Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Dokumenty odborů > Odbor informatiky > Fond Vysočiny - Grantové programy pro oblast ICT > Úspěšné projekty Fondu Vysočiny
Vyberte:
Zápis z jednání
Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina č. 5/2006
konaného dne 14. 11. 2006
Přítomni:
1. Jiří Blažek |
5. Jiří Jež, ml. |
9. Jaroslav Poborský |
2. Martin Čížek (předseda) |
6. Josef Nedvěd |
10. Jan Joneš (tajemník) |
3. Pavel Gregor |
7. Václav Němec |
|
4. Tomáš Havlík |
8. Ivo Novotný |
|
Nepřítomni (omluveni):
1. Josef Matějek |
2. Karel Moravec |
Nepřítomni (neomluveni):
1. Václav Vacek |
2. Petr Zgarba |
Hosté:
1. Pavel Hájek (náměstek hejtmana)
|
2. Petr Bureš (vedoucí OLVHZ) |
3. Arnošt Jakubec (Asociace soukromých zemědělců) |
4 Jitka Merunková (OLVHZ) |
5. Martin Brzák (OŽP) |
Program:
1. Zahájení;
2. Návrh přírodního parku Javořická vrchovina;
3. Řešení problematiky ochrany přírody v kraji Vysočina;
4. Různé; stávající situace v procesu notifikace příspěvků na hospodaření v lesích a podpory v oblasti zemědělství;
5. Závěr.
1.Zahájení
Martin Čížek, předseda komise, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl návrh programu zasedání - ten byl 8 hlasy schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.
2. Návrh přírodního parku Javořická vrchovina
Martin Brzák uvedl, že na základě podnětu MěÚTelč a kladných písemných vyjádření či podnětů významné části dotčených obcí zahájil OŽP 3. 2. 2006 připomínkové řízení k návrhu Přírodního parku Javořická vrchovina. Dalším důvodem pro zahájení jednání je to, že v Jihočeském kraji již stejnojmenný přírodní park, vyhlášený z podnětu tamních obcí, od 1. 1. 2005 funguje a dle názoru OŽP je vhodné odstranit současnou disproporci v podmínkách ochrany a rozvoje cenného území kolem Javořice.
O návrhu nařízení byla vedena široká diskuse. Kromě klasického připomínkového řízení byl uspořádán tématický seminář pro zástupce obcí a odbornou veřejnost. Rovněž byl publikován článek ve Zpravodaji kraje Vysočina.
Přírodní park jako forma obecné ochrany krajiny vychází z § 12 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Návrh nařízení kraje Vysočina o přírodním parku většinou opisuje platné nařízení Jihočeského kraje, aby byly podmínky ochrany krajiny kolem Javořice srovnatelné.
Cílem vyhlášení Přírodního parku Javořická vrchovina je přispět k zachování a dalšímu rozvoji značných soustředěných estetických a přírodních hodnot a jejich využití, zejména při rozvoji turistiky a sportu, zemědělství a lesnictví. S případným vznikem Přírodního parku Javořická vrchovina v kraji Vysočina je zákonitě spojena zvětšená přímá i nepřímá propagace území. Údaje o přírodním parku a odkazy na něj v tištěných i elektronických mapových, textových i obrazových materiálech mohou představovat určitou pozitivní reklamu a mohou následně vyvolat – při splnění dalších podmínek – i určitý ekonomický přínos. Přírodní park by měl přispět k zachování podmínek rozvoje a ochrany území.
Územní rozsah, který byl předložen do vnějšího připomínkového řízení, převzal OŽP z návrhu MěÚ Telč. Na základě nesouhlasných vyjádření 4 dotčených obcí v severovýchodní části (Doupě, Třeštice, Růžená, Batelov) a obce Mrákotín v centrální části, které odmítly existenci jakéhokoliv přírodního parku na celém svém území, OŽP navrhovaný územní rozsah zásadně redukoval. Výše uvedené obce v sv. části byly z navrhovaného přírodního parku zcela vyňaty. Vynětí území obce Mrákotín, která leží uprostřed hodnotného území, je řešeno variantně. Dle varianty I je vyňato i celé území obce Mrákotín. Dle varianty II je vyňata převážná většina území obce Mrákotín, s níž je spjata naprostá většina ekonomických aktivit. Jsou to všechny nelesní plochy včetně zastavěného území sídel, v budoucnu zastavitelného území a lesa v blízkosti sídelních útvarů. Pouze vzdálenější plochy uvnitř lesa (včetně vrcholu Javořice) byly ponechány v přírodním parku, tak aby vzniklo území respektující vedle postoje obce také přirozené územní vazby. Na hospodaření v lese má zařazení do přírodního parku zcela minimální vliv.
OŽP navrhuje zřízení přírodního parku Javořická vrchovina dle Přílohy č. 2 (varianta II), protože tato varianta ve větší míře respektuje přirozené vazby v území. Tato varianta také lépe koresponduje s areálem přírodního parku v Jihočeském kraji.
