Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Kraje Vysočina > KAP I a II
Zápis ze zasedání Výboru pro výchovu,
vzdělávání a zaměstnanost č. 2/2002
Zastupitelstva kraje Vysočina
ze dne 4. února 2002
Přítomno:
- 8 členů výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost – viz prezenční listina
- Zdeněk Ludvík – tajemník výboru
- Kamil Ubr – OŠMS
Program:
Milan Šmíd, předseda výboru, přivítal přítomné a přednesl návrh programu jednání, ke kterému nebyly vzneseny připomínky a byl přijat. Milan Šmíd dále vyzval přítomné k případnému doplnění nebo upravení zápisu z minulého zasedání a pohovořil o plnění usnesení.
Zdeněk Ludvík, tajemník výboru, upozornil, že v problematice financování školství je nutné rozdělit veškeré náklady na přímé a nepřímé. Dále přítomným sdělil neoficiální informaci, ze které vyplývá, že přímé náklady škol (hlavně mzdové náklady) budou přerozdělovány tzv „Indexovou metodou“, jejímž základem jsou normativy, vycházející z optimálního počtu 26 žáků na třídu. Ve skutečnosti se, ale počet žáků na třídu pohybuje okolo 22. Z tohoto důvodu by školy měly získat více finančních prostředků na mzdy učitelů, ale s úbytkem žáků to znamená, že by mělo dojít ke snížení počtu učitelů a tudíž i ke snížení mzdových nákladů.
Petr Kesl vznesl námitku, jak je možné, že při úbytku dětí ve školách dochází k nárůstu pedagogických pracovníků. Kamil Ubr vysvětlil, že toto je problémem hlavně velkých škol, kde dochází ke zřizování speciálních a vyrovnávacích tříd.
Dále se diskutovalo nad povolováním škol na výjimku a nad dofinancováním přímých nákladů.
Co se týká nepřímých nákladů Zdeněk Ludvík uvedl, že v rozpočtu kraje je na školství vymezeno 311 mil. Kč a zároveň pohovořil o tom jakým způsobem bude tato částka přerozdělena (provoz škol, pokrytí odpisů, nové nákupy investičního majetku, opravy a údržba). Poznamenal, že ve srovnání s minulým rokem se jedná o nárůst finančních prostředků na provoz.
Zdeněk Ludvík také informoval o 3 mil. Kč určených na rozvojové programy (soutěže, vzdělávací programy, alternativní vyučování, podpora center celoživotního vzdělávání)
Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informace o financování regionálního školství v roce 2002 v oblasti přímých a nepřímých nákladů.
Témata pojednávající o typech škol budou dále obsahovat:
a) tabulky se základními kvantitativními údaji, charakterizujícími jednotlivé školy
b) další komentáře zahrnující souhrnné údaje, změny v organizaci, výsledky výchovné a vzdělávací činnosti, personální podmínky, materiální podmínky, školské služby, informace o hospodaření
Účastníci diskutovali nad účelností a způsobu získávání údajů z výroční zprávy. Vyústěním diskuse byl závěr, že struktura výroční zprávy je dostatečně podrobná. Přítomní se také shodli na tom, že budoucí získávání informací od jednotlivých škol by mělo mít takovou formu, aby školy co nejméně zatěžovala.
Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci o přípravě výroční zprávy.
Milan Šmíd přednesl, že čerpání finančních prostředků z FRKu bude probíhat formou klasického fondového hospodaření.
Předseda také zdůraznil, že by bylo vhodné již na tomto zasedání vybrat program, pro který by byl následně vypsán grant z FRKu.
Po krátké diskusi se členové komise shodli na vytvoření menší pracovní skupiny, která by zpracovala přesný název programu, na jehož realizaci by byly čerpány finanční prostředky z FRKu, co je jeho cílem a na koho se zaměřuje.
Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina
schvaluje
zpracování aktivit „Zvyšovat úroveň materiálně technického a metodického zabezpečení výuky všech typů škol, rozvíjet programy vzdělávání pedagogických pracovníků“ a „Podpora aktivit popularizujících možnosti celoživotního vzdělávání a prezentujících instituce vzdělávání dospělých v povědomí široké veřejnosti“ z Programu rozvoje kraje pro čerpání finančních prostředků z FRKu.
Usnesení bylo přijato (pro hlasovalo 6, proti 0, zdrželo se 0)
Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva kraje Vysočina
schvaluje
sestavení pracovní skupiny ve složení: Alena Štěrbová, Ota Benc, Roman Křivánek, Kamil Ubr
a
ukládá
jí vypracování 2 programů pro čerpání finančních prostředků z FRKu.
Usnesení bylo přijato (pro hlasovalo 6, proti 0, zdrželo se 0)
Zdeněk Ludvík přítomné informoval, že se začal projednávat školský zákon. Dále sdělil, že v návrzích zákonů, týkajících se reformy veřejné správy, se nenachází části týkající se školství, jelikož se čeká na schválení školského zákona.
Zdeněk Ludvík stručně pohovořil dění na OŠMS.
Členové výboru diskutovali nad problematikou Základní umělecké školy v Pelhřimově a o právu zastupitelů na získávání informací z KrÚ.
Předseda poděkoval přítomným za účast a stanovil termín dalšího jednání výboru na 4. března 2002 ve 13:30 hod.
Mgr. Milan Šmíd v.r.
předseda Výboru pro výchovu, vzdělávání
a zaměstnanost ZK Vysočina
Záznam pořízen na jednání výboru dne 4. února 2002.
Zapsala: Hana Doležalová, dne 6. února 2002 (zápis pořízen na základě záznamu)
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se