Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > O Kraji Vysočina > Vysočina a krajský úřad
Zápis z jednání
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina č. 7/2006
konaného dne 7. 12. 2006
Přítomni:
1. Jaroslava Dvořáková |
2. Martin Herzán |
3. Jiří Hormandl (místopředseda)
|
4. Petr Jašek |
5. Iva Kondýsková |
6. Jan Nekula |
7. Ladislav Nováček |
8. Oldřich Ondráček |
9. Marie Ostatnická |
10. Jiří Vondráček (předseda) |
11. Jiří Bína (tajemník) |
Nepřítomni:
1. Helena Havránková |
2. Eliška Chvistková |
3. Petr Krábek |
Hosté:
1. Dagmar Zápotočná (zástupce KOUS) |
2. Táňa Křížová (OSVZ) |
3. Roman Sýkora (OSVZ) |
4. Milena Werlová (OSH) |
Program:
1. Zahájení, kontrola úkolů, schválení zápisu
Jiří Vondráček, předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl program zasedání – ten byl všemi přítomnými schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.
Předseda shrnul závěry z minulého zasedání komise. Konstatoval, že všechny úkoly byly splněny.
2. Informace o dotačním řízení MPSV
Jiří Vondráček zmínil, že v průběhu minulých zasedání byla komise průběžně informována o problematice financování sociálních služeb a o probíhajícím dotačním řízení na MPSV. KrÚ předložil souhrnnou žádost o dotace pro poskytovatele v kraji Vysočina v souhrnné výši 436 mil. Kč. U požadavků jednotlivých poskytovatelů bylo navržené krácení především v případech, kdy jejich požadavek výrazně rostl ve srovnání s financováním z minulých let. Přihlíženo bylo také k případům, kdy obce jako poskytovatelé na jedné straně neúměrně zvýšily náklady a na druhé straně minimalizovali svůj podíl zřizovatele. Celá žádost je podložena jednak popisem sítě sociálních služeb v kraji Vysočina a jednak popisem financování poskytovatelů v ní zařazených v roce 2006. Z těchto podkladů vyplývá, že téměř všechny služby navržené na poskytnutí dotace s výjimkou některých pečovatelských služeb byly v roce 2006 podporovány prostředky z MPSV a z vlastního rozpočtu kraje.
V návaznosti na tento návrh se KrÚ sešel se zástupci MPSV. MPSV již počítá s tím, že v dotačním řízení rozdělí poskytovatelům něco přes 6 miliard Kč. Asi půl miliardy ze tří, o které ke přislíbeno při projednávání státního rozpočtu navýšit dosavadních 3,6 miliard, si zatím ponechávají jako rezervu, kterou nezapočítali do směrných čísel. Směrné číslo pro Vysočinu by tak nyní činilo 319 miliónů Kč a maximum, kterého lze dosáhnout při použití zmíněné rezervy je 340 mil. Kč. Při jednání bylo konstatováno, že požadavky na dotace rostou při podhodnocení příjmů např. u pečovatelské služby (v některých případech připadá 40 Kč na klienta měsíčně), narovnáním rozdílů mezi dotací na lůžko u domovů důchodců obcí a dotacemi, které na jedno lůžko připadají u ostatních poskytovatelů (vyšší požadavky obecních domovů důchodců proti skutečnosti roku 2006), a zapojení pečovatelské služby obcí. Musíme tedy počítat s tím, že dotace MPSV budou vycházet z narovnání předpokládaných příjmů pečovatelské služby na minimální částku 250 Kč na měsíc a na klienta. Omezení požadavků obecních poskytovatelů s ohledem na skutečnost roku 2006 znamená zachování rozdílných přístupů k poskytovatelům podle zřizovatele, ale asi by bylo nejmenším ohrožením finanční stability systému (zachování dosavadní podpory státu a růst úhrad od uživatelů).
OSVZ provedl finanční analýzu dopadu opatření podle připomínek z MPSV a návrhy dotací by se tímto způsobem snížily na 406 mil. Kč. Je tedy zřejmé, že prostředky v návrhu státního rozpočtu jsou i za použití tohoto přístupu nedostatečné. Je však důležité si uvědomit, že teprve nyní se konstruují ceníky služeb a konkretizují úhrady uživatelů na straně jedné a probíhají stále další řízení o zvýšení důchodu pro bezmocnost s dopadem do platebních schopností uživatelů na straně druhé. U pobytových služeb lze dříve nebo později předpokládat uzavření smlouvy o úhradách zdravotní péče ze zdravotního pojištění jako další zdroj příjmů, ale nelze zatím určit, kdy tento zdroj příjmů naběhne.
Další důležitou informací je vyhlášení speciálního dotačního řízení pro lůžková zdravotnická zařízení poskytující pobyty ze sociálních důvodů. MPSV pro něj rezervovalo 400 miliónů Kč a termín podávání žádostí je konec ledna.
Usnesení 026/07/2006/Kspp
bere na vědomí
informaci o stavu řízení o poskytování dotací MPSV.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
3. Informace o proběhlých seminářích k zákonu o sociálních službách a ke zřízení intervenčního centra pod Psychocentrem
Jiří Bína informoval, že vzhledem ke skutečnosti, že zákon o sociálních službách vstoupí v účinnost dnem 1. 1. 2007 a přinese do oblasti sociálních služeb velmi závažné změny, připravil kraj Vysočina informační kampaň pro veřejnost i poskytovatele.
Její součástí byla série tří setkání s poskytovateli sociálních služeb spojená s poradenstvím při vyplňování žádosti o státní dotace. Celý proces pomoci při zpracování těchto žádostí navazoval na informace uveřejněné v tisku. Postupně jsou prostřednictvím tisku zveřejňovány další informace týkající se nových pravidel i změn ve financování.
Ve spolupráci s Národní radou zdravotně postižených byly v průběhu podzimu zrealizovány půldenní semináře ve všech pěti okresních městech v kraji. Účast byla smíšená a zahrnovala zástupce poskytovatelů, uživatelů i obecních úřadů. Zástupci obecních úřadů postrádají odpověď na celou řadu nevyřešených otázek spojených s výkonem nové správní agendy poskytování příspěvku na péči – k tomuto účelu je určen především seminář se zástupci MPSV pro zástupce obecních úřadů, který se bude konat 4. 12. 2006.
Souběžně s ním proběhne i seminář zaměřený na poskytnutí potřebných informací poskytovatelům. Dne 29. 11. 2006 proběhlo společné zasedání pracovních skupin sociálních pracovnic a vrchních sester pod hlavičkou Asociace poskytovatelů sociálních služeb. 15. 12. 2006 proběhne další setkání s uživateli zaměřené na informace k registracím sociálních služeb. Mnohé informace z těch, které při podobných příležitostech podáváme však nejsou úplné nebo konečné, protože teprve 7. 12. 2006 proběhne představení metodik MPSV a dne 15. 12. podrobné proškolení odpovědných pracovníků k registracím. Je tedy nutné, aby kraj v informační kampani i nadále pokračoval.
Trochu specifickou oblastí se stala pomoc obětem domácího násilí. V návaznosti na materiál, který byl předmětem jednání na předcházejícím zasedání komise, podalo Psychocentrum – manželská a rodinná poradna kraje Vysočina, příspěvková organizace, žádost o dotaci MPSV na úhradu nákladů na koordinátora pomoci obětem domácího násilí na dva měsíce roku 2006 a na rok 2007. První z těchto žádostí již bylo vyhověno a uvedená organizace přijala koordinátora, který v současné době připravuje řádný provoz intervenčního centra od 1. 1. 2007. Úkol koordinátora, jehož funkce byla nově zřízena v listopadu, bude spočívat především v tom, aby na základě oznámení policie kontaktoval oběť domácího násilí, poskytl jí částečnou poradenskou pomoc a zprostředkoval pomoc dalších subjektů (specializované odborné poradenství, terapii, léčbu, právní pomoc, případně inicioval další postup trestněprávních orgánů. Nová právní úprava i nové postupy byly prezentovány v tisku. V zájmu nastolení funkční spolupráce subjektů, které působí v oblasti pomoci obětem domácího násilí, zorganizoval KrÚ ve spolupráci s Psychocentrem jejich úvodní pracovní schůzku dne 28. 11. 2006. Zúčastnili se zástupci obecních úřadů obcí s rozšířenou působností, Policie ČR, soudů, probační a mediační služby, občanských poraden i azylových domů (z oslovených subjektů se nezúčastnila pouze státní zastupitelství). Na schůzce proběhlo představení intervenčního centra a byla nastíněna předpokládaná spolupráce. Zároveň se všichni aktéři navzájem představili a popsali svou očekávanou roli v oblasti pomoci obětem domácího násilí. Změny v této oblasti byly medializovány v krajských novinách i prostřednictvím tiskové konference.
Členové komise vznesli dotaz k výběru koordinátora pomoci obětem domácího násilí. Jiří Bína toto podrobně popsal.
Usnesení 027/07/2006/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky rady kraje
bere na vědomí
sdělení o informační kampani k zákonu o sociálních službách a k realizaci nových úkolů spojených s pomocí obětem domácího násilí.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Informace o vyhodnocování pilotního projektu Rodinný pokoj
Jiří Vondráček v úvodu zmínil, že RK na základě doporučení KSPP podpořila pilotní projekt Hospicového hnutí Vysočina „Rodinný pokoj“. Jednalo se o zkušební provoz speciálně vybaveného jednolůžkového pokoje, který umožňuje pobyt rodinného příslušníka, případně jiné osoby, které doprovázejí pacienta v terminálním stadiu nemoci. Fungování tohoto projektu bylo postaveno na úzké spolupráci mezi střediskem hospicové péče v Novém Městě na Moravě a léčebnou dlouhodobě nemocných na Buchtově kopci. Léčebna zajišťuje komplexní lůžkovou zdravotní péči, která je hrazena z veřejného zdravotního pojištění, zatímco Hospicové hnutí Vysočina zabezpečuje vlastní službu doprovázení prostřednictvím svých pracovníků, případně dobrovolníků. Proces doprovázení byl veden cílem vytvořit rodinnou atmosféru pokoje, podmínky pro důstojný závěr života a podpořit pacienta v tom, aby se s očekáváním konce života vyrovnal. Součástí činnosti je i podpora pozůstalých v tom, aby se s úmrtím blízkého člověka vyrovnali.
Jiří Bína popsal tzv. „Komunitní model paliativní péče“. Jeho charakteristický znak představuje opora ve zdrojích místní komunity. Spolupráce mezi střediskem hospicové péče a nemocnicí (může se jednat i o zařízení sociální péče) je podporována místními dobrovolníky a také část finanční podpory čerpá z místní komunity. Hospicová péče stojí na několika pilířích, které se navzájem doplňují. Vedle rodinného pokoje se jedná domácí hospicovou péči, poradnu a denní hospicový stacionář. Tyto typy péče lze navzájem kombinovat a přecházet z jednoho typu do druhého.
Jiří Vondráček doplnil, že na základě zkušeností z návštěvy v Nizozemí lze konstatovat, že uvedený model komunitní péče do značné míry koresponduje s nizozemským systémem hospicové péče. Převažují tam hospice o čtyřech lůžkách propojené s terénní hospicovou péčí. Celý systém je postaven na zapojení dobrovolníků z místní komunity, kteří ve dvojicích zabezpečují nepřetržité služby v hospici. Jejich činnost koordinuje a podporuje ředitel, s nímž lze konzultovat a projednávat všechny problémy a prožitky spojené s hospicovou péčí. Zdravotnická péče je v hospici poskytována návštěvní formou lékaře nebo ošetřovatelské služby. Hospic se zde pojímá jako dům, ve kterém je pacient hostem. Prostřednictvím dobrovolníků se hospic propojuje s místní komunitou.
Iva Kondýsková popsala podrobně fungování Rodinného pokoje po praktické stránce i jeho zapojení do komunitního modelu paliativní péče.
Jiří Vondráček zdůraznil, že do budoucna budou k tomuto tématu nutné společná komunikace a jednání se Zdravotní komisí Rady kraje Vysočina.
Petr Jašek sdělil, že by bylo dobré uspořádat seminář a o této problematice informovat veřejnost. Iva Kondýsková uvedla, že seminář se již připravuje.
Usnesení 028/07/2006/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky rady kraje
bere na vědomí
informaci o realizaci projektu rodinného pokoje a
ukládá
tajemníkovi komise předložit zprávu o průběhu projektu Rodinného pokoje a o záměru dalšího rozvoje hospicové péče.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
11:00 přišel na jednání Jan Nekula.
5. Záměr systému ucelené rehabilitace
Jiří Vondráček uvedl, že v návaznosti na některé již realizované projekty (projekt ucelené rehabilitace APLA Vysočina) a na další zamýšlené (projekt ucelené rehabilitace ÚSP Křižanov sloužící širšímu regionu, úvahy ÚSP Zboží nad možností využití vlastního systému rehabilitace pro přechodné pobyty rodin s postiženými dětmi) se kraj seznámil s již funkčními ucelenými systémy rehabilitace. Zástupci kraje navštívili Dětské centrum Arpida v Českých Budějovicích a s ředitelkou z ÚSP Křižanov i ÚSP Kociánka v Brně. Myšlenka uceleného systému rehabilitace konzultovali i s panem Doc. PhDr. Jiřím Jankovským, Ph.D. Na základě těchto jednání vznikla prvotní představa, která je zpracována v materiálu KSPP-07-2006-04, př. 1. Jedná se o záměr určený k diskuzi, z níž vyplyne potřeba doplnění, upřesnění nebo rozvinutí systému. Materiál bude projednán se zástupci odborné veřejnosti a dále konzultován. Poté bude znovu projednán v komisi. Bude nutné definovat předmětný záměr jako cílový stav, ke kterému budou směřovat jednotlivé i síťové projekty realizované z Evropských strukturálních fondů, případně z jiných zdrojů. Může se jednat jak o projekty investiční tak i o projekty, které budou spočívat ve vzdělávání pracovníků, vybavení neinvestičním majetkem nebo ve specifické práci s klientem, jejíž realizace bude z uvedených zdrojů financována.
Iva Kondýsková vznesla připomínku, proč v návrhu systému ucelené rehabilitace není zahrnuta rehabilitace drogově závislých. Ostatní členové tuto připomínku kvitovali (tajemník zajistí její zařazení do materiálu).
Předseda komise vyzval všechny členy, aby během měsíce prosince a ledna zasílali svoje podněty, náměty či připomínky k předloženému návrhu systému ucelené rehabilitace, a to v elektronické podobě tajemníkovi komise (bina.j@kr-vysocina.cz).
Usnesení 029/07/2006/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
souhlasí
s pokračováním v práci na záměru uceleného systému rehabilitace v kraji Vysočina dle materiálu KSPP-07-2006-05, př. 1.
Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
12:00 odešli z jednání Iva Kondýsková a Jiří Bína.
6. Informace o připraveném dokumentu Strategie protidrogové politiky kraje
Milena Werlová informovala, že zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů stanovuje v § 25 vyššímu územně samosprávnému celku vytvořit krajskou strategii protidrogové politiky a to poprvé pro rok 2006.
Na základě výše uvedeného zákona byl usnesením RK č. 1360/28/2006/RK schválen způsob zpracování dokumentu „Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na období 2006 – 2010“ (dále jen SPPK) dle materiálu RK-28-2006-42.
Tento dokument byl následně projednán v pracovní skupině pro protidrogovou politiku, poskytnut k připomínkám členům komise a bude předložen k projednání v RK dne 5. 12. 2006. Nyní je tento dokument v materiálu KSPP-07-2006-07 př. 1 předložen komisi k opětovnému projednání a k vyjádření názorů, připomínek a doporučení k její další realizaci.
Členové komise poděkovali Mileně Werlové za její práci a aktivitu při přípravě Strategie protidrogové politiky kraje.
Rozvinula se diskuse k dopadu a přínosu výše zmiňovaného materiálu. Členové komise vyzdvihli nutnost většího zaměření do terénu.
Usnesení 030/07/2006/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
doporučuje
radě kraje schválit připravený dokument Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina dle materiálu KSPP-07-2006-06, př. 1.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
7. Plán činnosti komise na rok 2007
Jiří Vondráček uvedl, plán činnosti ještě nebyl doplněn o témata z oblasti protidrogové politiky, ve které tato problematika zatím nebyla projednána. Poté by měli členové komise kompletní návrh plánu činnosti připomínkovat.
Usnesení 031/07/2006/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
pověřuje
pracovní skupinu pro oblast protidrogové politiky, aby plán činnosti doplnila o témata z této oblasti,
ukládá
tajemníkovi komise, aby plán činnosti doplněný o témata z oblasti protidrogové politiky zaslal členům komise před jeho předložením radě kraje k připomínkám a
doporučuje
radě kraje schválit plán činnosti dle materiálu KSPP-07-2006-07, př. 1 doplněný o témata navržená pracovní skupinou pro oblast protidrogové politiky a o případné připomínky členů Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
8. Diskuze, různé
Jiří Vondráček podal informaci, že na zasedání Zastupitelstva kraje Vysočina č. 9/2006 dne 12. 12. 2006 budou slavnostně předány první rodinné pasy. Podal členům aktuální informace v záležitosti Nemocnice Havlíčkův Brod. Členové komise diskutovali, jaké z toho plyne ponaučení pro sociální zařízení.
Usnesení 032/07/2006/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
ukládá
tajemníkovi komise monitorovat systém ochrany a bezpečí v sociálních zařízeních zřizovaných krajem Vysočina, současně informovat a doporučit přijmout taková opatření ostatním poskytovatelům sociálních služeb.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
Jiří Vondráček dále informoval o průběhu a závěrech Národní konference pro zařízení pro mentálně postižené v Třebíči (kraj tuto akci finančně podpořil).
Táňa Křížová pozvala všechny přítomné na akci Srdce na dlani spojenou s akcí Den barevných Vánoc, která se uskuteční v prostorách krajského úřadu ve čtvrtek 14. 12. 2006.
9. Závěr
Termín zasedání komise sociální a pro oblast protidrogové politiky č. 1/2007 byl stanoven na čtvrtek 25. 1. 2007 od 10:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 2.15).
Jiří Vondráček v. r.
předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
Zpracovala a zapsala Kateřina Nedvědová dne 11. 12. 2006.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se