Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Kultura a památky > Kulturní a přírodní dědictví Kraje Vysočina > Brožury ke stažení
Zápis
ze zasedání Výboru pro
výchovu, vzdělávání a zaměstnanost
Zastupitelstva kraje
Vysočina č. 1/2005
konaného dne 14. března 2005
Přítomni:
členové:
- Ladislav Brož
- Josef Bulušek
- Jaroslav Doležal
- Jan Karas
- Petr Kesl (předseda)
- Bohumil Kovanda
- Martina Matějková (místopředsedkyně)
- Pavel Šlechtický
- Milan Šmíd
- Ludvík Zdeněk (tajemník)
hosté:
- Miloš Vystrčil (hejtman kraje Vysočina)
- Kamil Ubr (vedoucí oddělení koncepce vzdělávání, odbor školství, mládeže a sportu)
- Alena Vlachová (vedoucí oddělení ekonomiky školství, odbor školství, mládeže a sportu)
Návrh
programu:
1.
Zahájení
jednání;
2.
Organizační
záležitosti;
3.
Schválení
programu jednání;
4.
Metodika
rozpisu přímých nákladů škol a školských zařízení kraje Vysočina;
5.
Informace
z jednání rady kraje;
6.
Plán
práce výboru;
7.
Diskuse
a různé;
8.
Závěr.
1.
Zahájení jednání
P.
Kesl, předseda Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva
kraje Vysočina (dále jen VVVZ) přivítal všechny přítomné a zahájil jednání.
Konstatoval, že VVVZ je usnášení schopný.
V úvodu
prvního zasedání se členové VVVZ vzájemně představili.
2.
Organizační záležitosti
Přítomní
obdrželi v písemné podobě tabulku s kontaktními údaji o členech VVVZ,
Jednací řád výborů Zastupitelstva kraje Vysočina, výňatek ze zákona č. 129/2000
Sb., o krajích (krajské zřízení) v platném znění a stručný materiál
týkající se cestovních náhrad.
Přítomní
se dohodli na elektronické komunikaci v souvislosti se zasíláním pozvánek,
zápisů a podkladových materiálů k jednání.
P.
Kesl pohovořil o činnosti výborů zastupitelstva a upřesnil jejich působnost.
3.
Schválení programu jednání
Předseda přednesl návrh programu jednání, který byl bez připomínek schválen.
4.
Metodika rozpisu přímých nákladů škol a školských zařízení kraje
Vysočina
Z.
Ludvík podal základní informaci o metodice rozpisu rozpočtu regionálního
školství (rozpis pro organizace zřizované obcemi a krajem). Stručně komentovat
tuto problematiku:
1.
Legislativní a organizační změny, které mají vliv na rozpočet
regionálního školství
-
zákon
561/2004 Sb., školský zákon,
-
nové
vyhlášky související se vznikem školského zákona (celkem 26 vyhlášek),
-
zákon
563/2004 Sb., zákon o pedagogických pracovnících,
-
Směrnice
Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy č.j.: 33 377/2004-45, kterou se
stanoví závazné zásady, podle kterých provádějí krajské úřady rozpis finančních
prostředků státního rozpočtu přidělovaných podle § 161 odst. 6 písm. b) zákona
č. 561/2004 Sb., školský zákon, a podle kterých provádějí obecní úřady
obcí s rozšířenou působností návrhy rozpisů rozpočtů finančních prostředků
státního rozpočtu podle § 161 odst. 7 písm. a) zákona č. 561/2004
Sb., na rok 2005 (dále jen směrnice),
-
Vyhláška
MŠMT, kterou se stanoví členění krajských normativů, ukazatele rozhodné pro
jejich stanovení, jednotky výkonu pro jednotlivé krajské normativy, (dále jen
vyhláška).
2.
Úroveň rozpisu Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen
MŠMT) ‑ krajské úřady
-
Rozpis
je zabezpečován na základě tzv. republikových normativů ve čtyřech věkových
kategoriích, dětí, žáků a studentů, na základě statistických výkonů
vykazovaných školami zřizovanými obcemi a krajem, jednotlivé republikové
normativy jsou
-
děti
od 3 do 5 let,
-
žáci
od 6 do 14 let,
-
studenti
od 15 do 18 let,
-
studenti
od 19 – 21 let.
-
Do
normativů nejsou započítávány výkony jiných forem studia než denních (dálková,
externí …), nejsou započítávány výkony denní formy nástavbových studií,
dětských domovů, základních uměleckých škol, domů dětí a mládeže, pedagogicko
psychologických poraden, speciálních pedagogických center, jídelen a další,
všechny tyto činnosti jsou však také z těchto Republikových normativů placeny
také, není tedy v žádném případě možné zachovat krajský normativ na
jednotlivé kategorie škol ve výši Republikového normativu. Celkový objem
finančních prostředků přímého financování je pro kraj Vysočina cca 3 mld. 400
mil. Kč. Z těchto prostředků jsou mimo jiné placeny mzdy a odvody do
zdravotních a sociálních fondů, fondu FKS za cca 12 tisíc pracovníků a dále
náklady související s pracovně právními záležitostmi (např. odstupné,…) a
náklady na vzdělávání těchto pracovníků a náklady na učební pomůcky, jejichž
pořízení je povinné na základě předpisů (např. pro žáky 1. ročníků), podrobněji
viz školský zákon § 161.
-
Byl
rozdán materiál, který je přílohou zápisu č. 1, ukazující na pokles výkonů
v jednotlivých kategoriích republikových normativů za poslední tři roky
(největší pokles vykazují žáci ve věku 6 –15 let, a to za poslední tři roky
téměř 6,5 tisíce žáků.
-
Bylo
upozorněno, že v roce 2005 již MŠMT nepoužívá tzv. mezikrajské korekce, a
tedy nevyrovnává rozdíly týkající se struktury a velikosti škol mezi
jednotlivými kraji. Pro kraj Vysočina to znamená meziroční snížení o cca 16
mil. Kč. Mezi rokem 2002 a rokem 2005 tak postupně došlo ke snížení roční
dotace pro kraj Vysočina z původních 64 mil Kč (2 % ročního rozpočtu) na 0
Kč!
-
Bylo
upozorněno na změny poklesu žáků v souvislosti se změnou hranic kraje
(odchod 9‑ti škol do Kraje Jihomoravského, cca 700 žáků ZŠ a 200 dětí z
MŠ), pro řešení přímých nákladů pro zařízení jako např. ZUŠ, DDM, Ped. psych.
poradny, Spec. ped. centra to znamená snížení dotace o cca 3 mil. Kč, které
byly řešeny z rozdílu mezi Republikovým normativem na tyto žáky a děti a
normativem krajským na tyto ZŠ a MŠ.
-
Bylo
upozorněno na to, že v roce 2004 mělo ze škol v kraji na základě
poklesu počtu žáků odejít celkem 360 pracovníků, ve skutečnosti odešlo pouze
170.
-
Byla
podána informace, že na základě dalšího poklesu žáků (především základních
škol), má být snížen počet pracovníků regionálního školství
v průběhu roku 2005 o 466 pracovníků, z toho cca 105 však již odešlo
v souvislosti se změnou hranic kraje.
3.
Úroveň rozpisu rozpočtu KrÚ – školy, role pracovníků pověřených obcí
s rozšířenou působností III. stupně
-
byl
objasněn vznik metodiky rozpisu rozpočtu – je na webových stránkách kraje
Vysočina, materiály odborů – odbor školství, mládeže a sportu (vyvěšeno od 28.
2. 2005),
-
byl
objasněn postup rozpisu, podle výše uvedené směrnice MŠMT a role jednotlivých
partnerů, včetně možnosti ředitelů škol na tzv. dohadovacím řízení a stručně
vysvětleny pravidla dohadovacího řízení. (podrobně viz směrnice a metodika
rozpisu),
-
vytvoření
rezervy dle směrnice (v současné době 2,1 % z prostředků na platy),
-
v současné
době byly stanoveny krajské normativy, pomocí nich propočítán rozpočet pro
jednotlivé školy, obcím III bylo pro školy a školská zařízení v jejich
správním obvodu napočítáno navýšení o 1,5 % pro zabezpečení návrhů
mimonormativních problémů u škol a školských zařízení v jejich spádové
oblasti. Návrhy budou předkládány ke konečnému schválení (neschválení) na odbor
školství. Podle školského zákona tyto tzv. přímé náklady přiděluje Krajský
úřad, respektive je tím pověřen odbor školství, mládeže a sportu, jedná se o
výkon státní správy,
-
ředitelé
škol mají možnost při nesouhlasu s rozpisem rozpočtu předložit vlastní
návrh, tento bude v tzv. dohadovacím řízení (pravidla jsou ve směrnici)
projednán a posouzen pracovníky obcí III a pak v případě souhlasu jej
pracovníci obce III předloží jako svůj požadavek odboru školství, mládeže a
sportu. Ten buď požadavek potvrdí, nebo v případě nesouhlasu sepíše
protokol, v němž budou uvedeny návrhy konkrétních opatření, které má
ředitel školy provést, tak aby byl rozpočet pro tuto školu dostatečný.
Závěrem
byly zodpovězeny některé dotazy týkající se rozpisu rozpočtu a postupu podle
nového školského zákona, např. financování a souhlasy s ped. asistenty,
financování dětí s vývojovými poruchami učení, problematika rozdílu
normativů mezi malými a velkými školami, problematika mimonormativního
financování u organizací do 10 zaměstnanců a další.
Do
jednání vstoupil hejtman kraje Vysočina, který komentoval činnost výboru
v minulých letech. Pohovořil o situaci ve školství a o tzv. optimalizaci
školství. Vyslovil se k pozitivní spolupráci s VVVZ.
Následovala
diskuse k obecným problémům financování regionálního školství, zákona o
rozpočtovém určení daní (nepřevedení financování škol do RUD).
M.
Matějková upozornila na některé změny týkající se školství a v souvislosti
s touto problematikou poukázala na kompetence krajů.
A.
Vlachová pohovořila o reformě školství a o současném stavu školství.
Hejtman
se z časových důvodů omluvil z dalšího jednání.
Usnesení 001/001/2005/VVVZ
Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost
Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci OŠMT o Metodice rozpisu přímých nákladů
škol a školských zařízení kraje Vysočina
Usnesení přijato 8 hlasy. Proti 0, zdržel se 0.
(M.
Matějková byla dočasně mimo zasedací místnost)
Úkol: Předložit VVVZ přehled čerpání přímých nákladů a
rozdělování finančních prostředků v oblasti školství od roku 2003 a přehled
vývoje normativů za uplynulé dva roky.
Odpovědnost: tajemník VVVZ
Termín: květen 2005
5.
Informace z jednání rady kraje
M.
Matějková pohovořila o činnosti Rady kraje Vysočina v novém volebním
období. Upřesnila proces schvalování výroční zprávy z oblasti školství,
která bude schvalována dne 15. 3. 2005 Radou kraje Vysočina a 29. 3.
2005 projednána na Zastupitelstvu kraje Vysočina.
Konkrétně
komentovala jednotlivé body týkající se školství (př. dětská olympiáda, vyhlášení
grantového programu Fondu Vysočiny „Mezinárodní programy 2005“, návrh na
zřízení školských rad a jejich volební řád – vráceno k přepracování,
otevření krajských sportovišť veřejnosti) a dále odkázala na zápisy ze zasedání
Rady kraje Vysočina, které jsou zveřejněny na www stránkách kraje.
J.
Karas vznesl připomínku v souvislosti s otevřením krajských
sportovišť – uzavírání dohod na dobu určitou.
M.
Matějková jako reakci upřesnila, že dohody jsou na dobu určitou, z důvodu
finančních možností, schválených zastupitelstvem kraje vždy na příslušný
kalendářní rok.
Usnesení 002/001/2005/VVVZ
Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost
Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci radní kraje M. Matějkové.
Usnesení přijato 9 hlasy. Proti 0, zdržel se 0.
Přítomní
s dohodli, že bod „Informace z jednání Rady kraje Vysočina“ bude
zařazen jako pravidelný bod jednání VVVZ.
6.
Plán práce výboru
Předseda
VVVZ předložil koncept plánu činnosti VVVZ, který je přílohou č. 2 tohoto
zápisu. Vyzval přítomné k připomínkám. Doplněný plán bude předložen
Zastupitelstvu kraje Vysočina ke schválení.
7.
Diskuse a různé
K.
Ubr stručně komentoval informativní materiál, který byl členům VVVZ zaslán
elektronickou poštou – přehled záměru změn v rejstříku škol, Metodika
rozpisu rozpočtu přímých výdajů na vzdělávání 2005.
8.
Závěr
V závěru
poděkoval předseda VVVZ všem přítomným za účast a ukončil jednání.
Jednání
VVVZ byla stanovena na druhé pondělí v měsíci, ve 13:00 hodin. Předběžná
zasedání VVVZ byla stanovena na 18. 4. 2005, 16. 5. 2005, 13. 6. 2005.
Zasedání Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina č. 2/2005 bylo stanoveno na pondělí 18. 4. 2005, ve 13:00, v zasedací místnosti KrÚ A 2.21.
Mgr.
Petr Kesl v. r.
předseda
Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina
Záznam
pořízen na zasedání VVVZ č. 1/2005 dne 14. 3. 2005.
Zapsala
Kateřina Kubová dne 18. 3. 2005 (zápis pořízen na základě záznamu).
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se