Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.

 

Cesta: Titulní stránka > Kancelář Kraje Vysočina v Bruselu > O Vysočině > Přednosti Kraje Vysočina


 

3. setkání pracovní skupiny v Třebíči (25. 9. 2013) - archiv dokumentů

 
 
 

Zápis z pracovní skupiny

Téma pracovní skupiny: Prostředí pro život rodin a nástroje na podporu rodin v regionu

1) Přivítání účastníků jednání a poděkování za účast na jednání.
2) Informační listy č. 2
 stručné seznámení s obsahem a fyzické předání účastníkům jednání.
3) Informace o šetření ve firmách:
 Klíčová aktivita 06 – Studie využívání principů rovných příležitostí ve firmách;
 v průběhu měsíců srpna a září;
 do firem oficiální dopis z Kraje Vysočina;
 5 okresů cca 400 firem, tzn. cca 400 dotazníků v rámci kraje;
 proškolení tazatelek;
 132,- Kč čistého za 1 dotazník;
 82 firem na okres Třebíč;
 7 tazatelek na okres Třebíč;
 jedná se o ženy na MD nebo RD či nezaměstnané.
Aktuální stav šetření:
Celkem firem 82
Osloveno firem 67
Odmítnuto firem 9
Zpracováno firem 58
Zbývá zpracovat 24 (včetně vybraných 9 náhradních firem)
4) Informace o tvorbě Brožury č. 2
 téma „Náměty konkrétních opatření na podporu rovných příležitostí a slaďování pracovního a rodinného života pro veřejnou správu“;
 stručné seznámení s obsahem brožury; prezentace současného stavu brožury prostřednictvím dataprojektoru na projekčním plátnu.
5) Videošot „Rovnost šancí na Vysočině"
 prezentace videošotu prostřednictvím dataprojektoru na projekčním plátnu;
http://www.youtube.com/watch?v=9VbzLBDY1ZQ
 seznámení se záměrem tvorby dalších videošotů (veřejný sektor, občanský sektor, komerční
sektor).
6) Semináře
 stručné seznámení s obsahem nebližších seminářů.
Seminář pro veřejnou správu, Nové Město na Moravě, 08.10.2013
Seminář pro neziskové organizace, Nové město na Moravě, 09.10.2013
Seminář pro firmy, Nové město na Moravě, 15.10.2013
Seminář pro neziskové organizace, Pelhřimov, 17.10.2013
Koordinační centrum práce na dálku v Třebíči
Školení pro osoby z cílových skupin projektu:
 rodiče vracející se po rodičovské dovolené nebo péči o závislého člena rodiny na trh práce,
 uchazečky a uchazeče o zaměstnání,
 osoby pečující o osobu blízkou nebo o závislého člena rodiny,
 osoby se zdravotním postižením.
 maminky a tatínky na rodičovské dovolené,
 zájemce o práci na dálku,
 zaměstnance, kteří chtějí pracovat na dálku.
Každý cyklus se bude skládat z pěti jednodenních školení, která se uskuteční v pěti po sobě
následujících týdnech v prostorách Městského úřadu Třebíč.
Cyklus školení začne již od října 2013 a přihlásit se můžete přes registrační formuláře
u jednotlivých školení níže. V případě problému s registračním formulářem nás, prosím,
kontaktujte na pracenadalku@trebic.cz. http://pracenadalku.trebic.cz/
7) Rodinný portál Kraje Vysočina
 stručné seznámení s obsahem portálu se zaměřením na projekt „Rovnost šancí na
Vysočině“. http://www.kr-vysocina.cz/rodinny_portal.asp?p1=55694
8) Informace o otevření první firemní mateřské školy v Třebíči, potažmo v Kraji Vysočina:
 slavnostní otevření proběhlo 10.09.2013;
 uvedení do provozu 01.10.2013;
 sídlí v nově opraveném bytovém domě v areálu bývalé borovinské továrny v ulici Tomáše
Bati 1069;
 kapacita 24 dětí;
 v současné době přihlášeno 15 dětí;
 pro firmy MANN + HUMMEL (CZ) s.r.o., MANN + HUMMEL Service s.r.o., Kühtreiber, s.r.o.
a Jihomoravská akciová, a.s.;
 v současné době probíhají jednání s Nemocnicí Třebíč;
 provozní doba od 6:30 do 17:00;
 děti již od půl roku věku;
 výuka angličtiny;
www.skolkanahrade.cz.
9) Průběh tvorby rozpočtu měst v regionu
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů:
§ 44 „Sestavování rozpočtu a závěrečného účtu obce a hospodaření s prostředky tohoto
rozpočtu se dále řídí zvláštním zákonem.“
§ 84 odst. 2) „Zastupitelstvu obce je vyhrazeno
b) schvalovat rozpočet obce, závěrečný účet obce a účetní závěrku obce sestavenou
k rozvahovému dni,“
Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších
předpisů:
§ 11 odst. 3) „Územní samosprávný celek zveřejní návrh svého rozpočtu po dobu nejméně
15 dnů přede dnem jeho projednávání na zasedání zastupitelstva územního samosprávného
celku na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup. Na úřední desce může
být návrh rozpočtu zveřejněn v užším rozsahu, který obsahuje alespoň údaje o příjmech
a výdajích rozpočtu v třídění podle nejvyšších jednotek druhového třídění rozpočtové skladby.
Způsobem umožňujícím dálkový přístup se zveřejňuje úplné znění návrhu rozpočtu. Připomínky
k návrhu rozpočtu mohou občané příslušného územního samosprávného celku uplatnit buď
písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění, nebo ústně při jeho projednávání na zasedání
zastupitelstva.“
Zásady financování sociálních služeb z rozpočtu města Třebíče
V roce 2013 činí souhrnná výše finančního příspěvku 6.720.000 Kč. Předpoklad pro rok 2014 je
7.720.000 Kč, což odpovídá 2,14 % z předpokládaných daňových příjmů rozpočtu města na rok
2014. Tato částka je zahrnuta v předpokládaném rozpočtu města na rok 2014.
Dalším výrazným nákladem je provoz příspěvkové organizace Města Třebíče – Denního
rehabilitačního stacionář pro tělesně a mentálně postižené děti a mládež Třebíč.
Grantový systém Zdravého města Třebíče 2013
Grantové programy:
Kultura
Volnočasové aktivity
Ocenění sportovců
Prevence kriminality a drogové problematiky
Ekologie
Rodina a zdraví
Obnova památek
Celkem 3.150.000 Kč
Tato částka je zahrnuta v předpokládaném rozpočtu města na rok 2014.
10) Brainstorming na téma „Prostředí pro život rodin a nástroje na podporu rodin v regionu“ (viz
níže).
11) Závěrečné shrnutí a sjednání termínu a místa dalšího jednání pracovní skupiny – únor až
duben 2014 v místnosti Senior Pointu (B020) v budově B Městského úřadu Třebíč, Masarykovo
nám. 116/6 (budova bývalého okresního úřadu).
Brainstorming – Dostupné formy podpory využitelné pro slaďování práce a rodiny.
Lze uplatňovat genderové rozpočtování při sestavování rozpočtů územně samosprávných
celků?
 stejný objem finančních prostředků na volnočasové aktivity žen a mužů;
 k realizaci genderového rozpočtování by velice posloužilo rovnoměrné zastoupení žen
a mužů ve vedení státu, územně samosprávných celků i organizací všech typů;
 je nutné zjištění stávajícího stavu a následné provedení analýz (např. využívání městské
hromadné dopravy matkami s dětmi);
 při sestavování rozpočtu je třeba používat genderový pohled.
Dostupné formy podpory využitelné pro slaďování práce a rodiny.
 služby péče o děti;
 alternativní a flexibilní formy práce;
 informovanost;
 rozdíl mezi zvládat a slaďovat práci a rodinu;
 YouTube „Laktační psychóza“ – http://www.youtube.com/watch?v=rklUthIgU4w – pracovní
skupina doporučuje shlédnout!
Problémy při podpoře opatření na slaďování pracovního a rodinného života.
 finanční prostředky – při jejich dostatku by se rodinám pracovní a rodinný život slaďoval
snáze;
 rodové stereotypy při výchově v rodině;
 stereotypy při výchově a vzdělávání ve škole;
 genderové stereotypy – možnost volby (např. ženy se zaměřením „pouze“ na rodinu);
 úroveň společnosti (ekonomická, sociální, vzdělanostní atd.;
 legislativa;
 společenská prestiž (např. muže na rodičovské dovolené);
 absence daňového zvýhodnění zaměstnavatele (např. práce na částečný úvazek).
Návrhy potřebných opatření na regionální, celokrajské i celostátní úrovni.
 vyšší ocenění mateřství (finanční, z hlediska prestiže apod.);
 větší ocenění práce žen;
 přijetí zákona o dětské skupině – 39,6 % matek dětí ve věku do šesti let v Česku pracuje,
což je to třetí nejnižší podíl v rámci celé Evropské unie, kde je průměr 58,9 %;
 změny v systému sociálních dávek (porodné, přídavek na dítě atd.);
 aktuálnost dávek (dávky vyplácet v období, kdy je rodina potřebuje a nikoli hodnotit příjmy
např. za uplynulý rok;
 překonání názoru většiny současné mladé generace, že „dítě je drahé“;
 změnit neochotu většiny současné mladé generace omezit svoje individuální potřeby při
rozhodování se mít děti;
 osvěta důležitosti a nezastupitelnosti rodiny;
 zavedení daňového zvýhodnění zaměstnavatele (např. práce na částečný úvazek).
Důležité poznatky z pracovní skupiny
V strukturované podobě uvést důležité postřehy, které zazněly od představitelů jednotlivých sektorů
1. Reflexe stávajícího stavu v regionu
a. Povědomí o genderovém rozpočtování
Ano.
b. Zapojování neziskového sektoru do tvorby rozpočtu
Ne.
c. Zapojování komerčních forem do tvorby rozpočtu
Ne.
2. Formy používaných podpor (nejen finanční)
a. Pro organizace občanského sektoru (OOS)
Různé systémy dotací.
Nižší nájemné.
b. Pro firmy
Investiční pobídky.
Budování průmyslových zón.
3. Největší problémy v oblasti podpory slaďování pracovního a rodinného života
a. Do závorky uvést, jakého sektoru se problém týká: VS (veřejný sektor), OOS
(občanský sektor) nebo KS (komerční sektor)
Finanční prostředky – při jejich dostatku by se rodinám pracovní a rodinný život slaďoval
snáze.
Rodové stereotypy při výchově v rodině.
Stereotypy při výchově a vzdělávání ve škole.
Genderové stereotypy – možnost volby (např. ženy se zaměřením „pouze“ na rodinu).
Úroveň společnosti (ekonomická, sociální, vzdělanostní atd.
Legislativa.
Společenská prestiž (např. muže na rodičovské dovolené).
Absence daňového zvýhodnění zaměstnavatele (např. práce na částečný úvazek).
4. Návrhy nových opatření pro implementaci v regionu (včetně uvedení priorit)
a. Do závorky uvést, do jakého sektoru je opatření směrováno: VS (veřejný sektor),
OOS (občanský sektor) nebo KS (komerční sektor)
Vyšší ocenění mateřství (finanční, z hlediska prestiže apod.).
Větší ocenění práce žen.
Přijetí zákona o dětské skupině – 39,6 % matek dětí ve věku do šesti let v Česku
pracuje, což je to třetí nejnižší podíl v rámci celé Evropské unie, kde je průměr 58,9 % –
viz http://www.mpsv.cz/cs/15471.
Změny v systému sociálních dávek (porodné, přídavek na dítě atd.).
Aktuálnost dávek (dávky vyplácet v období, kdy je rodina potřebuje a nikoli hodnotit
příjmy např. za uplynulý rok.
Překonání názoru většiny současné mladé generace, že „dítě je drahé“.
Neochota většiny současné mladé generace omezit svoje individuální potřeby při
rozhodování se mít děti.
Osvěta důležitosti a nezastupitelnosti rodiny.
Zavedení daňového zvýhodnění zaměstnavatele (např. práce na částečný úvazek).
5. Připomínky (pozitivní i negativní) k průběhu projektu Rovnost šancí na Vysočině
a. Do závorky uvést, zda připomínka je od zástupce VS (veřejný sektor), OOS
(občanský sektor) nebo KS (komerční sektor)
Spokojenost s průběhem projektu.
6. Závěr (shrnutí nejpalčivějších problémů, které chce pracovní skupina v regionu řešit, uvést priority)
Provedení analýzy rozpočtu Města Třebíče z hlediska genderového rozpočtování.

Zapsal: Miroslav Cejpek

Fotografie ze setkání.

 
 

Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu

Počet návštěv: 24031

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Kontaktní informace

 
Kontakt:
Kancelář Kraje Vysočina v Bruselu, 20/22, Rue du Commerce, 1000 Brusel Ixelles, Belgie, e-mail: info@vysocina.eu
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek