Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Životní prostředí > Prevence závažných havárií způsobených chemickými látkami
Zápis z jednání
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina č. 3/2007
konaného dne 5. 4. 2007
Přítomni:
1. Josef Brůna |
2. Jaroslava Dvořáková |
3. Jiří Hormandl (místopředseda) |
4. Petr Jašek |
5. Petr Krábek |
6. Jan Nekula |
7. Ladislav Nováček |
8. Oldřich Ondráček |
9. Marie Ostatnická |
10. Pavel Vaníček |
11. Jiří Vondráček (předseda) |
12. Jiří Bína (tajemník) |
Nepřítomni:
1. Martin Herzán |
2. Iva Kondýsková |
Hosté:
1. Dagmar Zápotočná (zástupce KOUS) |
Program:
1. Zahájení, kontrola úkolů, schválení zápisu
Jiří Vondráček, předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl program zasedání – ten byl 11 hlasy schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.
Kateřina Nedvědová představila Martina Šalandu, nového koordinátora práce výborů a komisí, který nastupuje na místo Jana Jaroše.
Předseda shrnul závěry z minulého zasedání komise. Konstatoval, že všechny úkoly byly splněny.
2. Představení nových členů komise
Helena Havránková a Eliška Chvistková rezignovaly na funkci členek Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina. Po předložení návrhů a komunikaci s předsedou politického klubu ČSSD byly na zasedání rady kraje do těchto funkcí jmenování Josef Brůna a Pavel Vaníček.
Členové komise se vzájemně představili.
3. Aktuální informace k financování sociálních služeb v roce 2007
Členové komise obdrželi s předstihem podkladový materiál. Přímo na jednání pak obdrželi materiál „Příjmy a náklady pečovatelské služby“.
Jiří Vondráček informoval, že na OSVZ byl připraven návrh na rozdělení částky 10 595 tis. Kč, určené k dofinancování poskytování sociálních služeb poskytovaných v kraji Vysočina, ve kterém byl užit následující obecný postup pro rozdělení částky:
· Po sečtení celkově získaných prostředků na provozování služby u jednotlivých poskytovatelů (podle finanční rozvahy a rozhodnutí o přidělení výše dotace od MPSV), byl stanoven maximální růst nákladů na výši 110% výše nákladů roku 2006. Výsledná navržená částka k dofinancování služby do 110% výše nákladů roku 2006 však společně s přidělenou dotací MPSV pro rok 2007, nesměla být větší než krajem původně navržená výše dotace pro rok 2007 vycházející z posouzení projektů pro účely souhrnné žádosti kraje. V případě, že výsledná částka byla nižší než 10 tis. Kč, nebylo k ní přihlédnuto.
· Byl opětovně po dohodě s MPSV posouzen projekt Oblastní charity Třebíč „Chráněné bydlení“. V předcházejících letech se jednalo o společný projekt „Osobní asistence a chráněné bydlení“. Pro dotační řízení na rok 2007 předkladatel projekt rozdělil s tím, že zvažoval možnost registrovat tyto služby odděleně. V dotačním řízení byla Osobní asistence podpořena v nižší výši než bylo doporučováno a projekt Chráněného bydlení nebyl podpořen vůbec přesto, že dotace byla doporučována. S OBCH Třebíč byl jednáno ohledně doplnění projektu s tím, že dojde opět ke sloučení a bude MPSV navrhována částka k dofinancování služby do 110% výše nákladů roku 2006.
· Rovněž tak došlo k posouzení žádosti Jihlavské unie neslyšících, kde bude navrhována částka na pokrytí osobních nákladů sociálního pracovníka pro zabezpečení sociální rehabilitace po dalším rozpracování a doplnění původní žádosti.
· V případě domovů pro seniory, kdy zřizovatelem je obec, bylo přistoupeno k dofinancování služby ve výši 5 tis. Kč na jedno lůžko. Celkem tak bylo rozděleno 2 760 000 Kč. I tak dochází k tomu, že dotace na lůžko u těchto poskytovatelů je výrazně pod úrovní dotace, kterou obce obdržely v roce 2006 (a to i po zohlednění dotace 10 tis. Kč/lůžko z prostředků kraje).
· Domov pro seniory Velký Újezd, příspěvková organizace kraje, je navrhován k dokrytí rozdíl mezi navrhovanou částkou a částkou přidělenou ve výši 1 581 594 Kč.
· Domov blahoslavené Bronislavy v Humpolci a Dům sv. Antonína v Moravských Budějovicích navrhujeme k dokrytí rozdílu mezi navrženou a přidělenou výší dotace s tím, že v těchto zařízeních nepřekročí dotace na lůžko průměrnou výši dotace/lůžko v příspěvkových organizacích.
· Psychocentrum Jihlava zde opět navrhujeme dokrytí do výše navrhované dotace, jde o částku 549 600 Kč. Částka je odůvodněna zejména vznikem Intervenčního centra pro pomoc obětem domácího násilí. Dotace pro toto centrum pokryje pouze náklady koordinátory. Nejsou zohledněny další provozní náklady, zastupitelnost, právní služby a odborné psychologické služby pro další podporu obětí DN.
· Pro pečovatelskou službu zůstala po uspokojení těchto potřeb k dispozici částka 2 092 tis. Kč, která je nedostačující pro řešení problémů s financováním pečovatelské služby. Při rozdělení na všechny projekty pečovatelské služby by se jednalo o nevýznamné navýšení stávajících dotací, a proto navrhujeme použití státních prostředků pro k dofinancování nedostatečně krytých projektů NNO, přičemž je možné jejich dorovnání na částku kolem 42 tis. Kč na úvazek s tím, že jim nově bude poskytnuta i dotace z rozpočtu kraje.
Jiří Vondráček uvedl, že dále jsou přímo z rozpočtu MPSV podpořeni Hospicové hnutí Vysočina, Tyflocentrum a Život 90 – Jihlava, osobní asistence.
Ještě probíhá jednání s radním Miroslavem Houškou o možnosti zvýšení prostředků v rozpočtu kraje na poskytování pečovatelské služby a o jeho výsledek bude materiál doplněn.
Petr Jašek upozornil, že výši úhrady uživatelů považuje za nereálnou (je nadhodnocena). Měly by být zohledněny náklady malých pečovatelských služeb. Jiří Bína sdělil, že bude do budoucna nutné řešit koncepci pečovatelské služby v kraji.
Petr Krábek tlumočil zkušenosti z praxe, upozornil na nedostatečné pokrytí všech oblastí, komise by se měla zamyslet nad tím, jak tuto problematiku a její zabezpečení řešit do budoucna – hledat optimální a reálný model (např. pracoviště služeb místo malých pečovatelských služeb).
Marie Ostatnická způsob navrhovaný OSVZ považuje do budoucna za jediný možný a reálný. Podporuje to, aby byly pokryty všechny oblasti.
Jiří Bína tlumočil informace z jednání s MPSV (pan Žárský) ve věci pečovatelské služby a zapojení obce do zabezpečení této služby.
Petr Jašek podal informaci, že Oblastní charita Třebíč a Oblastní charita Havlíčkův Brod chtějí vyzkoušet pilotní projekt na menších obcích (do 800 obyvatel) – zde iniciovat dobrovolnou pomoc, tím, že by byl zaměstnáván koordinátor, který by vyhledával dobrovolníky a byl jim oporou. Tato myšlenka bude v letošním roce v praxi vyzkoušena. K tématu se rozvinula rozsáhlá diskuse.
Usnesení 008/03/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
aktuální informace k financování sociálních služeb v roce 2007 a
doporučuje
radě kraje zabývat se nedostatkem financí v oblasti pečovatelské služby s možností navýšení objemu prostředků na dotace z rozpočtu kraje.
Usnesení bylo přijato 11 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Informace o procesu příprav velkých investičních akcí určených k financování ze státních prostředků
Členové komise obdrželi s předstihem podkladové materiály.
Členové komise byli již na předchozích jednáních seznámeni s problematikou nevyhovujícího objektu domova pro seniory ve Velkém Meziříčí. Kraj tento domov převzal v roce 2003 ze zřizovatelské působnosti OkÚ Žďár nad Sázavou a vkládal prostředky do nejnutnějších oprav. Bylo zřejmé, že technické sítě v budově jsou v nevyhovujícím stavu, a že vyžadují dříve nebo později rozsáhlou a nákladnou opravu. Zároveň jsme stáli před koncepčním rozhodnutím, zda rozsáhlou investicí měnit dispoziční uspořádání v objektu postaveném jako administrativní budova anebo objekt výhledově opustit a postavit nový domov pro seniory. Po analýze majetkového odboru se ukázala jako výhodnější stavba nového objektu rozsahu do 120 lůžek než s obdobnými náklady přestavovat starý objekt.
Současně s tímto posuzováním jednal kraj s Městem Velké Meziříčí o možnosti převodu objektu na město za účelem dalšího využití jako administrativní budovy. V rámci jednání bylo předběžně dohodnuto, že kraj bezúplatně převede objekt městu a město recipročně převede kraji zainventovaný pozemek. V návaznosti na tuto dohodu proběhlo odborné posouzení vlastní budovy, z něhož vyplynula nová informace o havarijním stavu stropních konstrukcí. Tím je potvrzena správnost rozhodnutí kraje o nepoužitelnosti předmětné budovy pro potřeby domova pro seniory, ale situace si může vyžádat i jiná mimořádná opatření. Nyní tedy ve věci Velkého Meziříčí očekáváme oficiální posudek stavebního úřadu.
Další připravovanou velkou investicí, o které byla komisi průběžně informována je přestavba Domova důchodců Ždírec. V tomto případě se jednalo o změnu vnitřních dispozic v zařízení spojenou s přemístěním a úpravou některých obslužných provozů i se snížením celkového počtu lůžek. Využity k bydlení budou prostory dosavadní prádelny i ředitelství, které bude přemístěno z podkroví nové budovy do přízemí starší budovy. Cílem je výrazné zkvalitnění bydlení a odstranění mnohalůžkových pokojů.
Jiří Vondráček uvedl, že oba záměry byly projednány v radě kraje a schváleno jejich předložení s požadavkem na dotaci do systému ISPROFIN. V obou případech byly se zařízením individuálně projednány provozní potřeby, které je v investičním záměru potřebné zohlednit. V případě Velkého Meziříčí byly akceptovány i připomínky z jednání komise.
Informoval, že dosavadní program financovaný ze státního rozpočtu byl uzavřen a předpokládá se, že v květnu bude vyhlášen program nový. Předběžně kraj využil příležitosti konzultovat své záměry s ředitelem odboru sociálních služeb MPSV panem Žárským. Cílem bylo zjistit, zda jejich zpracování odpovídá koncepčnímu pohledu MPSV, které je bude následně posuzovat. Ukázalo se, že je sice v obecné rovině schválena koncepce podpory transformace pobytových služeb, ale neexistuje žádný typový vzor nebo doporučení, jak by mělo vypadat zařízení, které z pohledu MPSV této koncepci odpovídá a jeho stavba bude financována ze státního rozpočtu. Dohodli jsme se, že v této situaci bude nejvhodnější přímé oslovení ministra práce a sociálních věcí, ve kterém bude uvedený problém pojmenován a vysloven požadavek na jeho řešení expertním týmem. S tím by měla být spojena i nabídka, že vhodné řešení pobytových služeb pro seniory může být hledáno právě na konkrétním případu Velkého Meziříčí. Zmíněný dopis byl v tomto smyslu zpracován a je připojen v materiálu KSPP-03-2007-04, př. 1.
Dalšími významnými investicemi, jimiž se v domovech pro seniory se kraj zabývá a bude je postupně připravovat jako záměry, jsou specializace na uživatele s demencí v Proseči u Pošné a v Břevnici.
K tématu se rozvinula diskuse.
14:30 odešel z jednání Ladislav Nováček.
Jiří Vondráček informoval, že dne 11. 5. 2007 navštíví kraj Vysočina ministr práce a sociálních věcí. Sdělil připravovaná nosná témata k projednání s ministrem.
Usnesení 009/03/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci o procesu příprav vybraných velkých investičních akcí určených k financování ze státních prostředků v domovech pro seniory.
Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
5. Vyhlášení výběrového řízení na zpracování analýzy na úseku protidrogové prevence
Jiří Vondráček informoval, že zákon č. 379/2005 Sb., o opatřeních k ochraně před škodami způsobenými tabákovými výrobky, alkoholem a jinými návykovými látkami a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje v § 25 vyššímu územně samosprávnému celku vytvořit krajskou strategii protidrogové politiky a to poprvé pro rok 2006.
Dne 18. 7. 2006 byl usnesením 1093/22/2006/RK schválen návrh změny tvorby Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na léta 2006 – 2010 (dále jen SPPK) dle materiálu RK-22-2006-76 oproti původně schválenému dokumentu tvorby SPPK, který byl schválen usnesením 0903/19/2006/RK dle materiálu RK-19-2006-43 dne 13. 6. 2006.
Předmětem návrhu změny bylo rozdělení zpracování dokumentu SPPK na dvě etapy a opakované vyhlášení podmínek pro podání nabídky na akci vypracování SPPK. První (základní) etapa zpracování dokumentu SPPK obsahuje základní analytická data, ze kterých vychází základní strategie.
Dne 19. 9. 2006 byl usnesením 1360/28/2006/RK schválen Způsob zpracování Strategie protidrogové politiky kraje Vysočina na léta 2006 – 2007, který stanovil, že:
SPPK vypracuje krajský protidrogový koordinátor v kooperaci s Pracovní skupinou protidrogové politiky kraje Vysočina a dalšími subjekty stanovenými v zákoně. Rada kraje bude mít možnost v průběhu tvorby SPPK dokument připomínkovat. Po dokončení SPPK bude dokument schválen Radou kraje Vysočina. SPPK bude zpracována z dat, která jsou v současné době k dispozici.
Podrobnou analýzu, která by zmapovala efektivnost a potřebnost protidrogových služeb v kraji Vysočina, by realizoval externí subjekt během celého roku 2007. Konkrétní potřeby, cíle a opatření vyplývající z analýzy by byly zohledněny v akčních plánech protidrogové politiky kraje v dalších letech.
Tímto způsobem se podařilo operativně vyřešit problém absence analýzy jako podkladu pro zpracování SPPK. Tato změna již předpokládala, že SPPK bude zpracována jako dokument s vysokou mírou obecnosti tak, aby později neodporovala případným zjištěním, která vyplynou z analýzy.
SPPK byla dne 19. 12. 2006 schválena usnesením 1854/37/2006/RK dle materiálu RK-37-2006-83. SPPK byla schválena jako obecný dokument, který předpokládá podrobnější rozpracování v Akčním plánu. Podmínkou pro zpracování dokumentu tohoto typu je zpracování zmíněné analýzy.
Navrhuje se zadat zpracování podrobné analýzy, která by zmapovala efektivnost a potřebnost protidrogových služeb v kraji Vysočina. Konkrétní potřeby, cíle a opatření vyplývající z analýzy by byly zohledněny v akčních plánech protidrogové politiky kraje v dalších letech.
Přiblížil členům komise způsob zpracování analýzy:
a) Pracovní skupina protidrogové politiky kraje Vysočina, při Komisi sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina, schválená na jednání rady kraje č. 11/2005 dne 8. 3. 2005 a OSH připravily podklady pro zadání, vyhlášení a vyhodnocení veřejné zakázky malého rozsahu na zpracování analýzy protidrogových služeb v kraji Vysočina (dále jen Analýza) externímu dodavateli uvedené v přílohách tohoto materiálu.
b) OSH a OSVZ budou společně koordinovat a zajišťovat vyhlášení, vyhodnocení a schválení veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen Zakázka) na tvorbu Analýzy, a to v souladu s interním předpisem ze dne 27. 6. 2006 č. 7/06 Pravidla Rady kraje Vysočina pro zadávání veřejných zakázek v podmínkách kraje Vysočina a příspěvkových organizací zřizovaných krajem Vysočina. Budou osloveny subjekty, které mají zkušenosti se zpracováním protidrogových strategií a patří mezi nejlepší odborníky nejen v ČR. Hodnotícím kritériem výběru bude i cena.
c) OSVZ bude zadávat zpracování Analýzy externímu profesionálnímu subjektu na základě výsledku z vyhlášení Zakázky dle platných pravidel. S vybraným dodavatelem bude uzavřena smlouva o dílo.
d) Na tvorbě Analýzy bude s externím dodavatelem spolupracovat Pracovní skupina pro protidrogovou politiku při Komisi sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina (dále jen “PSPP”). V PSPP pracují odborníci na drogovou problematiku, stejně jako zástupci samosprávy a státní správy.
e) Dodavatelský subjekt bude spolupracovat s klíčovými institucemi v kraji (PSPP, poskytovatelé služeb, obce, příslušné odbory krajského úřadu, Policie ČR, krajská hygienická stanice, školy a školská zařízení atd.) a institucemi na celostátní úrovni (RVKPP, ministerské resorty atd.).
f) V průběhu procesu tvorby Analýzy bude externí dodavatel dávat materiály k připomínkování PSPP, Komisi sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina a radě kraje, v případě potřeby dalším fyzickým či právnickým osobám.
g) Zpracovaná Analýza bude nedílnou součástí dokumentu Strategie protidrogové politiky kraje na období 2007 – 2010.
Výsledkem vyhotoveného díla kromě vlastní analýzy bude doporučení opatření pro Akční plán v rozsahu odpovídajícím obsahu samotné strategie. Pro každé opatření strategie tak bude doporučeno opatření akčního plánu opřené o skutečnosti zjištěné v analýze. V návaznosti na toto zadání by potom mohlo být zpracování Akčního plánu jednodušší záležitostí.
Usnesení 010/03/2007/Kspp
Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
doporučuje
radě kraje schválit realizaci analýzy dle výzvy obsažené v materiálů Kspp-03-2007-05, př. 1, Kspp-03-2007-05, př. 2 a Kspp-03-2007-05, př. 3.
Usnesení bylo přijato 10 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
6. Diskuze, různé
Jiří Vondráček informoval o průběhu a výsledcích semináře, kde měli účastníci možnost shlédnout závěrečné prezentace k ukončení vzdělávání metodiků komunitního plánování v celostátním projektu zadaném MPSV. Kraj předloží obcím návrh na spolupráci v této oblasti, aby pomohl nastartovat proces (osloví zastupitelstva obcí dopisem).
Rozvinula se diskuse k zapojení veřejnosti a její informovanosti o procesu komunitního plánování.
Členové komise obdrželi přímo na jednání Metodiky pro plánování sociálních služeb (publikace a CD).
Jiří Vondráček informoval, že ve vestibulu kongresového centra Krajského úřadu kraje Vysočina je právě putovní výstava „Najde se pro mě místo?“, do jejíž realizace se zapojily pěstounské rodiny v kraji Vysočina.
7. Závěr
Termín zasedání komise sociální a pro oblast protidrogové politiky č. 4/2007 byl stanoven na čtvrtek 24. 5. 2007 od 10:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 3.15).
Jiří Vondráček v. r.
předseda Komise sociální a pro oblast protidrogové politiky Rady kraje Vysočina
Zpracovala a zapsala Kateřina Nedvědová dne 5. 4. 2007
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se