Rozvinula se diskuse k těmto tématům:
- stanoviska dotčených obcí;
- co z toho plyne pro zemědělské oblasti (případná omezení);
- zkušenosti z Jihočeského kraje;
- jednotlivé varianty řešení;
- návrh zřízení parku vznikl z aktivity obcí a ne kraje!
Usnesení 013/06/2006/Kzžp
Komise zemědělství a životního prostředí
doporučuje
vydat nařízení kraje Vysočina o zřízení přírodního parku Javořická vrchovina a o omezení využití jeho území dle Přílohy č. 2 (varianta II).
Usnesení bylo přijato 8 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
14:40 na jednání přišel Jiří Blažek.
3. Řešení problematiky ochrany přírody v kraji Vysočina
Jan Joneš uvedl, že problematika ochrany přírody a krajiny na území kraje Vysočina je v působnosti krajského úřadu, odboru životního prostředí. Tato oblast je poměrně široká, skládá se zejména z následujících postupů a procesů:
- poskytování náhrad za škody způsobené vydrou a kormoránem
o postup dle zákona č. 115/2001 Sb., o poskytování náhrad škod způsobených vybranými zvláště chráněnými živočichy;
o informace o poskytnutých náhradách za škody;
- CITES
o postup dle zákona č. 100/2004 Sb., o ochraně druhů volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin regulováním obchodu s nimi a dalších opatřeních k ochraně těchto druhů a o změně některých zákonů (zákon o obchodování s ohroženými druhy) – tzv. CITES
o KrÚ zajišťuje - mimo území národních parků a chráněných krajinných oblastí - výkon činností dalšího výkonného orgánu podle práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů a tohoto zákona tím, že uděluje výjimky ze zákazu obchodních činností (žádost na předepsaném formuláři EU)., zajišťuje registraci exemplářů podle § 23 (žádost volnou formou) a zjišťuje skutečnosti týkající se regulace obchodní činnosti podle práva Evropských společenství o ochraně ohrožených druhů.
- Ochrana přírody obecná a zvláštní
o postup dle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny;
o přírodní parky;
o regionální územní systém ekologické stability;
o zvláště chráněná území;
o Natura 2000
§ na území kraje Vysočina se v rámci soustavy NATURA 2000 vyskytuje 58 evropsky významných lokalit o celkové rozloze 679 539 ha;
§ pro Evropsky významné lokality, které neleží v CHKO, je příslušným úřadem k jejich předběžné ochraně KrÚ, pro lokality, u nichž je v nařízení vlády uvedeno, že cílovým způsobem ochrany je PP nebo PR, je pak kraj příslušný i k zajištění trvalé ochrany – buď smluvním způsobem, nebo vyhlášením MZCHÚ (PP či PR);
o Česká Natura
§ projekt „Optimalizace výsledků mapování přírodních biotopů a jejich aktuálního zastoupení na území ČR jako předmětu ochrany v současné síti maloplošných zvláště chráněných území v ČR“ - celkem bylo navrženo 17 přírodních biotopů;
o zvláště chráněné druhy;
o spolupráce s NNO v ochraně přírody.
Rozvinula se diskuse k těmto tématům:
- prokazování a posuzování škody způsobené vydrou a kormoránem a administrativa s tím spojená, informovanost veřejnosti o této problematice;
- možnosti udělování výjimky odstřelu kormorána, hospodaření rybářů a vlastníků rybníků;
- Kontrolní výbor Zastupitelstva kraje Vysočina se v jedné ze svých kontrol v letošním roce zabývá kontrolou vyplácení škody způsobené vydrou a kormoránem.
Usnesení 014/06/2006/Kzžp
Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informace o řešení problematiky ochrany přírody a krajiny v kraji Vysočina v působnosti krajského úřadu.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Různé; stávající situace v procesu notifikace příspěvků na hospodaření v lesích a podpory v oblasti zemědělství
Jitka Merunková pohovořila o stávající situaci v procesu notifikace příspěvků na hospodaření v lesích a podpory v oblasti zemědělství. OLVHZ prostřednictvím MZe notifikuje zásady do zemědělství a lesnictví, v současné době byly zodpovězeny dotazy, které Evropská komise vznesla k těmto zásadám. Musíme vyčkat zda Evropská komise nevznese další dotazy. Jediné co je v současné době vyřízené je bloková výjimka na Radešínskou Svratku.
K tomuto tématu se rozvinula diskuse.
Předseda komise informoval o připravované schůzce s hejtmanem kraje Vysočina ve věci problematiky zemědělství kraje Vysočina (viz zadání pana hejtmana).
Předseda dále uvedl, že jedním z bodů programu zasedání komise č. 1/2007 bude plán činnosti na rok 2007. Požádal všechny přítomné, aby si do příště připravili náměty k tomuto materiálu (tajemník připraví koncept, který bude zaslán s předstihem členům komise jako podkladový materiál).
5. Závěr
Závěrem předseda poděkoval všem přítomným za aktivní účast na komisi a termín dalšího jednání komise stanovil na 16. 1. 2006 od 14:00 hodin v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 2.15).
Martin Čížek v. r.
Předseda Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina
Zpracovala a zapsala Kateřina Nedvědová dne 14. 11. 2006
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se