu činnosti Kkpp na rok 2006

Plán činnosti všichni členové obdrželi společně s pozvánkou. Plán činnosti byl na jednání rady kraje přijat bez připomínek. Předseda ujistil členy komise, že v případě, že by chtěli v průběhu roku zabývat určitou problematikou bude do programu zařazena. Mgr. Kubíček informoval o výjezdním zasedání v Třebíči, které by se mělo uskutečnit v květnu tohoto roku. Jedná se o veletrh muzeí. Je potřeba se ještě domluvit na přesném termínu a konkrétním programu.

 

Usnesení 01/01/2006/Kkpp

Komise kultury a památkové péče Rady kraje Vysočina

bere na vědomí

plán činnosti kulturní komise Rady kraje Vysočina na rok 2006

Usnesení bylo přijato 10 hlasy.

3.       Stanovení priorit v oblasti kultury a památkové péče v Regionálním operačním programu

Mgr. Kubíček podal krátkou souhrnnou informaci o Regionálním operačním programu (ROP). Sdělil, že by uvítal, kdyby  členové komise zaslali své připomínky a náměty k ROP.

Problematika ROP je jeden z nejdůležitějších bodu jednání tohoto roku. Zdůraznil, že jak si dnes nastavíme priority, těžko bude v dalších budoucích letech docházet ke změnám.

ROP by měl zahrnovat aktivity, které jsou v působnosti krajů a obcí a které mohou přispět k rozvoji regionů. ROP je nejdůležitějším nástrojem financování.

ROP stanoví na které akce se bude moci žádat. Do konce března tohoto roku  budou probíhat  jednání, která budou zahrnovat především priority jednotlivých oblasti. Po ukončení připomínkování a jednání vznikne výsledný program, který nahradí stávající  SROP. ROP by měl více odpovídat potřebám regionu, protože celá administrativa přejde pod správu kraje.

 

Mgr. Kubíček nabádal členy komise k vážnému přistoupení k této záležitosti. Znovu apeloval na členy komise, aby své nápady poslali na odbor památkové péče. Na prvním místě ve škále priorit vidí krajskou knihovnu, ale i další, zejména pak takové projekty, které se zde na Vysočině neobjevují, ale jejím vznikem by došlo k rozvoji území.

Na toto téma nastal diskuse.

 

Úkol: Nápady a priority z oblasti památkové péče a kultury, které by se měly zařadit v rámci programu ROP poslat v nejbližším možném termínu na OKPP

 

4.       Posouzení indikativního seznamu nových investičních a neinvestičních projektů ROP 2007 ‑ 2013

K tomuto tématu opět podal informace Mgr. Kubíček. Vysvětlil co znamená tzv. křížové financován. Zjednodušeně řečeno se jedná o kombinaci financování v případě projektu. Jak samotný nástin projektu (obsahovou část) tak investice.

Je potřeba stanovit,m co občané potřebují a vyjít jim vstříc. Při plánování priorit a projektů je potřeba ctít strategii evropské unie.

Opět na toto téma členové komise diskutovali, shodli se na názoru, že kulturní sféra nemá tak velkou podporu veřejnosti,  jako například sport a o to je složitější prosadit některé projekty.

 

Úkol: Členové komise opět nastíní nějaké nápady a pošlou na e-mailovou adresu kubova.k@kr-vysocina.cz. Na dalším jednání komise se k názorům a nápadům komise bude vyjadřovat.

 

5.       Ceny kraje Vysočina v kulturní oblasti

Mgr. Kubíček podal informace o jednotlivých cenách kraje v oblasti kultury.  Vyzdvihl loňský první ročník akce Zlatá jeřabina. Cena kraje Vysočina Zlatá jeřabina za kulturní počin roku 2004 byla vyhlášena ve 2 kategoriích: kulturní aktivita a péče o kulturní dědictví. Cílem bylo poukázat na množství zajímavých kulturních akcí probíhajících v kraji a na péči o jeho bohaté kulturní dědictví.

Akce byla velice úspěšná. Veřejnosti byl představen seznam kulturních aktivit a veřejnost se vyjadřovala. Vyhodnocení proběhlo veřejným hlasováním a byly uděleny ceny a finanční částky a ukázalo se to jako účelné - hlasovala 700 korespondentů.

Proto i letos se bude organizovat Zlatá jeřabina, první krok byl již učiněn a letos se počítá s větší účasti. Kraj oslovil prostřednictvím e-mailu cca 929 e-mail adres s dopisem, ve kterém byl vysvětlen účel Zlaté jeřabiny a žádost o zaslání návrhu na nominace. Všechny návrhy budou prezentovány v prostorách krajského sídla.  Ty návrhy, které se budou překrývat budou prezentovány v novinách a www stránkách kraje a o těch se bude hlasovat.

 

Letos byla zvolena vhodná a lepší propagace této akce. Jedná se o pohlednice, na kterých bude z jedné strany vyobrazeni vítězové loňské Jeřabiny a na druhé straně budou informace pro občany, jak  mohou hlasovat a na jakou adresu se může návrh poslat.

Mgr. Kubíček zdůraznil, že náklady na vznik těchto pohlednic jsou  velice nízké, nikdo zatím s přesností nemůže určit návratnost, ale všichni se shodli na tom, že je to originální způsob propagace akce.

 

Další ceny, které nyní probíhají jsou:

Cena za nejkrásnější knihu. Tato akce probíhá v rámci  knižního veletrhu v Havlíčkově Brodě.

Cena za dokumentární film.

Mgr. Kubíček diskutoval s členy komise, zda je tato cena možná a reálná, a jakou formu ocenění zvolit?

Vyzval členy, aby o tomto podnětu přemýšleli a popřípadě navrhli jiné možnosti udělení cen.

 

Členové se shodli na názoru, že cena za dokumentární film, který byl již natočen se zdá být jako účelná. Je dobré, aby tento film, který bude nominován byl už někde přijat. Jako formu ocenění by členové komise zvolili finanční dar v celkové výši cca  100 000 Kč.

 

Při diskusi na toto téma také padl názor, aby se udílení cen zaměřilo především na nejmladší generace. Mohla by být také zajímavá cena za nejlepší počin v oblasti kultury, ale ve vztahu k dětem. Členové sdílí stejný názor, že je potřeba zaměřit svoji pozornost především na generací děti. Je potřeba se zamyslet nad tím jakou formu zvolit, aby právě mladá generace projevila více zájmu o kulturní dědictví.

 

6.       Grantový program Klenotnice Vysočiny

Mgr. Kubíček krátce přiblížil grantový program Klenotnice Vysočiny a poukázal na lepší připravenost programu pro hodnotící členy řídícího výboru.

 

Základní a specifická kritéria pro posuzování projektů:

Základní kritéria zůstávají stejná jako v minulé výzvě. Jedná se především o specifícká kritéria, která je potřeba lépe zpracovat.

 

Specifická kritéria:

a)       přínos projektu pro rozvoj kulturního života,

b)       kvalita a proveditelnost předloženého projektu,

c)       rozsah otevírací doby pro veřejnost  /minimálně 52 dnů v roce/,

d)       výhodou je shromažďování a spravování sbírek muzejní povahy dle zákona 122/2000 Sb.,

e)       výhodou je nekomerční zaměření činnosti žadatele,

f)         výše finančního podílu příjemce.

 

Členové by specifická kritéria poopravila a doplnila o:

-         integrace do systému, (nejlépe by bylo kdyby příjemce byl začleněn v nějakém systému (v průvodcích, v cyklistických trasách, informacích o muzeích atd),

-         k bodu c) rozsah otevírací doby - je to sporné mělo by se bodovat dostupnost jako taková,

-         zatraktivnění pomocí zavedení interaktivních prvků s důrazem na dětského návštěvníka.

 

Členové komise se shodli, že minimální  podíl příjemce by se měl pohybovat kolem 50%. A maximální finanční objem cca 200 000 Kč.

 

Jak poukázal pan Hulák, při schvalování grantových programů bude dobré provést rozbor, zda se peníze na tu určitou činnost nemohou financovat z jiných zdrojů třeba EU?

 

7.       Diskuse a různé

V diskusi se debatovalo o problematice Malovecké kaple, která dříve patřila hradu Kámen a nyní přešla pod správu církve. Kaple je v havarijním stavu, ale církev prozatím nabídla kraji jednání o výpůjčce, ale kraj nemůže v takovém stavu výpůjčku přijmout.

Tato problematika se bude samozřejmě ještě řešit i na politické úrovni. Mgr. Kubíček ujistil členy komise, že je o průběhu jednání informovat.

 

8.       Závěr

Předseda poděkoval všem přítomným za aktivní účast a diskusi a jednání ukončil.Termín zasedání Kkpp č. 2/2006 byl stanoven na 22. února 2006 ve 14:00 hodin, v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, zasedací místnost C 1.21.

 

 

Jaroslav Hulák v. r.

předseda Komise kultury a památkové péče Rady kraje Vysočina

 

 

Zpracovala a zapsala Šárka Polívková dne 23. ledna 2006

 
 
Zodpovídá: admin
Vytvořeno / změněno: 26.1.2006 / 22.9.2006

Počet návštěv: 4419
 

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Kontaktní informace

 
Kontakt:
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, IČO: 70890749, posta@kr-vysocina.cz, tel.: 564 602 111, fax: 564 602 420, skype: kruvysocina, ID datové schránky: ksab3eu

Úřední hodiny:
pondělí a středa: 8.00–17.00, úterý, čtvrtek a pátek 8.00–13.00
, Facebook Kraj Vysočina na Facebooku
Pokladna, CzechPOINT:
pondělí a středa: 8.00–12.00, 13.00-17.00.
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek