Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Kultura a památky > Kultura
Zápis ze zasedání
Rozpočtové komise Rady kraje
Vysočina č. 2/2004
ze dne 1. července 2004
Přítomni:
Členové komise:
· Bc. Oldřich Chvátal;
· Ing. Jaroslav Kudyn;
· Ing. Vladimír Paločko;
· Ing. Josef Přibyl;
· Ing. Jiří Šenkýř (místopředseda komise);
· Ing. Josef Toufar;
· RNDr. Miloš Vystrčil (předseda komise);
· Ing. Martina Chvátalová (tajemnice komise).
Hosté
· Dolejš Vladimír (předseda Finančního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina);
· Ing. Anna Krištofová (vedoucí ekonomického odboru KrÚ).
Návrh programu:
1. Zahájení jednání;
2. Výdajová a příjmová část rozpočtu kraje za 1-5/2004;
3. Zhodnocování volných finančních prostředků;
4. Rozpočtový výhled na rok 2005 a 2006;
5. Harmonogram projednávání rozpočtu na rok 2005;
6. Různé, diskuse;
7. Závěr.
1. Zahájení jednání
RNDr. Miloš
Vystrčil, předseda komise, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle
počtu členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl návrh programu
zasedání, který byl bez připomínek přijat. K minulému zápisu ze zasedání
rozpočtové komise nebyly vzneseny žádné připomínky.
2. Výdajová a příjmová část rozpočtu kraje za 1-5/2004
Členové komise s předstihem
obdrželi podkladový materiál „Plnění příjmů a výdajů rozpočtu kraje
v období 1-5/2004“. RNDr. Miloš Vystrčil tento materiál okomentoval.
Pohovořil o plnění příjmů, zmínil se o vývoji daňových příjmů. Informoval o
čerpání jednotlivých kapitol výdajové části rozpočtu (není žádná výrazná
disproporce).
Ing. Anna Krištofová pohovořila o alokaci daňových příjmů. Konstatovala, že se očekává zvýšení daňových příjmů v souvislosti s novelou zákona o DPH. Hlavním faktorem ovlivňujícím výdajovou stránku rozpočtu je to, že teprve nedávno došlo k rozdělení dotací – to je důvodem nižšího čerpání některých kapitol – větší čerpání se očekává v II. polovině roku 2004. Podrobně komentovala rozpočtové změny v letošním roce. Zmínila se o vývoji čerpání nespecifikované rezervy rozpočtu kraje.
3. Zhodnocování volných finančních prostředků
Členové komise obdrželi materiál o stavu portfolia v období 1-5/2004.
Ing. Anna Krištofová podrobněji komentovala zhodnocování prováděné Komerční bankou a Českou spořitelnou. Konstatovala, že toto zhodnocování není nijak vysoké, je téměř shodné se zhodnocováním na běžném účtu.
RNDr. Miloš Vystrčil sdělil, že rada kraje není spokojena s vývojem zhodnocování – pověřila ekonomický odbor zpracováním materiálu, který by zhodnotil vývoj zhodnocování volných finančních prostředků za I. pololetí 2004 a srovnání se zhodnocováním, které prováděl předchozí správce portfolia (firma SI Asset Management). Konstatoval, že rada kraje se bude touto problematikou dále zabývat.
Vladimír Dolejš uvedl, že na jednání finančního výboru se rovněž diskutovala problematika zhodnocování volných finančních prostředků. Na základě aktuální situace se rozhodl finanční výbor tuto problematiku zařadit jako bod programu na zasedání výboru č. 7/2004.
4. Rozpočtový výhled na rok 2005 a 2006
Ing. Anna Krištofová uvedla, že kraj podle zákona 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, sestavuje rozpočtový výhled. Jedná se o pomocný nástroj hospodaření, který by měl sloužit pro střednědobé finanční plánování.
Ekonomický odbor ve spolupráci s ostatními správci kapitol sestavil rozpočtový výhled na roky 2005 a 2006. V době zpracování rozpočtového výhledu nebyla (a dosud není) přijata novela zákona č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní, která by měla do kompetence krajů převést některé dotační tituly z jednotlivých ministerstev a zvýšit tak míru samofinancování krajů. Vzhledem k nepřijetí této novely není možné přesně určit výši a složení příjmů a výdajů kraje Vysočina v následujících letech.
Předkládaný návrh rozpočtového výhledu kraje byl sestaven za následujících předpokladů:
· Celkový procentní podíl krajů na sdílených daních je uvažován ve výši 16,07 %. Uvažovaný procentní podíl kraje Vysočina je 6,4165 %.
· V příjmech z dotací je zahrnuta dotace na úhradu přímých výdajů obecních škol, příspěvek na výkon státní správy (včetně dotace pro jednotky sborů dobrovolných hasičů) a dotace na výkon zřizovatelských funkcí v oblasti sociálních služeb (včetně dotace pro NNO). S jinými dotacemi není uvažováno.
· Příjmy z pronájmů zůstanou na úrovni roku 2004 tj. movitý majetek užívaný nemocnicemi bude nadále řešen formou nájemních smluv. Abstrahuje se od vlivu DPH.
· Rozpočtový výhled ve výdajích odráží přechod kompetencí ze státu na kraj v souvislosti s uvažovanou novelou zákona č. 243/2000 Sb.
· Rozpočtový výhled s ohledem na objem zdrojů nezahrnuje tvorbu žádných rezerv.
· Rozpočtový výhled nepočítá se zdroji na krytí kofinancování programů z EU, tyto potřeby bude třeba řešit zapojením volných prostředků ve fondech kraje nebo úvěrovým financováním.
Závěrem Ing. Anna Krištofová konstatovala, že tento materiál je především pomocným nástrojem, nelze jej brát závazně.
5. Harmonogram projednávání rozpočtu na rok 2005
Členové komise obdrželi podkladový materiál přímo na jednání.
RNDr. Miloš Vystrčil konstatoval tyto skutečnosti:
· rozpočet bude sestavován za předpokladu platnosti stávajícího zákona o rozpočtovém určení daní (3,1%);
· rozpočet bude sestavován a projednáván standardním způsobem stejně jako minulý rok; sestavovány budou opět 3 knihy rozpočtu (Hlavní kniha, Přílohy a Komentář);
· rozpočet bude obsahovat položky Péče o lidské zdroje a majetek kraje, Strategické a koncepční materiály a Nespecifikovaná rezervu;
· u každého příjmu a výdaje budou uvedeny kromě návrhu na rok 2005 také skutečnost roku 2003 a schválený rozpočet roku 2004;
· každý odbor sestaví seznam svých investičních priorit včetně uvedení jejich pořadí důležitosti s výhledem do roku 2008 včetně odhadu nákladů v současných cenách v jednotlivých letech (pořadí se týká pouze priorit, jejichž celkové náklady na realizaci přesahují dle odhadu alespoň 10 mil. Kč);
· odbor regionálního rozvoje společně s ekonomickým odborem provedou kvalifikovaný odhad celkové částky, kterou by kraj potřeboval v roce 2005 na financování projektů v případě, že by dokázal čerpat všechny prostředky , které čerpat může (na které může dosáhnout). Tento odhad bude proveden jak pro výši vlastního podílu, tak pro celkovou výši potřebného předfinancování. Odhad bude obsahovat i podrobný popis postupu provedení (výpočtu) odhadu;
· jednotlivé odbory uvedou kvalifikovaný odhad svých finančních potřeb včetně podrobného popisu provedení
RNDr. Miloš Vystrčil zdůraznil, že nelze vyloučit, že v průběhu prací na návrhu rozpočtu na rok 2005 bude nutné zahrnout i výdaje, které byly doposud hrazeny dotačními tituly (v případě přijetí novely zákona č. 243/2000 Sb., o RUD). Nastínil rámcový časový harmonogram projednávání rozpočtu na rok 2005. Uvedl, že od 1. 7. 2004 do 19. 10. 2004 se mohou všichni zastupitelé kraje Vysočina, komise a výbory aktivně obracet na správce kapitol rozpočtu, ekonomický odbor, případně příslušné radní kraje s dotazy, připomínkami a návrhy na sestavení Rozpočtu kraje Vysočina 2005. Definitivní vypořádání všech podaných námětů bude provedeno nejpozději 19. 10. 2004 na semináři zastupitelstva a následně 26.10. 2004 na radě kraje. Finální verze návrhu rozpočtu 2005 bude následně poskytnuta všem zastupitelům a připravena k projednání bude uložena na ekonomickém odboru.
Vladimír Dolejš kladně zhodnotil průběh přípravy rozpočtu kraje na rok 2004 – kvitoval fakt, že struktura přípravy rozpočtu pro rok 2005 byla zachována. Zdůraznil význam projednávání návrhů rozpočtu v grémiích. Kladně zhodnotil hospodaření kraje Vysočina v roce 2003.
V souvislosti s nastíněným časovým harmonogramem projednávání rozpočtu se členové komise rozhodli stanovit si termíny dalších jednání komise takto:
· jednání rozpočtové komise č. 3/2004 – 16. září 2004 v 15:00 (závazný termín);
· jednání rozpočtové komise č. 4/2004 – 14. října 2004 v 15:00 (předběžný termín).
6. Různé, diskuse
Ing. Josef Toufar podal aktuální informace a konkrétní údaje o daňových výnosech. Konstatoval, že vývoj daňových výnosů probíhá v předpokládané výši.
Předseda komise informoval o některých projednávaných bodech ze zasedání Zastupitelstva kraje Vysočina č. 3/2004 dne 29. června 2004.
Usnesení č. 001/02/2004/RpčK
Rozpočtová komise Rady kraje Vysočina
projednala a bere na vědomí
· výdajovou a příjmovou část rozpočtu kraje za 1-5/2004;
· zprávu o zhodnocování volných finančních prostředků;
· rozpočtový výhled na rok 2005 a 2006.
Usnesení bylo přijato 7 hlasy.
Usnesení č. 002/02/2004/RpčK
Rozpočtová komise Rady kraje Vysočina
schvaluje
harmonogram projednávání rozpočtu na rok 2005.
Usnesení bylo přijato 7 hlasy.
7. Závěr
Předseda poděkoval všem přítomným za účast a ukončil jednání. Termín dalšího zasedání byl stanoven na čtvrtek 16. září 2004 v 15:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost č. 2.21).
RNDr. Miloš Vystrčil v. r.
předseda Rozpočtové komise Rady kraje Vysočina
Záznam pořízen na jednání rozpočtové komise dne 1. července 2004.
Zapsala Kateřina Nedvědová dne 7. července 2004 (zápis pořízen na základě záznamu).
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se