Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Rozpočet kraje > Dokumenty rozpočtu > Střednědobý výhled rozpočtu
Vyberte:
Zápis z jednání
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina č. 6/2007
konaného dne 18. 10. 2007
Přítomni:
1. Josef Brůna |
2. Martin Herzán |
3. Jiří Hormandl (místopředseda) |
4. Petr Jašek |
5. Iva Kondýsková |
6. Petr Krábek |
7. Jan Nekula |
8. Ladislav Nováček |
9. Oldřich Ondráček |
10. Marie Ostatnická |
11. Jiří Vondráček (předseda) |
12. Jiří Bína (tajemník) |
Nepřítomni:
1. Jaroslava Dvořáková |
2. Pavel Vaníček |
Hosté:
3. Dagmar Zápotočná (zástupce KOUS) |
Program:
1. Zahájení, kontrola úkolů, schválení zápisu
Jiří Vondráček, předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl program zasedání – ten byl 11 hlasy schválen. K zápisu z minulého jednání byla konstatována formální chyba s tím, že tajemník komise zajistí její odstranění.
2. Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb
Členové komise obdrželi v podkladových materiálech část pracovní verze Plánu rozvoje sociálních služeb v kraji Vysočina pro období 2008 – 2009 (2010). Jiří Bína uvedl, že se jedná o analytickou část, která bude od vlastního plánu oddělena jako zdrojový podklad. Její součástí se pro informaci staly také komunitní plány obcí v kraji s tím, že při stanovování priorit budou vždy sloužit jako korekce, aby kraj neprosazoval vynakládání veřejných prostředků na aktivity, které nebyly na místní úrovni pojmenovány jako prioritní. Rozšířenou verzi obdrželi členové komise na CD.
Jiří Bína dále uvedl, že je v souvislosti s tvorbou střednědobého plánu sociálních služeb nutné srovnání priorit místních a krajských, zdůraznil význam dobrovolnictví, sdělil, že v materiálu bude oblast financování doplněna o otázky investiční politiky.
Členové komise dále obdrželi tyto materiály: Přehled poskytovatelů sociálních služeb – stav dle Žádostí o registraci, Dotace poskytovatelům sociálních služeb poskytnuté v roce 2007 dle § 101 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách (stav k 15. 8. 2007), Přehled o kapacitách poskytovatelů sociálních služeb v kraji Vysočina (stav dle žádostí o registrace), Pokrytí území kraje Vysočina podle typu služby – současný stav. Jiří Bína tyto materiály podrobně okomentoval.
K předloženým podkladovým materiálům se rozvinula rozsáhlá diskuse.
Usnesení 017/06/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
aktuální informace o prováděných pracích na střednědobém plánu rozvoje sociálních služeb.
Usnesení bylo přijato 11 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
3. Informace k financování sociálních služeb
Členové obdrželi podkladový materiál včetně tabulkové přílohy.
Jiří Vondráček uvedl, že v oblasti financování sociálních služeb se OSVZ zabýval především problematikou pečovatelské služby. Uvedl, že pečovatelská služba je asi jedinou sociální službou, která se v širším měřítku potýká s ohrožením dalšího provozu. Je nejšíře zastoupenou sociální službou na území kraje, přičemž by jako terénní služba měla přicházet za občany do jejich domácností a umožňovat především seniorům co nejdelší pobyt v jejich domácím prostředí. Naplňování tohoto cíle je však provázeno některými problémy. Není dostupná po celém území kraje a někteří občané nemohou tohoto způsobu pomoci ve svém domácím prostředí využít. Změna této situace je především záležitostí dlouhodobějšího rozvoje. Zásadním problémem se však stal nerovný přístup k financování provozu pečovatelské služby v závislosti na tom, kým je zřizována. Vývoj přístupu k jejímu financování je popsán v následujících bodech:
1. Před 1. 1. 2004 byli poskytovatelé pečovatelské služby financováni 3 různými způsoby. Zčásti provozovaly pečovatelskou službu obce, které ji kromě úhrad od klientů financovaly plně ze svého vlastního rozpočtu. Dále to byly příspěvkové organizace kraje financované ze státní dotace na zřizovatelskou působnost prostřednictvím krajského rozpočtu. Třetím typem provozovatele se staly NNO, které měly přístup k dotacím MPSV. Pokud tedy NNO převzala provoz pečovatelské služby od obce, měla možnost získat prostředky ze státního rozpočtu a ušetřit obci výdaje.
2. Od 1. 1. 2004 již příspěvkové organizace kraje neposkytují pečovatelskou službu. Její střediska kraj převedl obcím, z nichž některé je provozovaly nadále sami a jiné obce využily výše uvedené výhody a jejich provoz svěřily NNO, protože samotné neměly přístup ke státním dotacím. To však vedlo k tomu, že státní rozpočet vlivem růstu činnosti nestátních neziskových organizací nebyl schopen uspokojovat jejich požadavky na státní dotace.
3. Výše uvedená situace pokračovala až do roku 2006, kdy měly přístup k dotacím ze státního rozpočtu pouze NNO a nikoliv obce poskytující pečovatelskou službu. Obce, kde NNO působily, tak vynakládaly méně prostředků na její provoz. Některé na něj nepřispívaly vůbec, ačkoliv do nich pečovatelská služba zajížděla. Kraj tuto disproporci částečně kompenzoval vlastní dotací poskytovanou obcím. Vlastní pečovatelskou službu i tak obce financovaly z více než 60 % a NNO na svém území přispívaly v průměru pouze něco přes 30 %.
4. Pro rok 2007 již mohly o dotace z MPSV žádat NNO i obce, ale jejich požadavky doporučené krajem dotační komise MPSV výrazně ponížila s tím, že podle jejího předpokladu by na jednoho klienta měly připadat výrazně vyšší příjmy z úhrad. Pro nestátní neziskové organizace tak došlo ke ztrátě části příjmu ze státního rozpočtu, přičemž obce nejsou připravené tuto ztrátu kompenzovat.
5. OSVZ dosáhl jednáním s MPSV zvýšení dotací pro NNO na určitou úroveň, která je však stále výrazně nižší než v roce 2006. Dále kraj NNO poskytl nově dotaci z vlastního rozpočtu ve výši 20 tis. Kč na úvazek. Jejich situace byla projednávána na zasedání RK, kde byla otázka nedostatku finančních prostředků diskutována se závěrem, že do konce září bude prověřeno, zda zákon nepovede ke zvýšení příjmů z úhrad pečovatelské služby. Závěr tohoto zjišťování může být podkladem pro případné rozhodnutí o další dotaci na pečovatelskou službu.
6. V souvislosti s poklesem příjmů obdržely NNO dopis Jiřího Vondráčka, ve kterém vysvětloval celou situaci. Především v něm upozorňoval, že obce, kterým NNO dosud přinášely úsporu výdajů na pečovatelskou službu, již v dotačním řízení roku 2007 tuto výhodu nemají a provoz pečovatelské služby si vyžádá zvýšení jejich finanční podpory. Současně žádal o prověření potřebnosti klientů, kteří mají být cílovou skupinou pro poskytování pečovatelské služby.
7. Dotazníkové šetření ukázalo, že vlivem regulace cen zůstávají příjmy z úhrad pečovatelské služby na poměrně nízké úrovni a pohybují se kolem 20% nákladů. Nemohou tedy nahradit pokles příjmů z dotací MPSV.
8. V průběhu června a letních měsíců se NNO obracely na obce se žádostí o dofinancování, ale nyní v mnohých případech dochází k tomu, že jim další finanční podpora ze strany obcí již není poskytnuta. O této skutečnosti jsme informováni např. Charitou Jihlava nyní, kdy po dovolených začala jednat zastupitelstva obcí. Důsledkem jsou výpovědi uživatelům pečovatelské služby v některých obcích.
Pro dofinancování pečovatelské služby byl připraven níže uvedený návrh. Pro ilustraci je zpracován v průměrných číslech v příloze 1 podkladového materiálu. Obcím je tak poskytnut doplatek do částky 40 tis. Kč na úvazek při započtení dotace MPSV a dosavadní dotace z rozpočtu kraje. Obcí, u nichž součet dotací již tuto hranici přesahuje, již poskytnutí další dotace nenavrhujeme. U NNO navrhuje kraj stejným způsobem doplácet do částky 100 tis. Kč. U NNO, které působí v obcích pod 5 000 obyvatel nebo vyjíždějí do dalších menších obcí, zohlednit nižší daňovou výtěžnost těchto obcí zvýšením uvedené hranice na částku 121 tis. Kč.
Navržené dotace jsou kryty prostředky v rozpočtu kapitoly sociální věci schválenými na podporu pečovatelské služby, přičemž realizace jejich výplaty může být zabezpečena přesunem necelých 35 tis. Kč z prostředků ušetřených v rámci zřizovatelské působnosti. Návrh ve výši dotace rozlišuje mezi obcemi a NNO, protože u nich je provoz pečovatelské služby vzhledem k výše uvedeným skutečnostem ohrožen a není ve finančních možnostech kraje, aby obcím kompenzoval finanční znevýhodnění oproti NNO poskytujícím pečovatelskou službu. U NNO pak dochází k rozdělení do dvou skupin za účelem zvýhodnění těch, které působí v menších obcích nebo za poskytováním pečovatelské služby vyjíždějí.
Nižšími daňovými příjmy nebo vyjížděním do jiných obcí jsou však znevýhodněné některé obce poskytující pečovatelskou službu. To by byl důvod k tomu, abychom pro účely dotací zvýšili jejich úroveň i v případě těchto obcí. Bylo by to však možné jen na úrovni zvýšení částky 40 tis. na úvazek o 20 % a i ke krytí tohoto zvýhodnění by bylo nutné využít další část prostředků ušetřených ve zřizovatelské působnosti.
Návrh na doplatky však nebyl orgánům kraje předložen k projednání, protože byl uplatněn na MPSV spolu s několika dalšími ohroženými projekty k dodatečnému dotačnímu řízení. Komise zasedala 17. 10. 2007 a další návrhy na dofinancování provozních nákladů jsou závislé na jeho výsledku. Další pomoc ze státních prostředků nám však umožňuje poskytnout domovům pro seniory z rozpočtu kraje dotaci ve výši předcházejících let, tedy plných 10 tis. Kč na lůžko a zabývat se i některými projekty, kdy se na nás provozovatel obrací v souvislosti s nedostatkem provozních prostředků. Ale to se již skutečně jedná o individuálně určené případy a ne o plošný dopad nového systému financování.
K tématu se rozvinula diskuse.
Usnesení 018/06/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
aktuální informace o financování sociálních služeb.
Usnesení bylo přijato 11 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Diskuze, různé
Jiří Vondráček sdělil členům komise tyto aktuální informace:
- změna na postu ředitele DD Mitrov;
- Mosty 2007 – umístění kraje;
- Domov pro seniory v Jihlavě – komentář k projektu;
- rekonstrukce DD Žďírec;
- aktuální průběh přípravy DD ve Velkém Meziříčí;
- problém šikany vyskytující se ve školách ve Žďáru nad Sázavou (úkol: připravit metodiku pro učitele v oblasti sociálně právní ochrany dětí, odpovědnost: OSVZ + OŠMS).
5. Závěr
Termín zasedání komise sociální a pro oblast protidrogové politiky č. 7/2007 byl stanoven na čtvrtek 15. 11. 2007 od 10:00.
Jiří Vondráček v. r.
předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
Zpracovaly a zapsaly Olga Tvarůžková a Kateřina Nedvědová dne 26. 10. 2007
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Zpět do intranetu, Přihlásit se