Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina > KAP III
Zápis z jednání
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina č. 2/2007
konaného dne 16. 2. 2007
Přítomni:
1. Jaroslava Dvořáková |
2. Martin Herzán |
3. Jiří Hormandl (místopředseda) |
4. Petr Jašek |
5. Jan Nekula |
6. Ladislav Nováček |
7. Oldřich Ondráček |
8. Marie Ostatnická |
9. Jiří Vondráček (předseda) |
10. Jiří Bína (tajemník) |
Nepřítomni:
1. Helena Havránková |
2. Eliška Chvistková |
3. Iva Kondýsková |
4. Petr Krábek |
Hosté:
1. Dagmar Zápotočná (zástupce KOUS) |
Program:
1. Zahájení, kontrola úkolů, schválení zápisu
Jiří Vondráček, předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl program zasedání – ten byl všemi přítomnými schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.
Předseda shrnul závěry z minulého zasedání komise. Konstatoval, že všechny úkoly byly buď splněny nebo mají delší termín plnění.
2. Informace k financování sociálních služeb v roce 2007
Jiří Bína informoval, že 24. 1. 2007 proběhlo jednání za účasti Jiřího Vondráčka na odboru sociálních služeb MPSV ČR, při němž došlo k předání dopisu projednaného RK dne 16. 1. 2007. Následně 26. 1. 2007 zasedala také Sociální komise Rady Asociace krajů ČR. Předmětem obou jednání se stal jednak výsledek dotačního řízení, dále příprava čerpání prostředků určených na projekt transformace vybraného pobytového zařízení podle zákona o sociálních službách s využitím prostředků z integrovaného operačního programu a individuální projekt zaměřený na pokrytí kraje dostupnou sítí sociálních služeb prevence z prostředků Operačního programu lidské zdroje a zaměstnanost vyhlášeného MPSV.
V záležitosti dotačního řízení informovali zástupci kraje Vysočina o nedostatku provozních prostředků u konkrétních zařízení kraje (nejzávažnější situace Diagnostický ústav sociální péče Černovice, Ústav sociální péče Lidmaň, Domov důchodců Velký Újezd). Dále jednali o nejrozsáhlejších problémech spojených s dotacemi pro domovy pro seniory zřizované obcemi a pro pečovatelskou službu. K domovům pro seniory zástupci MPSV konstatovali, že jsou si vědomi historické nerovnosti, ale že ji při nedostatku prostředků na dotace pro provoz poskytovatelů nemohli změnit. I při reformě prý počítali se zachováním objemu prostředků, který obce jako zřizovatelé do svých zařízení vkládaly a při zachování tohoto objemu spolu s navýšením úhrad uživatelů by neměl být provoz těchto služeb ohrožen. Pro pečovatelskou službu použili při stanovování dotace kritérium, že minimální příjem z úhrad klientů pečovatelské služby musí být 500 Kč na klienta a měsíc. Pokud příjem nedosahuje této výše, považují jej za podhodnocený. Pokud připadá vysoký počet klientů na jeden úvazek, předpokládali, že u služby převažuje rozvoz obědů a že tuto službu nelze považovat za pečovatelskou v rozsahu stanoveném zákonem. (K tomu lze doplnit, že MPSV poskytlo na pečovatelskou službu 8,8 mil. Kč místo 10,2 mil. Kč v roce 2006 při více než dvounásobném počtu poskytovatelů. Kraj Vysočina má v rozpočtu pro podporu pečovatelské služby více než 11 mil. Kč stejně jako v roce 2006, kdy byla poskytnuta dotace ve výši 50 tis. Kč na jeden pracovní úvazek. Tehdy však kraj neposkytoval dotaci NNO, protože byly výrazně zvýhodněny dotací ze státního rozpočtu. Vzhledem k tomu, že toto zvýhodnění NNO v letošním roce systémově odpadá, rozpočítávala by se uvedená částka na více pracovních úvazků. Tím by však poklesla podpora na jeden úvazek z 50 tis. Kč přibližně na 35 tis. Kč.) Dále bylo dohodnuto, že další postup MPSV nám bude sdělen 26. 1. 2007 na jednání ve Zlíně. Podle výsledku tohoto jednání přijatého nadpoloviční většinou hlasů členů komise bude přibližně 250 mil. Kč rozděleno krajům, které o jejich použití rozhodnou v samostatné působnosti. Tímto způsobem by na kraj Vysočina připadalo přibližně 13 mil. Kč. Uvedený postup bude projednán dotační komisí ministerstva 16. 2. 2007 a na základě tohoto projednání obdrží kraj sdělení o dalším postupu. Zmíněný objem podle prvního odhadu nebude postačující pro vyrovnání disproporce mezi domovy pro seniory zřizovanými obcemi a ostatními domovy pro seniory, řešení ohrožení provozu některých služeb a systémové řešení pečovatelské služby.
První splátka dosud schválených dotací pro jednotlivé poskytovatele byla poukázána na účet kraje na počátku února.
Jiří Vondráček vyzval členy komise k diskusi o způsobu použití částky 13 mil. Kč, pokud bude přidělena. Vznesl tyto návrhy:
- přibližně 3 mil. Kč použít pro nejvíce ohrožené příspěvkové organizace kraje;
- navýšit příspěvek na lůžko o 2 500 Kč u obecních domovů důchodců s tím, že se bude jednat o případném navýšení prostředků z rozpočtu kraje;
- ostatní prostředky použít pro pomoc projektům NNO, které budou vlivem neposkytnutí dotace MPSV nebo jejím meziročním snížením nejvíce ohrožené; přednostně budou podpořeny projekty mimo pečovatelskou službu, na kterou bude přednostně rozděleno 11,5 mil. Kč z rozpočtu kraje s tím, že budeme jednat o navýšení rozpočtu pro pracovní úvazky nově zahájených pečovatelských služeb.
Rozvinula se rozsáhlá diskuse o způsobu použití částky 13 mil. Kč. Jiří Vondráček uvedl, že budou probíhat jednání s organizacemi zřizovanými krajem ohledně jejich rozpočtu a případné změny výše dotace na lůžko a rok. Jiří Hormandl v této souvislosti poukázal, aby přístup při rozdělování dotací z rozpočtu kraje byl spravedlivý vůči zařízením kraje i obcí. Členové komise obsáhle diskutovali rovněž k problematice pečovatelské služby (poptávka, přístup k jednotlivým službám, nutnost změny postupu a výše příspěvku, finanční podílení se kraje a MPSV na pečovatelské službě). V diskusi se hovořilo rovněž o řešení příspěvku na stacionáře – o možnosti, že kritériem k rozdělení finančního příspěvku by byl handicap). Členové komise považují za nutné analyzovat tzv. „nulové“ projekty (obdrželi z MPSV nulovou dotaci) – tzn. proč nebyly podpořeny, zvážit potřebnost této služby.
Petr Jašek navrhl řešení příspěvku sociálním zařízením v kraji Vysočina: základem by byly příjmy z roku 2006, které by byly navýšeny o stejné % příspěvku. Jiří Vondráček sdělil, že tento způsob byl také zvažován – vyzdvihl však obavu z paušálního a plošného přístupu – v této situaci považuje za lepší individuální přístup (zohlednění legislativních záležitostí a dopadů).
Usnesení 004/02/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci o k financování sociálních služeb v roce 2007.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
3. Příprava projektu transformace domovů pro osoby se zdravotním postižením financovaného z Integrovaného operačního programu
Jiří Vondráček sdělil, že MPSV oslovilo dopisem hejtmana kraje Vysočina s informací o Integrovaném operačním programu (dále jen IOP) a o kriteriích stanovených MPSV v oblasti pilotního procesu transformace pobytových zařízení a o možnostech čerpání a využití finančních prostředků z IOP. IOP je jedním z klíčových dokumentů ČR zpracovaných pro čerpání v rámci Cíle konvergence pro programovací období 2007-2013. Financování IOP bude zajištěno z Evropského fondu pro regionální rozvoj. Popsal nabídku čerpání z IOP. K této problematice byl předložen materiál na jednání Komise pro sociální věci Rady Asociace krajů ČR, ve kterém je popsáno, jakým způsobem bude možné čerpat prostředky z Evropských strukturálních fondů na integraci osob ohrožených sociálním vyloučením.
Podpora bude podle sdělení zástupců MPSV směrována alespoň do jednoho vybraného pobytového zařízení v každém kraji podle splnění kriterií pro výběr zařízení stanovených MPSV. Do konce února 2007 je pro tyto účely nezbytné určit jedno pobytové zařízení v kraji Vysočina, které bude do tohoto programu zařazeno a další jako náhradní spolu s jejich identifikačními údaji. Zároveň je možné do procesu transformace částečně zapojit i další zařízení.
Na oblast transformace je vyčleněno cca 110 mil. Kč na kraj. V rámci této podpory nebude vyžadována žádná finanční spoluúčast ze strany kraje ani obce.
RK vzala na vědomí informaci o investičních potřebách příspěvkových organizací kraje zřizovaných na úseku sociálních služeb na období 2006 až 2008 na svém zasedání č. 32/2005 pod bodem 18. Z tohoto materiálu potom vycházejí jednotlivé stavební záměry předkládané po vzájemné spolupráci majetkovým odborem. Jedná se o materiál zpracovaný před vznikem Koncepce podpory transformace pobytových zařízení sociálních služeb zpracované MPSV a před konkretizací možností čerpání z Evropských strukturálních fondů. Tyto faktory nyní povedou k rozšíření a úpravě a konkretizaci investičních záměrů v návaznosti na využití těchto prostředků. Základním záměrem i nadále zůstává snižování počtu lůžek na pokojích a zvyšování kvality bydlení s tím, že v některých případech dojde ke snížení počtu lůžek.
Za účelem projednání přístupu k výše uvedené nabídce bylo svoláno jednání se zástupci zařízení, kterých by se proces transformace mohl týkat. Na společném setkání OSVZ s ředitelkami a řediteli ústavů sociální péče, zřizovaných krajem Vysočina, které se konalo dne 12. 2. 2007, bylo vzájemně prokonzultováno a odsouhlaseno, že zařízením, které nejlépe splňuje kritéria stanovená ze strany MPSV je Ústav sociální péče Jinošov, příspěvková organizace. Jen část jeho klientů však bude schopna bydlení v bytových jednotkách oddělených od ústavu, a proto by tyto jednotky měly být zřízeny pro klienty z více zařízení s tím, že by se tak jinde vytvořila možnost pro přemístění těch obyvatel z Jinošova, kteří potřebují pobytové služby. Z dalších zařízení nelze jednoznačně vybrat náhradní zařízení pro případ nerealizace transformace ÚSP Jinošov, a proto kraj ponechává širší nabídku, kterou by se v případě potřeby mohla zabývat pracovní skupina vyslaná MPSV.
Jiří Bína doplnil, že konkretizovaný záměr transformace by měl být po zpracování schválen v zastupitelstvu kraje. Vlastní podoba transformace je v této fázi otevřenou záležitostí a bude se konkretizovat až při vlastním jednání s transformační skupinou vyslanou z MPSV.
K předloženému návrhu se rozvinula diskuse.
Usnesení 005/02/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky kraje
schvaluje
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Informace z Pracovní skupiny protidrogové politiky kraje Vysočina
Jiří Vondráček tlumočil informace ze zasedání Pracovní skupiny protidrogové politiky kraje Vysočina dne 7. 2. 2007, přičemž tématem bylo projednání jejího jednacího řádu, který s drobnými specifiky odpovídá jednacímu řádu, jímž se řídí komise RK. Bude sloužit jako interní dokument pracovní skupiny pro její jednání.
Dále se pracovní skupina zabývala obsahem a zadáním veřejné zakázky na zpracování analýzy, která bude podkladem pro zpracování Akčního plánu jako prováděcího dokumentu ke Strategii protidrogové politiky kraje Vysočina. Protože strategie byla zpracována bez analýzy, je její obsah velmi obecný. Pro obsah akčního plánu je tedy ponechán poměrně volný prostor, ale jeho vyplnění musí vycházet z pečlivě zpracované analýzy, která zmapuje protidrogovou scénu a potřeby prevence. Do zadání analýzy jsou nyní zapracovávány připomínky a rada kraje vyhlásí zadání veřejné zakázky.
Další důležitou informací je ukončení pracovního poměru stávající protidrogové koordinátorky Mileny Werlové s tím, že místo bude převedeno na OSVZ a obsazeno na základě výběrového řízení.
Usnesení 006/02/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci z Pracovní skupiny protidrogové politiky kraje Vysočina.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
5. Přehled sociálních služeb prevence v kraji Vysočina
Jiří Bína informoval, že při jednání o využití prostředků z Evropských strukturálních fondů zástupci MPSV představili níže popsanou nabídku čerpání:
- na základě Nařízení o ESF a na základě zkušeností ze stávajícího programového období navrhlo MPSV v rámci prioritní osy 3 – Sociální integrace a rovné příležitosti dvě samostatné oblasti podpory:
o oblast podpory 3.1 – Začleňování sociálně znevýhodněných osob nebo osob ohrožených sociálním vyloučením;
o oblast podpory 3.2 – Začleňování sociálně vyloučených romských komunit;
- podpora v rámci navržených oblastí:
o Poskytování sociálních služeb prevence podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách;
o Realizace ostatních integračních nástrojů a programů v oblasti sociální integrace ve prospěch vybraných cílových skupin osob;
o Vzdělávání poskytovatelů, zadavatelů a uživatelů sociálních služeb (podpora vzdělávacích programů);
o Podpora procesů poskytování služeb zaměřených na sociální integraci (plánování dostupnosti sociálních služeb, posilování místního partnerství, rozvoj kvality a kontroly poskytovaných služeb, proces transformace pobytových zařízení soc. služeb);
o Podpora systémových a národních nástrojů směřujících k efektivnosti, kvalitě a hospodárnosti nástrojů sociální integrace;
- finanční alokace:
o Na oblasti podpory 3.1 a 3.2 je celková alokace finančních prostředků cca 9,2 mld. Kč.;
o Při předpokladu čerpání finančních prostředků v období 2008-13 je předpokládaná finanční roční alokace na cca 1,5 mld. Kč;
o Finanční prostředky budou poskytovány zálohově a při zajištění 100% financování z evropských fondů a ze státního rozpočtu ČR. Spoluúčast ze strany žadatelů se nepředpokládá;
- implementační struktura:
o Jako Řídící orgán OP LZZ byl ustanoven odbor 72 MPSV ČR. Odbor sociálních služeb bude plnit především roli „Zprostředkujícího subjektu“, v případech realizace systémových a národních aktivit bude realizovat aktivity z pozice příjemce pomoci;
o Při návrhu implementační struktury vycházel odbor sociálních služeb z možností vyplývajících z Nařízení EU k oblasti čerpání finančních prostředků pro období 2007-13, dále ze stanoviska Řídícího orgánu OP LZZ a především ze zkušeností čerpání ze stávajícího programového období;
- individuální projekty:
o Převažující část finančních prostředků bude čerpána především prostřednictvím individuálních projektů jednotlivých krajů (mimo hl. m. Prahy);
o Individuální projekty budou zaměřeny na pokrytí kraje dostupnou sítí sociálních služeb prevence podle zákona č.108/2006 Sb., o sociálních službách;
o Cílem individuálních projektů je umožnění krajům zajistit dostatečnou síť zejména sociálních služeb prevence po dobu 3 let, a to v oblastech podpory 3.1 a 3.2 (pozn. předpokládá se předložení dvou individuálních projektů ze strany krajů, a to samostatně pro oblast 3.1 a pro oblast vyloučených romských lokalit 3.2.);
o Pro realizaci individuálního projektu může kraj vybrat nezávislý subjekt k zajištění realizace individuálního projektu, který bude hrazen v rámci projektu. Z tohoto důvodu jsou nároky na personální zajištění minimální;
- podmínky realizace individuálních plánů:
o kraj v rámci individuálního projektu navrhne ve spolupráci s obcemi adekvátní síť sociálních služeb prevence ve svém regionu v provázanosti na možnosti uplatnění na trhu práce
o při tvorbě návrhu sítě bude spolupracovat s obcemi a vycházet z obecních plánů dostupnosti sociálních služeb (komunitních plánů)
o návrh sítě služeb prevence bude plně v souladu se střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb kraje
o po schválení individuálního projektu Zprostředkujícím subjektem (tj. odbor soc.služeb MPSV ČR) vybere kraj dodavatele sociálních služeb ve svém regionu na základě zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, a to podle §11 – Rámcová smlouva. Tato smlouva umožňuje vybrat více dodavatelů na plnění jednotlivých zakázek
o MPSV připraví návrh zadávací dokumentace k vyhlášení výběrového řízení služeb.
Členové komise obdrželi pro informaci mapové přílohy popisující síť služeb prevence. Jedná se o prvotní informaci, která dává přehled o současné síti zařízení prevence. Ta poslouží jako inspirace pro další úvahy o ideální síti služeb prevence. K těmto mapovým podkladům se rozvinula rozsáhlá diskuse. Členové komise upozornili na některé technické nepřesnosti. Jiří Bína sdělil, že materiály jsou zatím v pracovní podobě – bude se na nich po technické stránce ještě dále pracovat. Jiří Vondráček navrhl zhotovení obdobného mapového podkladu, který by popisoval síť pečovatelské služby v kraji Vysočina. Členové komise tento návrh podpořili.
Usnesení 007/02/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci o předpokládaném financování služeb prevence a přehled sociálních služeb prevence v kraji Vysočina.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
6. Diskuze, různé
Jan Nekula vhledem ke své účasti a zkušenosti z řídicího výboru grantového programu „Volný čas 2007“ sdělil, že vzhledem k velkému převisu byla vyřazena či nepodpořena řada projektů, které předkládaly NNO v sociální oblasti. Vznesl námět, aby se KrÚ zamyslel do budoucna nad možností grantového programu s užším zaměřením právě pro tuto cílovou skupinu. K tomuto námětu se rozvinula diskuse. Jiří Vondráček uvedl, že v roce 2007 je již alokace Fondu Vysočiny nastavena a v sociální oblasti jsou připraveny 2 grantové programy, na příští rok je však možné se nad tímto námětem zamyslet. Členové komise podpořili návrh se touto problematikou na některém zasedání v letošním roce zabývat. V této souvislosti Jiří Vondráček zmínil, že grantový program Generely bezbariérových tras byl nominován na cenu Mosty – 27. 2. 2007 bude v Hradci Králové slavnostní vyhlášení cen včetně prezentace pěti nominovaných. Zmínil, že organizátoři akce Mosty požádali o možnost pořádat toto slavnostní vyhlášení v roce 2008 na Vysočině. Členové komise tento návrh podpořili.
Jiří Vondráček uvedl na pravou míru negativní informaci kolem rodinných pasů, která se objevila v médiích.
Členové komise si stanovili další termín jednání na čtvrtek 5. 4. 2007 od 13:00 – od 10:00 je možnost shlédnout závěrečné prezentace k ukončení vzdělávání metodiků komunitního plánování v celostátním projektu zadaném MPSV.
7. Závěr
Termín zasedání komise sociální a pro oblast protidrogové politiky č. 3/2007 byl stanoven na čtvrtek 5. 4. 2007 od 13:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 2.15).
Jiří Vondráček v. r.
předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
Zpracovala a zapsala Kateřina Nedvědová dne 16. 2. 2007
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Zpět do intranetu, Přihlásit se