Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.

 

Cesta: Titulní stránka > Kancelář Kraje Vysočina v Bruselu > O Vysočině > Přednosti Kraje Vysočina


 

Finsko – Krátkodobá vzdělávací aktivita č. 2

Druhá mezinárodní aktivita za účasti zástupců všech partnerů i koordinátora projektu probíhala ve Finsku ve dnech 13. 5 - 17. 5. 2019. Níže uvádíme popis vzdělávacích aktivit projektu.
 

 
 

14. 5. 2019 – Clasu (Classical High School of Tampere)

1. Prezentace o finském vzdělávacím systému. Základním principem finského školství je výrazná možnost volby. Student rozhoduje, kdy si zvolený kurz zařadí do rozvrhu. Školní rok je rozdělen do kratších cca šestitýdenních „období“ a studenti si volí kurzy. Vzdělávání je ve Finsku zdarma, ale studenti jsou povinni mít vlastní notebook, učebnice a další pomůcky. Učitelé mají plnou pravomoc rozhodnout o vzdělávacích metodách, učebnicích a průběhu výuky. Neprobíhají žádné inspekce učitelů ani výukových materiálů. V rámci vzdělávání je kladen důraz na získání znalostí, zkušeností, praktických dovedností a samostatnosti. Studenti samostatně pracují na zadání úlohy, přemýšlejí a za pomoci pokusů a experimentů se snaží dojít k řešení nebo ho obhájit. Dále byla prezentována data (počty studentů, rozpočty, apod.) v různých úrovních vzdělávacího systému a také systém tvorby rozvrhů a státní maturitní zkoušky.

2. Prezentace spolupráce Clasu a TAMK (Tampere University of Applied Sciences). Studenti Clasu mají na TAMK 2x týdně speciální hodiny v oblasti přírodních věd. Na náplni hodin se domlouvá učitel z Clasu a z univerzity. Zástupci projektu měli příležitost konverzovat s učiteli i studenty.

 

15. 5. 2019 – Tredu (Tampere Vocational College)

1. Tredu je zaměřeno na učňovské školství a rekvalifikační kurzy dospělých. Studenti po ukončení studia získávají výuční list. Pokud mají zájem o maturitu z daného oboru, tak si již během 3letého studia mohou vybrat i některé předměty, které studují na klasické SŠ se všeobecným zaměřením – následně skládají z daných předmětů maturitu. Návštěva v hodinách mikrobiologie a 3D modelování. Zástupci projektu si mohli prakticky vyzkoušet práci v grafickém programu pro 3D modelování.

2. Centrum LUMATE – centrum pro vědu a výzkum, které se nachází v areálu Univerzity Tampere a je finančně podporováno z prostředků univerzity, města Tampere a ministerstva školství. Centrum podporuje vzdělávání v přírodních vědách a organizuje výukové programy pro děti od mateřských škol až po dospělé.  Je otevřeno i pro veřejnost. Studenti zde zdarma mohou využívat přístroje pro studium, práci nebo i pro své volnočasové aktivity.  Výukové programy v rámci praxe připravují a dozorují studenti-budoucí učitelé. Zástupci projektu si sami mohli vyzkoušet 1 výukový program a během práce mohli diskutovat se studenty i zástupci centra LUMATE.

 

16. 5. 2019 – Clasu (Classical High School of Tampere)

1. Prezentace o státní maturitní zkoušce. Maturitní zkouška je plně digitalizovaná a pro všechny finské studenty probíhá z daného předmětu v jeden den a čas. Student používá svůj notebook, ke kterému si připojí USB disk, zaslaný ministerstvem na školu. USB disk a programy na něm blokují veškeré programy na počítači uživatele i připojení na internet. Data z maturitní zkoušky jsou poté elektronicky odeslána na centrální server školy a následně do centrální národní evidence, kde jsou vyhodnocena. Zástupci projektu si mohli prakticky vyzkoušet on-line testy z několika předmětů, připravované učiteli v duchu maturitní zkoušky. Otázky jsou uzavřené i otevřené a využívají různé doplňkové zdroje (tabulky, grafy, obrázky, videa). Během výuky používají učitelé obdobný způsob práce a systém písemných testů, aby připravili studenty na maturitní zkoušku.

2. Exkurze v hodinách  zeměpisu, biologie, chemie a fyziky. Zástupci projektu mohli v hodinách volně konverzovat s učiteli i studenty.

3. Prezentace „Věda v praxi“ a prezentace projektů studentů Clasu. Cílem je naučit studenty vědeckému a kritickému myšlení, výzkumným metodám, plánování práce a postupů, psaní vědeckých zpráv atd. Účastníci projektu měli možnost diskutovat s tvůrci dílčích projektů. Všichni studenti prezentovali v angličtině a v ní bez problémů vedli i navazující diskusi.

4. Prezentace o vzdělávání učitelů v oblasti přírodních věd – přednášku vedla p. Portaannkorva-Koivisto z Fakulty vzdělávání (Univerzita Helsinki). Byly představeny základní principy vzdělávání učitelů, požadavky pro různé úrovně školního systému a vzdělávací rámec, tj. data a čísla vztahující se k počtu hodin a předmětů, které budoucí učitel musí absolvovat. Ke studiu je přijato přibližně 9 % z uchazečů.

 

Závěry a poznatky

Pracovní cesta umožnila účastníkům stáže poznat, jak funguje vzdělávání v oblasti přírodních věd ve Finsku a detailněji se seznámit s jinými postupy výuky. I veškerý ostatní program přispěl k získání nových interkulturních a odborných zkušeností a znalostí účastníků stáže vč. jejich jazykových kompetencí. Došlo k prohloubení spolupráce s městem Tampere (oblast Pirkanmaa)  prostřednictvím konkrétní společné aktivity z oblasti vzdělávání. Průběh stáže byl velmi pozitivně hodnocen zástupci všech partnerů projektu.

 
 
Zodpovídá: admin
Vytvořeno / změněno: 21.10.2021 / 21.10.2021

Počet návštěv: 1558
 

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Kontaktní informace

 
Kontakt:
Kancelář Kraje Vysočina v Bruselu, 20/22, Rue du Commerce, 1000 Brusel Ixelles, Belgie, e-mail: info@vysocina.eu
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek