Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Životní prostředí > EIA a SEA
"Vysokorychlostní
trať vnímám jako něco, co by pro Kraj Vysočina v budoucnu mohlo mít velký
ekonomický a i socioekonomický přínos. Trváme však na tom, že musí být důsledně
vedena komunikace s městy a obcemi a co nejdříve řešeny otázky výkupních
cen za pozemky obcí i soukromých osob. Zástupci obcí se už nyní netají obavami
z hluku, vibrací nebo porušením vodotečí.
Mají pochopitelný strach z rozdělení katastrů, nejsou spokojeni se
současnými omezeními vycházejícími z patrně už neaktuální trasy, která je
limituje omezeními ochranných pásem. To vše se musí začít co nejdříve
komunikovat, vysvětlovat a nabízet řešení. Na čem budeme určitě trvat – to bude
dostatek navržených a realizovaných přechodových míst, tak aby nedošlo k narušení
spojení v rámci území," řekl hejtman
Vysočiny Vítězslav
Schrek. Přes Vysočinu stát plánuje vést novou trať mezi Prahou a Brnem.
Podle vedoucího projektu Marka Pinkavy ze Správy železnic je trasa VRT, která
Jihlavu zeširoka míjí, stará 20 až 30 let. Počítalo se tam s jedinou zastávkou
mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem. "Pochází z období, kdy
vysokorychlostní vlaky byly připravované jako jakési letadlo na kolejích a
propojovaly opravdu jenom ta největší města. Ten přístup se za tu dobu změnil,
trasa nyní mění podobu, nově je kladen důraz na
možné využití trati VRT pro obsluhu širšího území, současně na Vysočině se trasa VRT nově dříve přibližuje k trase D1,
čímž se snižuje fragmentace krajiny,“ uvedl Martin Hyský, předseda
výboru Zastupitelstva Kraje Vysočina pro rozvojové projekty.
Aktuální plány počítají s tím, že budou vysokorychlostní vlaky sjíždět na
nynější tratě, aby obsloužily podstatně větší část území. Vlaky sjíždějící u
Jihlavy by tak mohly pokračovat i směrem na Třebíč a na Jindřichův Hradec. Díky
sjezdům z VRT u Světlé nad Sázavou na Havlíčkobrodsku a u Velké Bíteše nepřijde
o rychlejší spojení ani severní část Vysočiny, tj. část vlaků využije dané propojení s konvenční
tratí, obslouží sídla typu Havlíčkův Brod, Žďár nad Sázavou a na VRT se napojí
u Velké Bíteše či u Světlé nad Sázavou.
Na nové železnici by měly vlaky jezdit rychlostí až 320 kilometrů v hodině.
Stavbu prvního úseku tzv. VRT Polabí, by chtěla Správa železnic zahájit za tři
roky. Tento úsek bude součástí hned dvou koridorů, a to Praha - Brno - Ostrava
a Praha - Hradec Králové - Polsko. Na Vysočině
by se podle Správy železnic mohlo stavět nejdříve v roce 2028. Úsek Praha -
Brno by se podle jeho předpokladu mohl realizovat do roku 2032. Předpokládané
náklady na jeden kilometr nové trati jsou 700 milión korun.
Z Prahy do Brna by měly přímé vysokorychlostní vlaky dojet za hodinu. Z Prahy
do Jihlavy by se pak lidé mohli dostat vlakem za 40 až 50 minut, podobně jako z
Jihlavy do Brna. Cesta vlakem z Jihlavy do těchto měst teď trvá i přes dvě hodiny. Spojení s Brnem a Prahou
by bylo k dispozici min. každou hodinu.
Správa železnic také počítá s tím, že v Jihlavě by v budoucnu
mohlo vzniknout jedno z mnoha servisních center VRT.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Zpět do intranetu, Přihlásit se