Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina > KAP I a II
Zápis z jednání
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina č. 1/2007
konaného dne 25. 1. 2007
Přítomni:
1. Jiří Hormandl (místopředseda) |
2. Petr Jašek |
3. Petr Krábek
|
4. Jan Nekula |
5. Oldřich Ondráček |
6. Marie Ostatnická |
7. Jiří Vondráček (předseda) |
8. Jiří Bína (tajemník) |
Nepřítomni:
1. Jaroslava Dvořáková |
2. Helena Havránková |
3. Martin Herzán |
4. Eliška Chvistková |
5. Iva Kondýsková |
6. Ladislav Nováček |
Hosté:
1. Dagmar Zápotočná (zástupce KOUS) |
Program:
1. Zahájení, kontrola úkolů, schválení zápisu
Jiří Vondráček, předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl program zasedání – ten byl všemi přítomnými schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.
Předseda shrnul závěry z minulého zasedání komise. Konstatoval, že všechny úkoly byly buď splněny nebo mají delší termín plnění.
2. Informace o dotačním řízení MPSV a dalším postupu kraje Vysočina
Jiří Vondráček informoval ostatní členy komise, že materiál k dotačnímu řízení byl předán na MPSV. Dále uvedl, že při jednání na MPSV, které proběhlo dne 24. ledna 2007 a kterého se účastnil společně s panem Bínou, navrhli, že by zástupci z ministerstva mohli přijet na jednání na Vysočinu. Podal informaci, že tomuto materiálu předcházelo setkání se zástupci poskytovatelů sociálních služeb. Toto setkání proběhlo dne 10. ledna 2007 v budově Krajského úřadu kraje Vysočina. Materiál obsahuje detailní popis situace příspěvkových organizací kraje, příspěvkových organizací obcí a nestátních neziskových organizací. Jiří Vondráček uvedl, že za obtížnou považuje především situaci Diagnostického ústavu sociálních služeb Černovice, Ústavu sociální péče Lidmaň a Ústavu sociální péče Křižanov.
Jiří Vondráček uvedl, že je vytvořen prostor pro komunikaci zařízení s MPSV.
Situace poskytovatelů Poté se rozvinula diskuze na téma financování příspěvkových organizací. Byla konstatována nutnost zabývat se náklady příspěvkových organizací kraje a rozdíly mezi nimi a přijmout případné opatření v rámci prostředků rozdělovaných přímo z rozpočtu kraje. Dále proběhla diskuse nad situací nestátních neziskových organizací a obecních poskytovatelů.
Usnesení 001/01/2007/Kspp
bere na vědomí
informaci o financování sociálních služeb v kraji Vysočina dle materiálů KSPP-01-2007-2 a KSPP-01-2007-02, př. 2 až 8
doporučuje Radě kraje Vysočina
pokračovat v hledání možnosti zvýšení financování poskytovatelů sociálních služeb ze státního rozpočtu, které bylo zahájeno oslovením ministra práce a sociálních věcí dopisem dle materiálu KSPP-01-2007-02, př. 1.
Usnesení bylo přijato 7 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
3. Informace o zavádění zákona o sociálních službách
Jiří Bína podal informace o zavádění zákona o sociálních službách. Uvedl, že předložený materiál je pouze informační.
Informoval o výplatě příspěvku na péči, ke které dochází na základě seznamů příjemců zvýšení důchodu pro bezmocnost předaných Českou správou sociálního zabezpečení. Zvýšení důchodu pro bezmocnost tak obecní úřady obcí s rozšířenou působností automaticky bez žádosti občana nahradí příspěvkem na péči v příslušné výši. Uvedl, že při této velmi rozsáhlé jednorázové operaci se pracovníci potýkají především s problémy při užívání úplně nového softwaru a s chybami v seznamech příjemců zvýšení důchodu pro bezmocnost. Dále přítomné informoval o případu, kdy průkazný příjemce nebyl v seznamu zadán. Uvedl, že tento problém bude řešitelný pouze výzvou v médiích, přičemž zmíněné opatření považuje za možné až po ukončení překlopení a první výplatě příspěvku, ke které přes veškerou snahu kolegů z městských úřadů dojde se zpožděním oproti pravidelným výplatním termínům, které budou zavedeny. Zmínil také, že kromě toho mají občané možnost žádat o přiznání nebo změnu výše příspěvku na péči přímo na obecním úřadu obce s rozšířenou působností. Na základě takovýchto žádostí již proběhne řádné správní řízení zahrnující sociální šetření na místě a posouzení zdravotního stavu lékařem úřadu práce. Odvolání ve věci příspěvku na péči bude vyřizovat oddělení sociálních dávek a sociálně-právní ochrany dětí, které je začleněno do odboru sociálních věcí a zdravotnictví v rámci krajského úřadu.
Petr Krábek se s ostatními členy komise podělil o zkušenosti se zaváděním zákona o sociálních službách v praxi. Uvedl, že program na administrativní záležitosti byl v pořádku spuštěn. Dále informoval, že největším problémem jsou zástupci pro zařizování a výplaty. Další problém vidí v posuzování stavu žadatele o přiznání příspěvku v domácnosti. Jako závažný nedostatek se mu jeví, že pracovník, který jde do rodiny posuzovat stav žadatele, nemá nárok na náhled do jeho diagnózy.
Jiří Bína pokračoval v informování o zavádění zákona. Sdělil přítomným, že krajskému úřadu je nově svěřena registrace poskytovatelů sociální péče a vedení jejich registru. I pro tuto agendu byl zaveden speciální software. Vzhledem k velkému rozsahu podkladů, které je nutné k registraci přiložit, nebyla zatím žádná žádost podána. Uvedl, že poskytovatelé se dělí do dvou skupin: běžní poskytovatelé sociálních služeb a lůžková zdravotnická zařízení, která jsou oprávněna k poskytování pobytových sociálních služeb. Tato zdravotnická zařízení mají zvláštní postavení a nepodléhají registraci jako oprávnění k činnosti, ale na základě zjednodušených podkladů se zapisují do registru poskytovatelů, který slouží jako veřejný rejstřík. Zmínil, že u těchto zdravotnických zařízení očekávají podání žádostí o zápis již v únoru, protože od nich tento krok vyžaduje dotační řízení MPSV vyhlášené s termínem do konce února. Ostatní poskytovatelé se budou pravděpodobně řídit termínem shromáždění podkladů pro podání žádosti. Mezi problémové oblasti aplikace zákona podle něj patří skutečnost, že není nikde definováno materiální a technické vybavení poskytovatelů. Dále zde sehrává roli nedostatečná provázanost mezi zákonem o sociálních službách a předpisy o ochraně veřejného zdraví, v nichž není jednoznačně definováno, na co by se u nepobytových sociálních služeb mělo zaměřit schvalování provozního řádu. V rámci krajského úřadu tuto agendu zabezpečuje oddělení zdravotní a sociální správy vedené Bc. Soňou Měrtlovou s tím, že výkon předmětné agendy byl spojen s výkonem podobné agendy registrací nestátních zdravotnických zařízení.
Poslední závažnou agendou jsou podle Jiřího Bíny inspekce sociálních služeb. Vzhledem ke skutečnosti, že výkon této agendy se váže na registraci poskytovatele, bude zahájen až ve druhém pololetí roku 2007. K jejímu výkonu budou přijati dva noví pracovníci, kteří budou činnost zabezpečovat z pozice zaměstnanců zařazených do krajského úřadu. Dále budou do tříčlenných týmů nasmlouváváni externí inspektoři. Výkon této agendy bude zabezpečován oddělením sociálních služeb v rámci odboru sociálních věcí a zdravotnictví. Ve vztahu k příspěvkovým organizacím kraje bude tuto činnost vykonávat odbor sociálních služeb MPSV. Pro celou agendu je v současné době zpracovávána celostátní metodika s tím, že se předpokládá, že inspekce bude prováděna tříčlenným inspekčním týmem zpravidla v délce tří dnů a bude zaměřena na dodržování podmínek registrace, dodržování povinností stanovených zákonem o sociálních službách a naplňováním standardů kvality. Uvedl, že zvládnutí této inspekce u všech poskytovatel se odhaduje nejméně na tři roky. Inspekce budou probíhat jako plánované podle kontrolního plánu, mimořádné v návaznosti na potřebu prověření závažných informací nasvědčujících možnosti poškozování klientů a následné zaměřené na kontrolu nápravných opatření.
Jiří Vondráček ostatní členy komise informoval o existenci materiálu, který obsahuje připomínky k zákonu o sociálních službách. Tento materiál obsahuje podněty jednotlivých krajů.
Usnesení 002/01/2007/Kspp
bere na vědomí
informaci o zavádění zákona o sociálních službách dle materiálu KSPP-01-2007-03.
Usnesení bylo přijato 7 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Závěrečná podoba plánu činnosti komise na rok 2007
Termín |
Pracovní plán |
I. čtvrtletí roku 2007 |
· Aplikace zákona o sociálních službách v praxi · Systém hospicové péče v kraji Vysočina · Možnosti čerpání z Evropských strukturálních fondů · Podpora provozu poskytovatelů sociálních služeb v kraji Vysočina · Projednání grantových programů z Fondu Vysočiny |
II. čtvrtletí roku 2007 |
· Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb · Ucelený systém rehabilitace osob závislých na pomoci a osob ohrožených sociálním vyloučením · Vzdělávací podpora ředitelů a pracovníků v sociálních službách · Aktualizace plánu investic kraje Vysočina v zařízeních sociální péče v souvislosti s jejich případnou specializací, zvyšováním kvality života v nich a s posouzením dostupnosti služeb · Akční plán protidrogové politiky kraje Vysočina |
III. a IV. čtvrtletí roku 2007 |
· Financování poskytovatelů sociálních služeb v roce 2008 · Čerpání prostředků z Evropských strukturálních fondů · Funkčnost systému pomoci obětem domácího násilí · Akční plán protidrogové politiky kraje Vysočina |
Tento plán činnosti komise na rok 2007 byl schválen s tím, že do I. i II. čtvrtletí roku 2007 se přidá samostatný bod nazvaný „Změna financování a stanovení rozsahu sítě sociálních služeb prevence“. A dále do III. a IV. čtvrtletí roku 2007 se taktéž zahrne bod z II. čtvrtletí „Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb“.
Usnesení 003/01/2007/Kspp
doporučuje
radě kraje schválit plán činnosti dle doplněného materiálu KSPP-01-2007-04, př. 1.
Usnesení bylo přijato 7 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
5. Diskuze, různé
Jiří Vondráček podal informaci, že dne 23. ledna 2007 proběhlo na Krajském úřadě kraje Vysočina setkání s ředitelem VZP panem Kořínkem a o dalším postupu při zavádění úhrad za ošetřovatelskou a rehabilitační péči v pobytových zařízeních sociálních služeb.
Dále Jiří Vondráček v rámci jednání popsal návrh stavební struktury a vybavení domova pro seniory, který by mohl být použit jak pro stavbu nového zařízení ve Velkém Meziříčí, tak i obecně pro případné další investiční akce. Návrh je postaven na systému komunit, které by neměly překročit počet 16 obyvatel. Rozvinula se diskuse, ve které většina členů komise vyjádřila potřebu vybavení zařízení sprchami dostupnými přímo z pokojů z důvodu řešení závažného znečištění bez nutnosti převádět jej v takové situaci chodbou.
Další informace se týkaly čerpání z evropských strukturálních fondů:
Operační program lidské zdroje a zaměstnanost na období 2007 až 2013
Převažující část finančních prostředků bude čerpána především prostřednictvím individuálních projektů jednotlivých krajů (mimo hl. m. Prahy).
Individuální projekty budou zaměřeny na pokrytí kraje dostupnou sítí sociálních služeb prevence podle zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách.
Cílem individuálních projektů je umožnění krajům zajistit dostatečnou síť zejména sociálních služeb prevence po dobu 3 let, a to v oblastech podpory 3.1 a 3.2 (pozn. předpokládá se předložení dvou individuálních projektů ze strany krajů, a to samostatně pro oblast 3.1 a pro oblast vyloučených romských lokalit 3.2.).
Pro realizaci individuálního projektu může kraj vybrat nezávislý subjekt k zajištění realizace individuálního projektu, který bude hrazen v rámci projektu. Z tohoto důvodu jsou nároky na personální zajištění minimální.
Integrovaný operační program na období 2007 až 2013
Podpora procesu transformace bude zahájena prostřednictvím systémového projektu MPSV financovaného z ESF a po zpracování transformačních plánů budou zpracovány žádosti na investiční podporu ERDF. Jedná se především o podporu aktivit v oblasti výstavby, rekonstrukce a modernizace stávajících a nových zařízení sociálních služeb, především pak podpora služby chráněného bydlení.
Seznam vybraných zařízení bude zapracován do prováděcí dokumentace k programu do konce února 2007.
6. Závěr
Termín zasedání komise sociální a pro oblast protidrogové politiky č. 2/2007 byl stanoven na pátek 16. 2. 2007 od 10:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 2.15).
Jiří Vondráček v. r.
předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
Zpracovala a zapsala Dana Uchytilová dne 26. 1. 2007
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se