Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina > KAP I a II
Zápis
ze
zasedání Komise cestovního ruchu a vnějších vztahů Rady kraje Vysočina č.
4/2005
konaného dne
15. 12. 2005
Přítomni:
1. Marie Černá (předsedkyně) |
5. Emilie Katolická |
9. Zdeněk Studenec |
2. Petr Drdla |
6. Petr Kesl |
10. Dagmar Zvěřinová |
3. Jana Fischerová |
7. Hana Müllerová |
|
4. Zdeněk Jirsa |
8. Jaroslav Ptáček |
|
Nepřítomni
1. Alois Koukola |
2. Ivana Mahelová (tajemnice) |
Hosté:
1. Jitka Mattyašovská |
Program:
1.
Zahájení;
2. Informace
o cykloturistice v kraji Vysočina (Jitka Matyašovská);
3. Prohlídka
kongresového centra hotelového areálu;
4. Diskuse
a různé;
5. Závěr.
1. Zahájení
M. Černá, předsedkyně Komise cestovního ruchu a vnějších vztahů Rady kraje Vysočina (dále jen Kcrvv), přivítala přítomné v hotelovém komplexu Vivaldi, v Rančířově u Jihlavy a zahájila jednání.
2.
Informace o cykloturistice
v kraji Vysočina (Jitka
Matyašovská)
J. Mattyašovská přednesla několik důležitých bodů týkajících se cykloturistiky v kraji Vysočina:
1.
Po jednání radních
zodpovědných za oblast cestovního ruchu a dopravy M. Černé a V. Kodeta se
rozdělily kompetence v oblasti cykloturistiky. Od ledna 2006 bude řešit
rozvoj cyklistické dopravy jako takové odbor dopravy krajského úřadu, který
bude mít vyčleněného pracovníka na tuto problematiku. Oddělení cestovního ruchu
bude nadále řešit propagaci cykloturistiky, mapování tras v kraji,
vybudování registru cyklotras a podporu rozšíření, doplňování doprovodné
infrastruktury a vznik tématických cyklotras. Cykloturista je průřezovým
tématem, proto vnikla snaha, aby se do něj aktivně zapojilo co nejvíce
souvisejících úseků – doprava, cestovní ruch, školství, životní prostředí.
2. V měsíci
únoru bude radě kraje předložen materiál, který bude obsahovat návrh
přihlášení kraje k národní strategii rozvoje cyklistické dopravy.
3.
Zpočátku fungovala spolupráce s Regionální rozvojovou
agenturou a byla zvažována možnost, že by plnili funkci cykloautority
v kraji. Postupem času bylo zjištěno, že nejvíce vyhovující bude, když
tuto funkci bude plnit oddělení cestovního ruchu v souvislosti
s centralizovaných sběrem dat, se softwarovým vybavením a přístupnosti
k mapovým podkladům. V současné době je navázána úzká spolupráce
s KČT, které bude každý rok kontrolovat vytypované úseky v kraji a
podávat zprávy o stavu značení. Dále byl zřízen vzdálený přístup pro zástupce
KČT, který bude pomáhat editovat atraktivity na cyklotrasách.
4.
Úkoly cykloautority kraje:
-
sběr a zpracování informací,
-
tvorba a údržba databáze (registru) cyklotras,
-
koordinace, poradenství,
-
spolupráce na koncepci rozvoje cykloturistiky,
-
zajišťování pravidelného monitoringu tras, rozvoj doprovodné
infrastruktury (odpočívky ‑ Fond Vysočiny) a služeb,
-
bezpečnost – podpora používání cyklistických přileb.
5.
Oddělení cestovního ruchu se aktivně zapojilo do projektu
„Cyklisté vítáni“. Smyslem tohoto projektu je certifikace ubytovacích zařízení
a dalších zařízení, které jsou součástí CR (restaurace, kulturní zařízení,
hrady atd.). Certifikace je v 1. kole zdarma a má zajistit např. možnost
bezpečné úschovy kola, poskytnutí základního nářadí a součástek pro opravu kola
atp. (více na www.cyklistevitani.cz).
6.
Byla provedena kontrola stávajících cyklotras. Celkem je
jich na Vysočině 2.246 km. Z toho je cca 310 km cyklotras I. třídy
(celostátní význam), 287 km cyklotras II. třídy (regionální význam), 1.643 km
cyklotras III. třídy (lokální význam).
7.
Plánuje se rozvoj cyklostezek ve městech Žďár nad Sázavou,
Třebíč, Jihlava, Velké Meziříčí. Ve městech Jihlava a Třebíč je zpracován
generel cyklistické dopravy. V Jihlavě by mělo být podle plánu integrace cyklistické dopravy do
dopravního systému vybudováno 22,1 km cyklostezek (již realizováno 600 m
nákladem 1,3 mil. Kč Staré Hory – směr centrum města) za cca 51 mil. Kč. Trasy
budou spojovat nejdůležitější cíle s návazností na ostatní systémy
hromadné dopravy (především MHD a ČD). V Třebíči se předpokládá zbudování 41,2
km v celkových nákladech 65 mil. Kč pro cyklisty, vozíčkáře a bruslaře.
Systém bude navazovat na cyklotrasy mikroregionu Třebíčsko, který realizoval
v roce 2004 přes 100 km tras s 11 odpočívkami a informačními
tabulemi. Město Žďár nad Sázavou již realizovalo 10 km cyklistických stezek
v celkové částce cca 55 mil. Kč. Stezky spojují střed města
s obytnými částmi a vodními nádržemi Pilská a Velké Dářko. V současné
době se plánuje realizace dalších 2 km v úseku Velké Dářko – Polnička za
cca 12 mil. Kč. Všechna výše jmenovaná města žádají o příspěvek Státní fond
dopravní infrastruktury.
8.
V letní sezóně 2005 (měsíce červenec – srpen) byl
provozován víkendový cyklobus mezi městy Havlíčkův Brod – Přibyslav – Žďár nad
Sázavou – Ždírec nad Doubravou – Havlíčkův Brod – Lipnice nad Sázavou (96 km).
Provozovatelem je firma Connex Východní Čechy a.s. V příští letní sezóně
bude v provozu pokračovat. Kraj Vysočina přispěl v rámci dotačního programu,
vypsaného z účelového fondu Fond Vysočiny „Veřejná doprava 2004“ na vlek pro
kola pro tuto linku ve výši 63.000 Kč.
9. Nadále
přetrvávají problémy v oblasti údržby cyklotras a s tím související
bezpečnost cyklistů na trasách – přeložení úseků, doplnění značení.
10.
Možnost financování byla každý rok z Fondu Vysočiny
z grantového programu „Doprovodná infrastruktura cestovního ruchu“, která
byla zaměřena i na opravy cyklotras a doplnění chybějícího nebo zničeného
značení, případně přeznačení. Této možnosti v letošním roce využilo pouze
Novoměstsko, které přeznačilo cyklotrasu kolem Nového Města.
11.
Dalším zdrojem financování, které bylo možno využít,byl
program INTERREG IIIA. Do tohoto programu byly podány 2 projekty
nadregionálního významu a to Cyklotrasa Jihlava ‑ Třebíč ‑ Raabs
a Mlynářská stezka.
12. Cyklotrasa
Jihlava – Třebíč – Raabs měří cca 100 km až na státní hranici. Trasa by měla
doplnit páteřní síť a přispět k bezpečnosti cyklistů vybudováním nových
úseků trasy. Její předpokládané náklady jsou v celkové výši 190 mil. Kč.
Do programu Interreg III A žádalo město Jihlava o 1,93 mil. Kč na zpracování
projektové dokumentace. Kraj žadateli přispěl systémovou podporou ve výši
193.000 Kč.
13.
Mlynářská stezka spojuje města Nové Město na Moravě – Velké
Meziříčí – Náměšť nad Oslavou – Jevišovice – Vranov nad Dyjí – Hardegg. Trasa
bude dlouhá cca 160 km. Žádost do programu Interreg III A byla ve výši 855.000
Kč na realizaci značení, to by mělo být hotovo do konce roku 2005 a na
propagační materiály. Hlavním motivem stezky je historie mlynářství. Stezka
naváže na stávající Posázavskou cyklotrasu, dálkovou cyklotrasu Jeseník –
Znojmo a na cyklotrasu Praha – Vídeň. Kraj žadateli přispěl systémovou podporou
ve výši 43.000 Kč.
14.
Z dalších projektů, které žádaly o finanční podporu do SROPu,
je projekt města Telče a jeho záměr zkvalitnění povrchu stávajících cyklostezek
ve městě v celkové délce 2,72 km. Náklady tohoto projektu jsou 3,4 mil.
Kč.
15.
Další žádostí do SROPu byla naučná stezka – Pamětihodnosti
Žirovnicka v celkové délce 26,4 km. Náklady na celý projekt činí 8,9 mil.
Kč
16.
Celkový přehled žádostí o podporu za kraj Vysočina:
SROP –
individuální projekty – v roce 2005 žádosti ve výši 3.486.000 Kč,
SFDI -Velké
Meziříčí, Jihlava, Třebíč, Žďár nad Sázavou, celkové náklady akcí 26.206.000
Kč, z toho schválené dotace z SFDI 13.312.000 Kč v letech 2002, 2004, 2005,
POV - dotace v
letech 2003 – 2005 ve výši 13.500.000 Kč,
financování doprovodné infrastruktury, značení a údržby cyklotras,
Fond Vysočiny – grantový
program „Doprovodná infrastruktura cestovního ruchu“ – v období 2003 - 2005
vypsán 3x, celkový objem 11.500.000 Kč – další možností bylo čerpání z
dotačních titulů „Rozvoj vesnice“ vypsán 2x, celkový objem 10.000.000 Kč -
„Rozvoj mikroregionů“, vypsán 1x, celkový objem 5.000.000 Kč.
Usnesení
005/004/2005/Kcrvv
Komise cestovního ruchu
a vnějších vztahů Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
Informace M.
Mattyašovské včetně návrhů opatření a
doporučuje
Radě kraje Vysočina
přihlásit se k národní strategii
rozvoje cyklistické dopravy.
Usnesení bylo přijato 10 hlasy,
proti 0 hlasů, zdržel se 0 hlasů.
3. Prohlídka
kongresového centra hotelového areálu
Další jednání probíhalo formou prohlídky hotelového komplexu Vivaldi, v Rančířově u Jihlavy. Prohlídka byla ponechána časovým možnostem členů Kcrvv.
4. Diskuse
a různé
Členové komise se dohodli, že problematika cykloturistiky kraje Vysočina bude 2x ročně zařazena do programu jednání Kcrvv.
5. Závěr
M. Černá poděkovala přítomným za účast a ukončila jednání.
Ing. Marie Černá v. r.
předsedkyně Komise cestovního ruchu a vnějších
vztahů Rady kraje Vysočina
Zpracovala: Michaela Zpěváková a Kateřina Kubová
dne 23. 12. 2005..
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se