Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.

 

Cesta: Titulní stránka > Informační technologie > Analýzy a koncepce


 

Analýzy a koncepce

Záložky hlavní nabídky

Vyberte:

Zápis ze zasedání Sociální komise Rady kraje Vysočina č. 6/2005

1. prosinec 2005
 

 
 

 

Zápis z jednání

Sociální komise Rady kraje Vysočina č. 6/2005

konaného dne 1. 12. 2005

Přítomni:

1. Herzán Martin

5. Krábek Petr

9. Ostatnická Marie

2. Hormandl Jiří(místopředseda)

6. Nekula Jan

10. Vondráček Jiří (předseda)

3. Jašek Petr

7. Nováček Ladislav

11. Bína Jiří (tajemník)

4. Kondýsková Iva

8. Ondráček Oldřich

 

Nepřítomni:

1. Dvořáková Jaroslava

2. Havránková Helena

3. Chvistková Eliška

Hosté:

1. Pěchotová Zuzana (Život 90 - Jihlava)

2. Divišová Šárka (Život 90 – Jihlava)

Program:

1.      Zahájení;

2.      Prezentace činnosti nestátní neziskové organizace Život 90;

3.      Informace o přípravě návrhu sítě sociálních služeb;

4.      Informace o realizaci projektu benchmarking sociálních služeb;

5.      Diskuse a různé;

6.      Závěr.

 

1. Zahájení jednání a schválení programu

Jiří Vondráček, předseda Sociální komise Rady kraje Vysočina, zahájil jednání. Přivítal všechny přítomné. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl program zasedání, navrhl doplnění informací o Vysočině bez bariér (pohovoří Jiří Vondráček) a Etickém kodexu sociálních pracovníků (pohovoří Martin Herzán). Tento návrh byl 10 hlasy schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.

 

Jiří Vondráček shrnul závěry a usnesení z minulého zasedání sociální komise. Konstatoval, že všechny úkoly byly splněny.

 

Jiří Vondráček pohovořil o aktuálním vývoji přípravy grantového programu „Vysočina bez bariér“ a o důvodech jeho nepředložení na projednání rady kraje. Informoval o existenci Národního rozvojového programu mobility pro všechny, z něhož je možno žádat finanční prostředky na odstraňování bariér v přístupu do veřejných budov. Téma výše zmíněného programu koliduje s dvěma prvními body návrhu grantového programu „Vysočina bez bariér“ – z tohoto důvodu bude nutné jej znovu přehodnotit.

 

2. Prezentace činnosti nestátní neziskové organizace Život 90

Zuzana Pěchotová představila přítomným „Život 90 – Jihlava“ ((www.zivot90-jihlava.cz, tel. 567 573 553). Je to občanské sdružení poskytující sociální služby pro seniory a zdravotně postižené. Byl založen v Praze v roce 1990 a jihlavská pobočka byla založena v roce 1995. Další pobočky ŽIVOTa 90 jsou v Hradci Králové a ve Zruči nad Sázavou. Provozuje komplex projektů:

·         Domov je doma - souhrn služeb podporujících život starých lidí, především osamělých, sociálně handicapovaných a zdravotně postižených v jejich vlastních domovech, v přirozeném prostředí, na které jsou zvyklí.

·         Tísňová péče - dispečink obsluhovaný zdravotními sestrami je v provozu 24 hodin denně a přijímá zprávy z bytů klientů pomocí jednoduchého systému napájeného na telefon. Cena zařízení pro připojení jednoho klienta činí 15.500,- Kč. Tuto částku hradí ŽIVOT 90 plně ze sponzorských darů. Klientský poplatek za služby činí 150,- Kč/měsíc.

·         Osobní asistence - poskytuje v Jihlavě a v blízkém okolí, a to ve školských zařízeních, domácím prostředí a zaměstnání klienta. Obsah práce osobního asistenta vychází z individuálních potřeb každého klienta. Za 1 hodinu služeb osobní asistence v domácím prostředí platí klienti symbolických 10,- Kč.

 

Na žádost členů komise podrobně popsala systém tísňové linky (datové a hovorové spojení osamělých a zdravotně postižených osob s dispečinkem tísňové linky a jejím prostřednictvím i se složkami integrovaného záchranného systému).

 

Šárka Divišová pohovořila o praktických zkušenostech s klienty, jejich požadavcích a problematice nového zákona o sociálních službách.

 

Členové komise diskutovali o:

·         novela zákona o sociálních službách;

·         definice pojmu „osobní asistence;

·         hranice zajištění a financování osobní asistence;

·         nutná větší propagace poskytovaných služeb, především tísňové linky.

 

Jiří Vondráček konstatoval, že s nestátní neziskovou organizací Život 90 je v sociální síti kraje Vysočina počítáno.

 

Zuzana Pěchotová požádala členy komise o pomoc při hledání prostor pro provoz a činnost nestátní neziskové organizace Život 90 – pro vytvoření centra pro seniory.

 

Usnesení 018/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

bere na vědomí

informace o činnosti nestátní neziskové organizace Život 90.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

3. Informace o přípravě návrhu sítě sociálních služeb

Členové komise k tomuto bodu obdrželi podkladové materiály. Přílohami byl Tabulkový popis sítě sociálních služeb a Typologie sociálních služeb.

 

Jiří Bína uvedl, že OSVZ ve spolupráci se zástupci NNO zpracoval popis sítě sociálních služeb, přičemž jeho součástí je i navržený požadavek na rovnoměrné zabezpečení služeb v kraji. Z tohoto materiálu vyplývá jak současné překročení navrženého stavu v některých lokalitách v současné době tak i místní absence některých služeb.

Dále materiál uvádí také popis jednotlivých typů služeb z hlediska jejich obsahu s tím, že vychází z připravované legislativy. Tento obsah bude podroben diskuzi z níž vyplyne, jakou náplň považujeme z pohledu kraje za pro jednotlivé kategorie za nezbytnou součást sítě sociálních služeb. Tak bude vytvořen vyvážený cílový stav, jak z hlediska teritoriálního pokrytí, tak i z hlediska kvalitativního rozsahu.

Na základě údajů získaných z dotačních řízení pro rok 2006 OSVZ provede porovnání skutečného obsahu služeb ve stávající síti s popsaným cílovým stavem. Z tohoto porovnání vyplyne definování potřeby jejího doplnění a rozšíření, k němuž bude možné přiřadit také popis finančních nároků na jeho realizaci. Popsaným postupem vznikne koncepční základ pro stanovení vyvážené sítě, která bude krajem finančně podporována, přičemž u dosud podporovaných služeb spadajících do této sítě předpokládáme pokračování v další podpoře formou víceletého systému a jejich rozšíření a doplnění s cílem dosažení cílového stavu bude vázáno na vytvoření odpovídajících rozpočtových podmínek.

Koncepce utváření sítě sociálních služeb nastavená tímto způsobem umožní vydat stanovisko kraje jako vstupní podklad pro komunitní plánování na úrovni obcí. Návrh na řešení bílých míst na straně jedné a redukce některých služeb na straně druhé bude možné za stávajícího stavu financování připravit na základě průběhu roku 2006 a na základě výsledků procesu komunitního plánování bude precizován.

 

Členové komise diskutovali o:

·         možnost dotace Hospicovému hnutí Vysočina na poskytnutí dosud nezabezpečených finančních prostředků na realizaci přípravné fáze jako pilotního projektu „Rodinného pokoje“ a další podpora realizace projektu (Jiří Vondráček o projektu Hospicového hnutí Vysočina podrobně informoval);

·         vhodná péče o nemocné Alzheimerovou chorobou v kraji Vysočina;

·         podmínky a následné zajištění akreditací služeb v protidrogové oblasti;

·         v materiálu chybí dobrovolnictví, preventivní asistenční služba

·         do materiálu by měly být doplněny vysvětlivky k odborným termínům a zkratkám.

 

Členové sociální komise obdrží podkladové materiály, které budou v souvislosti s touto problematikou zaslány pověřeným obcím III. stupně.

 

Usnesení 019/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

souhlasí

s navrženým postupem tvorby sítě sociálních služeb před realizací procesu komunitního plánování a

doporučuje

zohlednění projednaných připomínek.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

Usnesení 020/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

považuje

předloženou síť za základ sítě sociálních služeb kraje Vysočina, na které se bude v roce 2006 finančně podílet kraje Vysočina a

doporučuje

její návrh radě kraje ke schválení.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

Usnesení 021/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

doporučuje

radě kraje poskytnout Hospicovému hnutí Vysočina dotaci na poskytnutí dosud nezabezpečených finančních prostředků na realizaci přípravné fáze jako pilotního projektu „Rodinného pokoje“ a další podporu realizace projektu.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

Usnesení 022/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

žádá

odbor sociálních věcí a zdravotnictví o přípravu pokladů potřebných k posouzení vhodné péče o nemocné Alzheimerovou chorobou, popř. o jejich objednání.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

Usnesení 023/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

žádá

o zjištění podmínek a následné zajištění akreditací služeb v protidrogové oblasti.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

Usnesení 024/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

doporučuje

se dále zabývat stanovováním cílů a cílových skupin a profilací jednotlivých poskytovatelů služeb.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

4. Informace o realizaci projektu benchmarking sociálních služeb

Jiří Bína informoval, že v současné době je realizace projektu ve fázi ukončeného sběru dat s možností srovnávání ukazatelů na základě přístupu do příslušné webové aplikace spravované Vzdělávacím centrem pro veřejnou správu. Celý projekt bude teprve oficiálně ukončen oponenturou, a proto jeho výsledky nejsou zatím k dispozici veřejně. I dosavadní výsledky porovnání ukazatelů ukazují, že využití benchmarkingu slouží jako velmi rozsáhlý a významný zdroj informací o sociálních službách. Na jejich základě bude OSVZ zpracovávat koncepční návrhy a cíle pro rozvoj spravovaných zařízení.

Takto získané údaje bude možné používat k posouzení a zdůvodnění ekonomických výdajů, koncepčního plánování investic do movitého i nemovitého vybavení s cílem zabezpečení péče se zohledněním struktury klientů. Na základě srovnání ukazatelů bude možné identifikovat cesty k poskytování kvalitnější péče a ve vzájemné komunikaci stanovovat cíle rozvoje jednotlivých zařízení. Dlouhodobé používání metody benchmarkingu pak umožní detailněji sledovat trendy ve vývoji sociálních služeb, v jejich využití i nákladovosti a poslouží také jako zpětná vazba při ověřování účinků přijatých opatření.

S ohledem na uvedené možnosti využití chce kraj pokračovat v uplatňování této metody jako jedné z možných metod při řízení a tvorbě koncepce na úseku sociálních služeb s dlouhodobým výhledem. Její využití vidí i pro další typy sociálních služeb zabezpečované obcemi nebo nestátními neziskovými organizacemi s tím, že získaný popis sociálních služeb bude možné využít jako informační zdroj pro jednání s partnery i pro komunitní plánování.

Realizace projektu přináší možnost porovnání sociálních služeb mezi kraji a rozšíření sběru ekonomických údajů o popis struktury uživatelů i zaměstnanců i o ukazatele kvality a rozsahu služeb. Do budoucna však nelze s jistotou počítat se zajištěním rozšíření na další služby a kontinuitu do dalších let s využitím státních prostředků.

OSVZ má zájem na dalším využívání předmětné metody, proto předkládá Sociální komisi Rady kraje Vysočina k posouzení dosavadní výsledky projektu. Ve vztahu k organizacím kraje předpokládáme jeho pokračování v rámci datového skladu spravovaného odborem interního auditu a odborem informatiky. Dále chce realizovat rozšíření na další služby a poskytovatele.

 

Usnesení 025/06/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

bere na vědomí

informace a realizaci projektu benchmarking sociálních služeb a

doporučuje

další využívání této metody krajem Vysočina při řízení sociálních služeb.

Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).

 

5.Diskuse a různé

Martin Herzán podrobně pohovořil o materiálu „Etický kodex sociálních pracovníků České republiky“ (členové komise jej dostali k dispozici přímo na jednání).

Jiří Vondráček poděkoval Martinovu Herzánovi a sdělil, že bude tento materiál prezentovat na poradě s řediteli sociálních zařízení.

 

Jiří Vondráček tlumočil informace o předpokládaném postupu kraje Vysočina na úseku sociálních služeb, které byly předložené na setkání se starosty obcí, konaném 28. 11. 2005 (proces zavádění metody komunitního plánování, informace o datační politice kraje pro rok 2006, síť sociálních služeb před realizací komunitního plánování, návrh spolupráce kraje a obcí).

 

6. Závěr

Termín zasedání sociální komise č. 1/2006 byl stanoven na čtvrtek 12. ledna 2006 od 10:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 2.21).

 

 

Jiří Vondráček v. r.

předseda Sociální komise Rady kraje Vysočina

 

 

Zpracovala Kateřina Nedvědová dne 1. 12. 2005.

 
 
Zodpovídá: admin
Vytvořeno / změněno: 4.1.2006 / 4.1.2006

Počet návštěv: 4651
 

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Kontaktní informace

 
Kontakt:
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, IČO: 70890749, posta@kr-vysocina.cz, tel.: 564 602 111, fax: 564 602 420, skype: kruvysocina, ID datové schránky: ksab3eu

Úřední hodiny:
pondělí a středa: 8.00–17.00, úterý, čtvrtek a pátek 8.00–13.00
, Facebook Kraj Vysočina na Facebooku
Pokladna, CzechPOINT:
pondělí a středa: 8.00–12.00, 13.00-17.00.
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek