Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.

Související témata


 
 
 
 
 

Cesta: Titulní stránka > Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina > KAP I a II


 

Zápis ze zasedání Sociální komise Rady kraje Vysočina č. 2/2005

19. květen 2005
 

 
 

Zápis

ze zasedání Sociální komise Rady kraje Vysočina č. 2/2005

konaného dne 19. května 2005

 

Přítomni:

Sociální komise:

·        MUDr. Helena Havránková;

·        Bc. Martin Herzán;

·        Jiří Hormandl (místopředseda);

·        Eliška Chvistková;

·        Mgr. Petr Jašek;

·        Iva Kondýsková;

·        Petr Krábek;

·        Ing. Jan Nekula;

·        RSDr. Ladislav Nováček;

·        Ing. Oldřich Ondráček;

·        Marie Ostatnická;

·        Bc. Jiří Vondráček (předseda);

·        Mgr. Jiří Bína (tajemník).

 

Návrh programu:

  1. Zahájení;
  2. Návrh plánu činnosti na rok 2005;
  3. Problematika lidských práv v zařízeních sociálních služeb;
  4. Informace o financování nestátních neziskových organizací;
  5. Benchmarking ve veřejných službách;
  6. Společné nákupy pro příspěvkové organizace;
  7. Diskuse;
  8. Závěr.

 

1. Zahájení

            Bc. Jiří Vondráček zahájil jednání. Přivítal všechny přítomné. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl program zasedání - ten byl 12 hlasy schválen. K zápisu z minulého zasedání nebyly vzneseny žádné připomínky.

Bc. Jiří Vondráček informoval, že na zasedání Zastupitelstva kraje Vysočina č. 3/2005 dne 17. května 2005 bylo schváleno rozdělení přebytku hospodaření kraje za rok 2004 – tedy i posílení příspěvku na provoz u zřizovaných organizacích sociální péče.

 

2. Návrh plánu činnosti na rok 2005

Členové komise obdrželi materiál „Návrh plánu činnosti na rok 2005“.

Bc. Jiří Vondráček shrnul závěry z minulého zasedání komise. Otevřel diskusi k předloženému materiálu:

Mgr. Jiří Bína uvedl, že některé body se budou prolínat více obdobími nebo se k nim komise bude muset vracet, v případě aktuální potřeby bude zařazen na program jednání zařazen i bod, který není v plánu činnosti.

            Diskutovalo se o předloženém návrhu činnosti. Byly navrženy tyto úpravy:

·        projednání „bodu Plán investic kraje Vysočina v zařízeních sociální péče“ přesunout do III. čtvrtletí roku 2005;

·        zařadit bod „Spolupráce s kurátory“ (spadá do oblasti sociálních věcí, prolínání spolupráce s probační a mediační službou – možnost přizvat je na některé jednání, aby svoji činnost prezentovali);

·        zařadit bod „Návrh zákona o sociálních službách“;

·        v souvislosti s bodem „Hospicová péče v kraji Vysočina“ se chystá společné zasedání zdravotní a sociální komise.

 

Úkol:

Úpravy navržené v diskusi zapracovat do návrhu Plánu činnosti sociální komise na rok 2005.

Odpovědnost: tajemník komise

Termín: ihned po jednání komise

 

Usnesení 006/02/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

schvaluje

Plán činnosti komise na rok 2005 a

pověřuje

předsedu komise, aby jej předložil na jednání rady kraje.

Usnesení bylo přijato 12 hlasy.

 

3. Problematika lidských práv v zařízeních sociálních služeb

Členové komise obdrželi od Bc. Martina Herzána elektronicky dopis, ve kterém vyzývá sociální komisi, aby se při svých jednáních zabývala otázkou lidských práv.

Bc. Martin Herzán konstatoval, že problematika porušování lidských práv se týká i mnoha ústavů, domovů a dalších zařízení, které se zabývají sociální péčí o člověka Kontroly v těchto zařízeních probíhají zpravidla jen v ekonomické rovině, případně revizí prováděných služeb a zázemí. Ne tedy systematickou kontrolou reálné životní situace klientů a jejich psychickou zátěží, která často vzniká z frustrace nad nespravedlností, proti které nemohou ze své pozice nic udělat. Vznesl návrh, aby byly v sociálních zařízeních zřizovaných krajem prováděny namátkové kontroly ve věci porušování lidských práv.

Mgr. Jiří Bína uvedl, že ke kontrolní činnosti musí být zákonné oprávnění, popsal kontrolní činnost OSVZ, pravidla kontrolní činnosti Krajského úřadu kraje Vysočina.

Rozvinula se diskuse o náplni, průběhu a zaměření kontrolní činnosti v sociálních zařízeních, odbornosti osob, které kontrolu provádějí. Jiří Hormandl zmínil systém a typy kontrol, které provádí MPSV ČR. (Inspekce kvality sociálních služeb - slouží k ověření naplňování standardů kvality, které mimo jiné kladou důraz na dodržování lidských práv.) Petr Krábek doporučil především zaslání informačního dopisu zařízením. Marie Ostatnická vyzdvihla nutnost motivovat ředitele sociálních zařízení k pořádání akcí pro veřejnost.

 

Závěr:

·        bude vyhotoven dopis (zajistí předseda a tajemník komise), ve kterém budou ředitelé sociálních zařízení zřizovaných krajem Vysočina upozorněni na problematiku lidských práv, budou vyzváni ke komunikaci a otevřenosti vůči veřejnosti a zákon o sociálních službách – návrh dopisu dostanou členové sociální komise k připomínkování;

·        bod „Tvorba sítě sociálních služeb v kraji Vysočina“ rozšířit o „ověřování v terénu týmem pověřeným Sociální komisí Rady kraje Vysočina“.

 

4. Informace o financování nestátních neziskových organizací

Členové komise obdrželi s předstihem materiál „Návrh principů zajišťování a financování sociálních služeb v roce 2005“.

            Bc. Jiří Vondráček uvedl, že tato problematika bude projednávána na semináři pro zastupitele a na jednání finančního výboru.

            Mgr. Jiří Bína uvedl, že odbor sociálních věcí a zdravotnictví zpracoval návrh postupu při stanovování výše dotací nestátním neziskovým organizacím (dále jen NNO) při poskytování sociálních služeb se záměrem vypořádat se s připomínkami a negativními zkušenostmi z roku 2004.

 

Pečovatelská služba:

Poskytování dotací ve vazbě na počet klientů pečovatelské služby vedlo k významnému zvýhodnění poskytovatelů, zabezpečujících v průměru méně frekventované nebo méně časově náročné výkony. V návaznosti na tyto disproporce odbor hledal vhodný ukazatel, na který by bylo možné vázat výpočet poskytnuté dotace. Jako ukazatel, který vyjadřuje pracovní náročnost poskytované služby může nejlépe sloužit počet pracovních úvazků zabezpečujících projekt. Vzhledem ke skutečnosti, že se jedná pouze o příspěvek a k dofinancování nákladů na pracovní úvazek je nezbytné využití vlastních zdrojů, nevzniká nebezpečí neodůvodněného růstu počtu zaměstnanců pečovatelské služby. Tomuto jevu bude navíc možné předejít vazbou počtu úvazků k datu předcházejícímu rozhodnutí o tomto klíči přidělování dotací.

