Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Tiskoviny kraje > Právní předpisy kraje a rozhodnutí hejtmana > Věstník kraje
Vyberte:
Zápis z jednání
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina č. 7/2007
konaného dne 28. 11. 2007
Přítomni:
1. Josef Brůna |
2. Jaroslava Dvořáková |
3. Martin Herzán |
4. Jiří Hormandl (místopředseda) |
5. Petr Jašek |
6. Petr Krábek |
7. Jan Nekula |
8. Ladislav Nováček |
9. Oldřich Ondráček |
10. Marie Ostatnická |
11. Pavel Vaníček |
12. Jiří Vondráček (předseda) 13 |
13. Jiří Bína (tajemník) |
Nepřítomni:
1. Iva Kondýsková |
Hosté:
3. Dagmar Zápotočná (zástupce KOUS) |
Program:
1. Zahájení, kontrola úkolů, schválení zápisu
Jiří Hormandl, místopředseda Komise sociální a pro oblast
protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, přivítal všechny přítomné a zahájil
jednání. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná.
K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky. Úkoly z minulého
zasedání nebyly žádné, pouze dlouhodobý úkol pro tajemníka,
a to podat členům komise zprávu o využití sociálních lůžek ve zdravotnických
zařízeních ústavní péče v kraji Vysočina. Jiří Bína rozdal k tomuto
úkolu materiál a podrobně ho okomentoval. Uvedl, že v průběhu 2. pololetí
roku 2007 využití lůžek roste a že v lednu se zapisovaly nemocnice do
registru sociálních služeb. Efektivního využití dosahuje nemocnice Ledeč – Háj
a nemocnice v Novém Městě na Moravě. Informoval, že CTM Hospital, a. s.
lůžka nevyužívá
a nechá se vyškrtnout z registru poskytovatelů, dotace budou vracet MPSV.
K tomuto tématu se rozvinula krátká diskuse týkající se spolupráce s nemocnicemi.
Na zasedání se dostavil Jiří Vondráček, předseda komise. Navrhnul doplnit do programu k bodu č. 2 informace o financování v letošním roce. Program byl takto 12 hlasy schválen.
2. Informace o podaných žádostech o dotace MPSV na rok 2008
Jiří Vondráček nejprve podal informace o financování v letošním roce. Uvedl, že bylo schváleno rozdělení a dofinancování prostředků poskytovatelům sociálních služeb z rozpočtu kraje. V některých službách došlo k tomu, že očekávané platby od klientů z příspěvku na péči se příliš do sociálních služeb nevrací. Stát na podzim požadoval po kraji připravit plán, původně na částku do milionu Kč na ohrožené projekty. Celkový požadavek kraje byl 5,1 mil. Kč, MPSV nakonec přidělilo cca 4 miliony Kč těm, kterým požadoval kraj. Dále uvedl, že problém byl zejména u pečovatelské služby v menších obcích. Financování NNO bylo podstatně podfinancované. Snahou kraje bylo udržet služby, aby mohly činnost nadále zajišťovat. V této záležitosti byl kraj osloven statutárním městem Jihlavou společně s dalšími městy – zřizovateli domovů pro seniory, aby pro rok 2008 došlo ke srovnání financování bez ohledu na to, kdo je provozovatelem. Jiří Vondráček se domnívá, že je to na místě, protože přestane snaha převádět obecní zařízení na krajská. Jednal o této záležitosti také na MPSV.
Jiří Bína dále
informoval o podaných žádostech o dotace na rok 2008. K tomuto bodu byl
předložen materiál „Průběžná zpráva o dotačním řízení MPSV vyhlášeném pro
poskytovatele sociálních služeb pro rok 2008“, včetně tabulkových příloh a
doporučujícího dopisu, který byl posílán na MPSV a který se týkal dotačního řízení
MPSV v oblasti sociálních služeb pro rok 2007. Tento materiál byl
předložen na radě kraje dne 27. 11. 2007, která materiál schválila.
Jiří Bína materiál podrobně okomentoval. Uvedl, že je rozdělen podle
jednotlivých typů služeb, je zde uveden způsob financování ve srovnání roku
2007 a 2008, včetně doporučené výše dotace na rok 2008. Informoval, že
poskytovatelé požádali celkem o dotace ve výši 479 mil. Kč oproti
369 mil. Kč, které při přípravě žádostí na rok 2008 z tohoto zdroje
očekávali pro rok 2007. Tento rozdíl je částečně způsoben růstem nákladů
poskytovatelů a částečně také tím, že obce, které v roce 2007 obdržely
nižší dotace na domovy pro seniory a v některých případech i na
pečovatelskou službu než jiné typy poskytovatelů, žádají o vyšší státní dotace
a za tím účelem snižují svůj podíl na financování. Dále také uvedl, že
navrhovali u některých krajských organizací snížení dotace na základě
hospodaření, čekají však ještě co přinese jednání
7.12. 2007 na MPSV, kde se bude projednávat příprava návrhu na dotace pro kraj
Vysočina.
Úkol:
Na příští zasedání připravit pro členy komise přehled o vývoji letošního roku po jednotlivých službách, nárůsty či snížení, financování z úrovně kraje atd.
odpovědnost: tajemník
termín: 13. 12. 2007
Rozvinula se krátká diskuse k předloženému materiálu. Petr Krábek uvedl, že je rád, že nedochází k výraznému krácení, líbí se mu zpracování materiálu po jednotlivých ukazatelích, ale pozastavuje se nad tím, že se nečerpají fondy z EU, bylo by potřeba prostředků z EU více využívat.
Petr Jašek k tomu
dodal, že některé organizace vytvoří sociální službu na základě fondů z EU
a další rok žádají finance po MPSV nebo po kraji.
Usnesení 019/07/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci o financování a žádostech o dotace na provoz poskytovatelů sociálních služeb.
Usnesení bylo přijato 12 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
3. Návrh střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb
Členové obdrželi přímo na zasedání podkladový materiál „Plán rozvoje sociálních služeb v kraji Vysočina pro rok 2008 – 2009“.
Jiří Vondráček uvedl, že tento dokument je ze zákona povinný a musí se dokládat k žádostem na MPSV.
Jiří Bína materiál dopodrobna okomentoval a uvedl základní strukturu dokumentu:
- úvod – co je to střednědobý plán, k čemu se vytváří;
- popis výchozího stavu – legislativní úprava;
- obecná charakteristika území kraje Vysočina s předpokladem demografického vývoje – tendence úbytku a stárnutí obyvatelstva, poroste tlak na nabídku služeb pro seniory, některá zdravotní postižení se vyskytují s určitým procentem v populaci, pokud populace poklesne, poklesne i absolutní počet některých postižení. Kraj Vysočina má roztříštěnou sídelní kulturu;
-
zdroje – plán vychází z komunitního plánování na
úrovní obcí, které poskytlo obecné informace o vývoji, dále z pravidelné
komunikace s poskytovateli sociálních služeb
a registru sociálních služeb;
- popis služeb v kraji – obecná tabulka – typy služeb a počet poskytovatelů;
- konkrétní služby – ke každé službě je připraven materiál
· začíná definicí co konkrétního služba poskytuje a jak vypadá;
·
přehled poskytovatelů - u každého je sídlo, místo
poskytování sociální služby,
a cílová skupina – setříděno podle okresů;
· zdroje financování – srovnání roků 2007 a 2008 v procentech, vyhodnocení co vyplynulo z plánu rozvoje sociálních služeb na úrovni obcí, informace o tom, zda bude možnost financování z Evropského sociálního fondu;
· mapa konkrétní služby – rozděleno po okresech;
· shrnutí;
- informace ke kvalitě sociálních služeb – informace o tom co proběhlo, informace k potřebě vzdělávání a k problematice lidských zdrojů, služby se nacházejí v objektech, které nejsou vyhovující a které bude potřeba postupně opravovat, někteří poskytovatelé trpí také nedostatkem financí pro materiální vybavení;
- obecné vyhodnocení komunitního plánování na úrovni obcí
· proces se povedlo realizovat v poměrně plošném měřítku ;
· pro plánování chyběl vnější rámec;
· vypovídací schopnost omezuje způsob zjišťování potřeb uživatelů – formou dotazníků;
· vyplynula potřeba vyšší informovanosti pro poskytovatele, uživatele i obce, potřeba vzájemné provázanosti a spolupráce jednotlivých poskytovatelů;
· neuspokojené potřeby uživatelů – z hlediska typu poskytovaných sociálních služeb, místní a časové dostupnosti;
· existuje mnoho vnějších podmínek, které je třeba na úrovni komunitního plánování upravit, např. řešení bezbariérových přístupů;
· výhledy do budoucna – mechanismus plánování by měl být živým cyklickým procesem, obce si samy řeknou jaký bude rozvoj sociálních služeb;
· SWOT analýza – silné stránky, slabé stránky, příležitosti, ohrožení;
(a) Petr Krábek dodal, že by bylo vhodné mezi silné stránky doplnit ochotu kraje Vysočina řešit problematiku sociálních služeb. Do ohrožení by doplnil nechuť uživatelů příspěvku na péči vynakládat vlastní prostředky.
· stanovení priorit a opatření – navazuje na SWOT analýzu, jednotlivé části: poslání, vize, strategické cíle a priority – zlepšení časové a místní dostupnosti, informovanost, stabilizace finančních zdrojů, rozvoj lidských zdrojů, rozvoj materiálního vybavení sociálních služeb, podpora pokračování procesu plánování sociálních služeb na úrovni obcí, podpora rozvoje dobrovolnické práce.
Jiří Vondráček upozornil, že pokud by měl některý ze členů komise návrh na doplnění aktivit, případně jiné požadavky, je třeba na ně upozornit co nejdříve. Dále vznesl dotaz, zda zastupitelé obdrží plán v celém rozsahu. Navrhnul udělat stručný materiál a rozdělení jednotlivých služeb by bylo na zvláštním CD, na které by byl v materiálu odkaz a které by bylo součástí tohoto materiálu.
Petr Krábek uvedl, že by bylo třeba do střednědobého plánu zapojit jako zvláštní opatření vytvoření systému dlouhodobého financování.
Jiří Vondráček podal informaci, že plán bude kompletně dopracován a bude předložen na prosincovém zasedání zastupitelstva kraje.
Usnesení 020/07/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
návrh střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb s tím, že po doplnění bude předložen radě kraje.
Usnesení bylo přijato 12 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Diskuze, různé
Jiří Vondráček sdělil členům komise tyto aktuální informace:
- grantové programy připravované na příští rok;
- novým ředitelem DD Mitrov se stal pan Oldřich Brož;
- rekonstrukce DD Ždírec – majetkový odbor krajského úřadu naznal, že rekonstrukce nemůže probíhat za provozu, budou zřízeny nové kapacity v Havlíčkově Brodě, kam se dočasně klienti ze Ždírce přestěhují.
5. Závěr
Termín zasedání komise sociální a pro oblast protidrogové politiky č. 8/2007 byl stanoven na čtvrtek 13. 12. 2007 od 10:00 v domově důchodců Onšov.
Jiří Vondráček v. r.
předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
Zpracovala a zapsala Dana Uchytilová dne 29. 11. 2007
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se