Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Kancelář Kraje Vysočina v Bruselu > O Vysočině > Přednosti Kraje Vysočina
Zápis ze zasedání
Finančního výboru
Zastupitelstva kraje Vysočina
č. 8/2004 ze dne 15.
září 2004
Přítomni:
Finanční výbor:
· Vladimír Dolejš (předseda);
· PhDr. Zdeněk Dobrý;
· Ing. Jiří Holub;
· Ing. Oldřich Rambousek;
· Bc. Jiří Vondráček;
· Ing. Vratislav Výborný;
· Ing. Anna Krištofová (tajemnice).
Hosté:
· RNDr. Miloš Vystrčil (1. náměstek hejtmana);
· Ing. Tomáš Vonka (ekonomický odbor KrÚ);
· Mgr. Jiří Bína (odbor sociálních věcí a zdravotnictví KrÚ).
Návrh programu:
1. Zahájení, schválení programu, kontrola usnesení;
2. Aktuální informace na úseku financí, rozpočtového hospodaření;
3. Rozpočtové změny od posledního zasedání ZK;
4. Projednání návrhu rozpočtu na rok 2005 dle jednotlivých kapitol;
5. Informace o kontrole hospodaření městských a obecních úřadů za rok 2004;
6. Diskuse a různé;
7. Závěr.
1. Zahájení, schválení programu, kontrola usnesení
Vladimír Dolejš přivítal všechny přítomné a zahájil zasedání. Přednesl program jednání – Bc. Jiří Vondráček vznesl návrh na doplnění bodu Projednání problematiky podpory Fokusu Vysočina a dalších nestátních neziskových organizací ze státního rozpočtu z rozpočtu kraje v letech 2003 a 2004 – tento návrh byl 6 hlasy schválen. Dále předseda stručně zhodnotil průběh předešlého zasedání výboru, k jehož zápisu nebyly vzneseny připomínky.
2. Aktuální informace na úseku financí, rozpočtového
hospodaření
RNDr. Miloš Vystrčil v rámci toho bodu pohovořil o:
· hospodaření nemocnic za I. pololetí 2004 – vážná situace v Nemocnici Jihlava (závazky po lhůtě splatnosti);
· spolufinancování v rámci čerpání strukturálních fondů EU (v rámci rozpočtu kraje Vysočina zabezpečeno z Fondu strategických rezerv);
· budoucnost Fondu Vysočiny – bude nadále pokračovat, avšak v souvislosti s volbami do krajů nebyla dosud dořešena otázka naplnění Fondu Vysočiny pro rok 2005, grantové programy budou dále schvalovány, řídicí výbory, které provedou jejich vyhodnocení, však budou jmenovány až novým zastupitelstvem;
· zhodnocování volných finančních prostředků – vývoj nehodnotí příliš kladně, zejména zhodnocování prováděné Českou spořitelnou, návrh dalšího postupu: část finančních prostředků zhodnocovaných Českou spořitelnou bude převedena ke zhodnocování Komerční bankou;
· novela zákona o RUD – při sestavování rozpočtu kraje se vychází z aktuálního zákona o RUD, velkým zádrhelem v přijetí novely zákona o RUD je problematika přímých výdajů ve školství.
3. Rozpočtové změny od
posledního zasedání ZK
Členové finančního výboru s předstihem obdrželi podkladový materiál „Přehled rozpočtových opatření schválených radou kraje za období 13. 8. 2004 – 6. 9. 2004.
PhDr. Zdeněk Dobrý vznesl dotaz k rozpočtovému opatření č. 173 a č. 179. V souvislosti s rozpočtovým opatřením č. 173 pohovořil RNDr. Miloš Vystrčil o problematice systémové podpory a kladnému přístupu kraje při pomoci ČSV v boji proti varoáze včel. Nastínil problematiku z pohledu svazu, kraje i státu a upřesnil výtky MZe ČR, které informovalo následně všechny kraje o nesouladu tohoto postupu se Směrnicí Evropské komise. Veřejná podpora pak může narušit konkurenční prostředí, což v rámci jednotného evropského trhu a snaze o stejné podmínky pro všechny není žádoucí. Odpověď na dotaz k rozpočtovému opatření č. 179 bude předána PhDr. Zdeňku Dobrému dodatečně.
Rozvinula se diskuse k problematice veřejných zakázek dle platných zákonů EU.
4. Projednání návrhu
rozpočtu na rok 2005
Členové finančního výboru s předstihem obdrželi podkladový materiál „Rozpočet kraje Vysočina na rok 2005 – 2. pracovní verze“.
RNDr. Miloš Vystrčil uvedl, že projednávání návrhu rozpočtu na rok 2005 probíhá dle schváleného harmonogramu. Dne 19. listopadu 2004 se uskuteční seminář ZK k návrhu rozpočtu na rok 2005 – poté jej projedná rada kraje – bude uložen na ekonomickém odboru – nové zastupitelstvo jej bude znovu projedná a schválí. Z tohoto důvodu se předpokládá přijetí rozpočtového provizoria. Pohovořil o struktuře rozpočtu.
Ing. Anna Krištofová uvedla souhrnné údaje o návrhu rozpočtu. Uvedla, že v rozpočtu nejsou zahrnuty příspěvky na provoz SÚS (pouze přehled je k dispozici v příloze), nezahrnuje tvorbu Fondu Vysočiny a Fondu strategických rezerv. Byl zachován systém rezerv, protože se osvědčil.
V souvislosti s příjmy rozpočtu sdělila, že výpočet daňových příjmů vychází z predikce MF na rok 2005 a z platného zákona 243/2000 Sb. (tj. bez novely zákona o RUD), předpokládaný podíl krajů činí 3,1% na sdílených daních. V použitém procentu jsou již započítány změny hranic kraje. V nedaňových příjmech v rozpočtu kraje je počítáno s příjmy z poskytování služeb a výrobků, výší úroků a dividend, odvodech příspěvkových organizací, příjmy z pronájmů, poplatky za odběr podzemní vody. U kapitálových příjmů se jedná o příjmy za prodej nemovitého majetku ve vlastnictví kraje. V souvislosti s přijatými dotacemi osvětlila pojem souhrnný finanční vztah (obsahuje příspěvek na výkon státní správy, příspěvek na dopravní obslužnost, dotace na výkon zřizovatelských funkcí převedených z OkÚ, dotace na financování běžného a investičního rozvoje ÚSC. Mezi přijaté dotace náleží dále ostatní neinvestiční dotace ze státního rozpočtu, dotace na žákovské jízdné, ostatní přijaté dotace ze státního rozpočtu (ISPROFOND – návrh rozpočtu SDDI na rok 2005), Dotace ISPROFIN nejsou rozpočtovány. Případné další dotace budou řešeny formou rozpočtových opatření v průběhu roku 2005.
Stručně okomentovala výdajovou část rozpočtu, zaměřila se především na významné rozdíly oproti roku 2004.
Rozvinula se diskuse k
· výdajová část rozpočtu;
· požadavky odborů;
· přerozdělení a kritéria prostředků na provoz SÚS (návrh projednat tuto problematiku na některém z příštích jednání finančního výboru);
· investiční akce v dopravě;
· doporučení: odlišnosti v rozpočtu doplnit vysvětlujícím komentářem.
5. Vložený bod
Mgr. Jiří Bína popsal stav financování sociálních služeb poskytovaných nestátními neziskovými organizacemi v kraji Vysočina. Obecně konstatoval, že tyto organizace pro rok 2004 uplatnily žádost o dotaci z programu vypsaného Ministerstvem práce a sociálních věcí, přičemž požadovaná výše téměř u všech projektů zaměřených na služby zdravotně postiženým a seniorům dosahovala 50 % rozpočtu projektu. Nad rámec tohoto požadavku ve svých rozpočtech předpokládali poskytnutí dotace z rozpočtu kraje ve výši rozdílu mezi celkovými náklady rozpočtovanými v projektu a příjmy z ostatních zdrojů. Požadavky na rozpočet kraje tak byli u jednotlivých poskytovatelů služeb rozdílné pohybovali až do 50 % rozpočtu projektu a jejich uspokojení kraj nikdy nepřislíbil. Celkový součet těchto požadavků u všech projektů činil přibližně 18 000 tis. Kč.
Dotace od Ministerstva práce a sociálních věcí však ve skutečnosti byla podstatně nižší a místo 50 % rozpočtu jednotlivých projektů se pohybovala kolem 30 %. Kraj Vysočina v návaznosti na vzniklou situaci poskytl dotaci doplacení rozdílu mezi požadavkem organizace na dotaci ministerstva a skutečnou dotací ministerstva. Důvodem tohoto postupu byla skutečnost, že částka vymezená v rozpočtu kraje na podporu sociálních služeb ve výši 44 038 tis. Kč neumožňovala pokrýt plné potřeby nestátních neziskových organizací. Jejich uspokojení by vyžadovalo navýšení rozpočtu o více než 18 000 tis. Kč. V rozpočtech projektů nestátních neziskových organizací tak zůstali nepokryté částky, které ve svých rozpočtech nárokovali od kraje.
Na dotaz Bc. Jiřího Vondráčka, zda by v případě Fokusu Vysočina neměly být dotace povýšeny ještě o částku poskytnutou na podporu jeho projektů v roce 2003 Mgr. Jiří Bína sdělil, že obdobná podpora jako Fokusu Vysočina byla v roce 2003 poskytnuta několika desítkám projektů a toto opatření je možné diskutovat až na základě rozboru situace všech takto podpořených projektů.
Usnesení č.
020/08/2004/FV
Finanční výbor
Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informace Mgr. Jiřího Bíny o podpoře Fokusu Vysočina a dalších nestátních neziskových organizací poskytujících sociální služby ze státního rozpočtu z rozpočtu kraje v letech 2003 a 2004,
doporučuje
vyhotovit rozbor stávajícího a minulého stavu a výhledu do budoucna. Tento rozbor bude obsahovat i stanovisko odboru sociálních věcí a zdravotnictví a bude předložen na příštím jednání finančního výboru.
Usnesení bylo přijato 6 hlasy.
6. Informace o kontrole
hospodaření městských a obecních úřadů za rok 2004
Ing. Anna Krištofová uvedla, že tuto agendu vykonává odbor kontroly. Kontrolní skupiny provádí přezkum hospodaření obcí. Zmínila se o struktuře a osnově přezkoumání hospodaření. Okomentovala nejčastější nálezy.
7. Diskuse a různé
Usnesení č.
021/08/2004/FV
Finanční výbor
Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
· aktuální informace na úseku financí, rozpočtového hospodaření;
· rozpočtové změny od posledního zasedání ZK;
· informace o kontrole hospodaření městských a obecních úřadů za rok 2004.
Usnesení bylo přijato 6 hlasy.
Usnesení č.
022/08/2004/FV
Finanční výbor
Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
druhou pracovní verzi rozpočtu kraje Vysočina na rok 2005, po prostudování materiálů budou případné připomínky vzneseny na jednání finančního výboru č. 9/2004 dne 13. 10. 2004.
Usnesení bylo přijato 6 hlasy.
8. Závěr
Vladimír Dolejš poděkoval všem přítomným za účast a ukončil jednání. Termín zasedání Finančního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina č. 8/2004 byl stanoven na středu 13. října 2004 v 9:00.
Vladimír Dolejš v. r.
předseda Finančního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina
Zápis pořízen na jednání finančního výboru č. 8/2004 dne 15. září 2004.
Zapsala Kateřina Nedvědová dne 17. září 2004 (zápis pořízen na
základě záznamu).
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se