Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina > KAP I a II
Takové záměry jsou plně akceptovány a podporovány orgány kraje Vysočina, a to včetně zastupitelstva kraje. Zastupitelstvo přijalo v této věci podporující usnesení č. 0064/02/2008/ZK již dne 25. 3. 2008 a usnesením ze dne 16. 9. 2008 č. 0290/05/2008/ZK v rámci schválení dokumentu Zásady územního rozvoje kraje Vysočina tento postoj ještě potvrdilo a převedlo i do roviny územně-plánovací dokumentace. Rozšíření výroby elektrické energie s využitím jaderné (štěpné) reakce považují orgány kraje za základní zdroj pro krytí předpokládaného nárůstu spotřeby elektrické energie v České republice i za základní zdroj pro pokrytí trvalých výpadků výrobní kapacity po postupném odstavování některých tepelných, uhelných elektráren. Jaderná energie patří k nejlevnějším, nejstabilnějším bezemisním řešením. Dosavadní provoz Jaderné elektrárny Dukovany je důkazem, že jaderná technologie může být při odpovědném provozování naprosto bezpečnou a okolní prostředí prakticky nezatěžující výrobou elektřiny. Bez rozvoje jaderné energetiky si nedovedeme představit zajištění energetické soběstačnosti naší země, stabilitu elektroenergetické sítě a zejména ani zajištění podmínek pro konkurenceschopnost naší průmyslové výroby. Tento názor je podpořen mimo jiné i závěry z posouzení prováděného tzv. Pačesovou komisí a závěry k ní zpracovaného vládního oponentního posudku.
Kraj Vysočina dlouhodobě spolupracuje se společností ČEZ, a. s., která je vlastníkem a provozovatelem Jaderné elektrárny Dukovany a tuto spolupráci postupně rozvíjí. Tato spolupráce má mnoho rovin. Z nejvýznamnějších bychom rádi připomenuli společný projekt, jehož výsledkem je zřízení nového studijního oboru "energetik" na Střední průmyslové škole Třebíč. Tato škola bude již od nadcházejícího školního roku připravovat za významné podpory společnosti ČEZ, a. s. mimo jiné i odborníky potřebné pro provedení generační výměny personálu jaderné elektrárny a jejích dodavatelů a nezbytné zejména v případě budoucí realizace rozvojových záměrů.
V současné době je připravováno memorandum o spolupráci mezi krajem Vysočina a společností ČEZ, a. s., které předpokládá další kvalitativní i kvantitativní rozvoj spolupráce obou stran. Toto memorandum by mělo dát oběma stranám vyšší míru jistoty vzájemné podpory a mělo by prospět rozvoji vzájemných vztahů i zvýšení výhod pro region v okolí elektrárny zahrnující obce Vysočiny i Jihomoravského kraje.
Dílčí projevy podpory jaderné elektrárny resp. společnosti ČEZ, a. s. již tradičně patří k výhodám, které získávají obce, na jejichž území je zařízení umístěno, obce z pásma havarijního plánování (5 km a 20 km) i okolní region. Zmínit můžeme např. příspěvky na vybavení škol, na sportovní zařízení a zařízení pro volnočasové aktivity dětí a mládeže apod.. Podobně je možné výhody spatřovat ve sponzoringu a reklamních obchodech, kterými společnost ČEZ, a. s. podporovala např. významnou regionální kulturní akci, třebíčskou nemocnici, třebíčský hokej a další aktivity.
Benefity poskytované provozovatelem elektrovýrobny do okolního regionu, které v součtu dosahují výše desítek milionů korun ročně, jsou zástupci územních samospráv vítány, i když obce by přivítaly jejich zvýšení a převedení na příspěvky s vyšší právní jistotou (z přerozdělení daně z elektřiny) I proto se orgány kraje snaží v jednáních včetně diskuzí o již zmíněném memorandu získat pro území a pro zdejší obce lepší podmínky. Tato jednání však jsou a vždy zůstanou jednáními partnerskými, nemohou nést znaky nátlaku, kupčení se stanovisky samospráv ani vydírání manipulací s veřejným míněním.
Kraj Vysočina rovněž aktivně podporuje legislativní iniciativu zaštítěnou působením pana senátora Vítězslava Jonáše, která je směrována k systémovému řešení. Podle ní by se obce v okolí všech tepelných elektráren, jejichž elektřina je zatížena daní z elektřiny a z okolí jaderných elektráren v celém pásmu havarijního plánování, měly stát ze zákona příjemci kompenzací za rozvojová omezení, administrativní zátěže a zátěže místní a regionální infrastruktury. Taková podpora směrovaná do regionu (především obcím Vysočiny a Jihomoravského kraje) by mohla dosahovat částek v řádu jednotek stamilionů korun ročně. Takové plnění bychom považovali za přiměřené, odpovídající situaci. Zdrojem pro poskytování podpory by mohla být např. tzv. ekologická daň, tedy spotřební daň z výroby elektřiny. Konkrétně je navrhováno využití 50% výnosu na této dani pro regionální využití. Jiným možným zdrojem by mohly být např. dividendy z akcií společnosti ČEZ, a. s. odváděné do státního rozpočtu. Podporu legislativní iniciativě vyjádřila rada kraje a následně i zastupitelstvo kraje usnesením č. 0074/02/2009/ZK ze dne 10. 3. 2009. Tato legislativní změna by přinesla peníze i do území, kde se nachází např. tepelná, uhelná elektrárna.
Orgány kraje Vysočina jsou přesvědčeny, že lokalita Dukovany je nejméně stejně dobře připravena pro rozvoj výroby elektřiny jadernou technologií, jako lokalita Temelín. Bylo by nanejvýš vhodné a pro naši zemi i potřebné oba velké investiční záměry připravovat současně.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se