Návrh výše částky přidělované na jeden úvazek pečovatelské služby byl stanoven vydělením částky 15 555 000 Kč již zahrnuté v rozpočtu kraje na podporu pečovatelské služby počtem jejích zjištěných úvazků na území kraje. Tato částka činí 50 000 Kč a pro každého poskytovatele byla vypočtena částka, která je násobkem počtu pracovních úvazků pečovatelské služby a uvedené částky. Obce, v nichž nepůsobí nestátní nezisková organizace jsou zvýhodněné připočtením 13,5 % pracovních úvazků u konkrétní obce (Podíl dotací pro pečovatelskou službu činil 13,5 % z celkových dotací pro NNO.) Při použití částky 50 000 Kč zůstává vytvořen prostor pro zvýhodnění předmětné skupiny obcí a na jeho vytvoření se podílejí všichni stejnou měrou. Zároveň je zachována rezerva, která umožní uspokojení ještě dalších menších obcí, které zatím po neformální žádosti neposkytly údaje nebo v nich pečovatelská služba nově vznikla.

 

Domovy důchodců:

Pro poskytování dotací na provoz domovů důchodců je v rozpočtu počítáno s dotací 10 000 Kč na jedno lůžko, přičemž připadá v úvahu volba ze dvou variant stanovení výše dotace.

·        Varianta I.

Výše dotace na provozování domovů důchodců provozování domovů důchodců je stanovena jako doplatek rozdílu mezi částkou 77 000 Kč na lůžko a výší dotace poskytnuté na jedno lůžko ze státního rozpočtu. Při této variantě by jedna z NNO neobdržela žádnou dotaci z důvodu vysoké dotace poskytnuté z programu MPSV a ostatní poskytovatelé by byli doplaceni do stejné výše. Tato varianta respektuje přístup aplikovaný v roce 2004, přičemž by u ní nedošlo k plnému vyčerpání rozpočtované částky.

·        Varianta II.

Všem poskytovatelům je stanovena dotace ve výši 10 000 Kč na lůžko s tou výjimkou, že u domova důchodců, který obdržel dotaci MPSV nižší, než činí dotace poskytovaná ze státního rozpočtu obcím na lůžko, dojde nejprve k dorovnání na tuto základní výši. Prostředky k tomuto dorovnání budou získány snížením dotace kraje pro domov důchodců s nejvyšší státní dotací. Při této variantě se bude konečná výše součtu dotací poskytnutých ze státního rozpočtu a z rozpočtu kraje pohybovat od  76 785 Kč na lůžko do 86 061 Kč na lůžko, přičemž u NNO tak bude respektován výsledek hodnocení projektů na MPSV. Možnost získání dalších zdrojů a finanční náročnost služby. Tento postup stanovení výše dotací je plně kryt schváleným rozpočtem kraje.

 

Odbor sociálních věcí a zdravotnictví doporučuje použití varianty II.

 

Ostatní projekty:

Zahrnuje všechny projekty z oblasti pomoci seniorům, zdravotně postiženým a ostatním cílovým skupinám nezařazeným ve dvou výše uvedených skupinách. Na základě diskusí nad jednotlivými typy služeb navrhujeme do této skupiny začlenit také azylové domy, které byly podpořeny v roce 2004 částkou 10 000 Kč na jedno místo.

Pro všechny ostatní projekty s výjimkou protidrogových jsme při úvahách o výši podpory použili přístup založený na postupného vyrovnávání rozdílů mezi finančním zabezpečením projektů realizovaných příspěvkovými organizacemi kraje a finančním zabezpečení projektů realizovaných nestátními neziskovými organizacemi. Odbor sociálních věcí a zdravotnictví ve spolupráci s nestátními neziskovými organizacemi shromáždil informace o počtech a složení jejich pracovních týmů, včetně údajů o výši platů zaměstnanců. Získané údaje byly zpracovány a zjištěna výše průměrné mzdy v nestátním neziskovém sektoru, od níž je odvozena i průměrná výše osobních nákladů, která zahrnuje výdaje na pojistné. Na základě sběru a sumarizace údajů o personálním vybavení a odměňování v nestátních neziskových organizacích jsme zjistili, že osobní náklady na pracovní úvazek byly v roce 2004 v těchto organizacích o v průměru 22 % nižší než v příspěvkových organizacích kraje, přičemž charakter některých projektů vyžaduje i vyšší podíl pracovníků se specializovanou kvalifikací. Především s ohledem na růst mzdových nákladů, na ukončení civilní služby a na inflaci roku 2004 byly příspěvky na provoz organizacím kraje zvýšeny mezi roky 2004 a 2005 o 5,69 %. Z těchto skutečností jsme vycházeli při stanovení výše celkového finančního limitu, potřebného k vyrovnání rozdílů mezi poskytovateli sociálních služeb.

Součet dotace MPSV a dotace kraje za rok 2004 jsme zvýšili o zmíněných 5,69 % a k nim jsme připočetli 22 % osobních nákladů každého projektu za rok 2004. Tímto postupem získáme částku potřebnou k vyrovnání rozdílů v prostředcích na odměňování mezi krajskými a nestátními neziskovými organizacemi.

 

U kategorie protidrogových projektů navrhujeme podporu pouze ve výši 5 % rozpočtu projektu, protože obdržely dotace z Fondu Vysočiny a jejich fungování je méně ohroženo.

 

Připravený návrh řešení byl prodiskutován se zástupci NNO a vychází ze zohlednění připomínek k systému realizovanému v roce 2004.

V případě akceptace tohoto postupu budou upravena Pravidla pro podporu sociálních služeb NNO a obcí pro rok 2005.

 

Rozpočtové krytí:

V kapitole sociální věci rozpočtu na rok 2005 je pro podporu sociálních služeb poskytovatelů, kteří nejsou v zřizovatelské působnosti kraje, vyčleněno 26 415 000 Kč s určením především pro pečovatelskou službu, domovy důchodců a stacionáře.

Na základě stávajících informací odbor sociálních věcí a zdravotnictví provedl výpočet potřebnosti finančních prostředků na podporu sociálních služeb poskytovaných NNO a obcemi při použití výše uvedených postupů.

o       Předpokládané náklady                                               41 483 634 Kč

o       Schválený rozpočet                                                    26 415 000 Kč

o       Rozdíl                                                                        15 068 634 Kč

 

Rozvinula se diskuse o:

o       navrhované principy zajišťování a financování sociálních služeb v roce 2005;

o       RUD;

o       postoj MPSV ČR k financování sociálních služeb;

o       ošetření rizik;

o       regionální rozložení a působení NNO;

o       poskytování pečovatelské služby v obcích – jak motivovat obce, které tuto službu nezabezpečují;

o       poznatky z praxe;

o       podpora pro domácí pečovatelskou službu;

o       nutnost vyjasnění vztahů financování mezi NNO a obcemi při hledání způsobu financování NNO na rok 2006;

o       služby pro seniory a zdravotně postižené

o       odvolací řízení;

o       nebezpečí počítání a stanovování a vykazování úvazků – možnost prolínání s jinými činnostmi (tajemník komise konstatoval, že toto bude v navrhovaných principech ošetřeno);

o       problematika zařazení a přijímání nových projektů (předseda komise uvedl, že nové projekty nebudou automatiky zahrnuty do systému, každý nový projekt dostane prostor pro prezentaci – sociální komise pak doporučí či nedoporučí jeho zařazení).

 

Usnesení 007/02/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

bere na vědomí

návrh zajištění financování sociálních služeb v roce 2005, který vede k vyrovnávání přístupu k prostředkům na financování provozu,

doporučuje

zpracování těchto principů do Pravidel podpory sociálních služeb pro rok 2005,

doporučuje

přijmout pro rok 2006 prostředky ze státního rozpočtu.

Usnesení bylo přijato 12 hlasy.

 

5. Benchmarking ve veřejných službách

Členové komise obdrželi s předstihem podkladový materiál „Projekt Benchmarking veřejných služeb na rok 2005“.

Bc. Jiří Vondráček uvedl, že tento projekt je součástí vládního materiálu, projekt navrhuje a finančně podporuje Ministerstvo vnitra ČR. Jeho cílem je nalezení optimálního způsobu zabezpečení služeb na území kraje z hlediska kvality, dostupnosti, potřeb a financí. Pohovořil o

·        územní realizace projektu;

·        rozsah porovnání veřejných služeb;

·        právní úprava poskytování veřejných služeb;

·        výstupy projektu;

·        přínos a využití získaných poznatků;

·        požadavky na finanční zabezpečení navrhovaného projektu.

 

Usnesení 008/02/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

podporuje

zapojení se do projektu Benchmarking ve veřejných službách.

Usnesení bylo přijato 12 hlasy.

 

6. Společné nákupy pro příspěvkové organizace

Mgr. Jiří Bína uvedl, že již v minulosti kraj přistoupil k společnému nákupu pro zřizované organizace, a to v souvislosti s vozovým parkem – dosáhlo se velké úspory. Informoval, že v rozpočtu kraje Vysočina jsou na rok 2005 finanční prostředky na obnovu movitého vybavení organizací na úseku sociálních služeb (cca 5 milionů Kč). Pohovořil o movitém vybavení, které by bylo potřebné nakoupit. Vyzdvihl zejména vhodnost nákupu antidekubitních matrací v rámci prezentace elektronické aukce, o jejímž možném využití podrobně informoval.

Členové komise diskutovali o:

·        důraz na ekonomičnost společných nákupů;

·        nutnost harmonogramu;

·        výhody a nevýhody elektronické aukce.

 

Usnesení 009/02/2005/SocK

Sociální komise Rady kraje Vysočina

podporuje

možnost využití nákupu antidekubitních matrací pomocí elektronické aukce.

Usnesení bylo přijato 12 hlasy.

 

Úkol:

Vytipovat komodity společných nákupů a finanční objemy a předložit je členům sociální komise.

Odpovědnost: tajemník komise

Termín: jednání sociální komise č. 3/2005 (16. června 2005)

 

7. Diskuse a různé

Bc. Jiří Vondráček podal informaci, že rada kraje odsouhlasila stravovací jednotky sociálním zařízením (vyzkoušení metody spotřebního koše při určování hodnoty a ceny stravy).

Mgr. Jiří Bína informoval o změně termínu dne otevřených dveří sociálních organizací zřizovaných krajem Vysočina „Srdce na dlani“ na pátek 2. září 2005. Uvedl, že už začínají probíhat přípravy, účast přislíbili i zahraniční hosté (Domov důchodců z Těšína z Polska). Informace o zahraničních hostech doplnil Jiří Hormandl.

 

8. Závěr

            Předseda komise poděkoval všem přítomným za účast a ukončil jednání. Termín zasedání zdravotní komise č. 3/2005 byl stanoven na čtvrtek 16. června 2005 od 10:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 2.21).

 

 

Bc. Jiří Vondráček v. r.

předseda Sociální komise Rady kraje Vysočina

 

 

Záznam pořízen na jednání Sociální komise Rady kraje Vysočina dne 19. 5. 2005.

Zapsala Kateřina Nedvědová dne 23. 5. 2005 (zápis pořízen na základě záznamu).

 
 
Zodpovídá: admin
Vytvořeno / změněno: 13.6.2005 / 13.6.2005

Počet návštěv: 4634
 

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Kontaktní informace

 
Kontakt:
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, IČO: 70890749, posta@kr-vysocina.cz, tel.: 564 602 111, fax: 564 602 420, skype: kruvysocina, ID datové schránky: ksab3eu

Úřední hodiny:
pondělí a středa: 8.00–17.00, úterý, čtvrtek a pátek 8.00–13.00
, Facebook Kraj Vysočina na Facebooku
Pokladna, CzechPOINT:
pondělí a středa: 8.00–12.00, 13.00-17.00.
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek