Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Téma
Postup při podávání stížností je od 1. 4. 2012 řešen v § 93 a násl. zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (dále jen „zákon o zdravotních službách“).
Proti postupu poskytovatele při poskytování zdravotních služeb nebo proti činnostem souvisejícím se zdravotními službami může podat stížnost:
a) pacient,
b) zákonný
zástupce pacienta, v případě nezletilých pacientů,
c) osoba blízká v případě, že pacient tak nemůže učinit s ohledem na svůj zdravotní stav nebo pokud zemřel,
d) osoba zmocněná pacientem.
Stížnost se nejprve podává přímo poskytovateli zdravotních služeb (dále jen „poskytovatel“), proti kterému stížnost směřuje – tedy přímo zdravotnickému zařízení, kde byl pacient ošetřován ( zpravidla se jedná se o nemocnici nebo soukromou ambulanci lékaře). Poskytovatel je povinen vyřídit stížnost do 30 dnů od jejího obdržení, v odůvodněných případech do 60 dnů.
Pokud osoba, která podala poskytovateli stížnost (dále je „stěžovatel“), s vyřízením své stížnosti nesouhlasí, může po té podat stížnost příslušnému správnímu orgánu, který tomuto poskytovateli udělil oprávnění k poskytování zdravotních služeb – krajskému úřadu. Pokud chce stěžovatel podat stížnost proti poskytovateli, který má místo poskytování služeb v rámci Kraje Vysočina, podává ji u Krajského úřadu Kraje Vysočina, odboru zdravotnictví, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava.
Kontaktní osoby:
Ing. Soňa Měrtlová, vedoucí odboru zdravotnictví
tel. 564 602 450, e-mail: mertlova.s@kr-vysocina.cz
Bc. David Talpa, vedoucí oddělení zdravotní správy
tel. 564 602 461, e-mail: talpa.d@kr-vysocina.cz
Mgr. Zita Trojanová, úředník na úseku zdravotní správy
tel. 564 602 459, e-mail: trojanova.z@kr-vysocina.cz
Zároveň
stěžovatel uvede konkrétní důvody nesouhlasu s vyřízením stížnosti
poskytovatelem (nemocnicí či lékařem soukromé ambulance). K pochopení
problému a předmětu stížnosti je vhodné, aby ji stěžovatel napsal co
nejvýstižněji, především uvedl podstatné okolnosti svého případu.
Náležitosti stížnosti, které je třeba ve stížnosti uvést:
(1) jméno, příjmení a adresu (případně telefonní kontakt a e-mail) toho, kdo stížnost podává,
(2) název poskytovatele – název nemocnice nebo jméno a příjmení lékaře, na kterého si stěžujete, a jeho adresu,
(3) konkrétní důvod nesouhlasu s tím, jak poskytovatel vyřídil stížnost,
(4) stručný popis události (komplikace, dobu léčení, srovnání zdravotního stavu před a po události…),
(5) datum,
(6) vlastnoruční podpis.
K žádosti o znovu prošetření stížnosti je zároveň třeba přiložit odpověď poskytovatele na stížnost, proti které směřuje.
K tomu, aby bylo možné ze strany krajského úřadu posoudit poskytnutou zdravotní péči, je nutný souhlas s nahlížením do zdravotnické dokumentace pacienta, v případě nezletilých pacientů zákonného zástupce nebo osoby blízké (pokud pacient zemřel). Bez tohoto souhlasu nemá krajský úřad možnost do zdravotnické dokumentace nahlédnout, případ prověřit a je nucen dle zákona o zdravotních službách šetření stížnosti ukončit.
Níže jsou k použití přiloženy jednotlivé typy formulářů souhlasu se vstupem do zdravotnické dokumentace (ZD).
Souhlas pacienta s nahlížením do ZD [PDF]
Souhlas zákonného zástupce pacienta s nahlížením do ZD [PDF]
Souhlas osoby blízké s nahlížením do ZD [PDF]
Pokud existují pochybnosti o tom, zda poskytovatel dodržel správný odborný postup nebo zda mohla být nesprávným postupem způsobena újma na zdraví, má krajský úřad možnost ustavit k šetření stížnosti nezávislého odborníka nebo nezávislou odbornou komisi. O ustavení a přizvání osoby nezávislého odborníka či členů nezávislé odborné komise je stěžovatel vyrozuměn. Rovněž stěžovatel obdrží informaci o termínu jednání této komise, které je neveřejné. Stěžovatel má možnost se k jednání také dostavit a před vlastním jednáním sdělit komisi osobně své námitky a vyjádření k případu.
Pokud tímto šetřením krajský úřad zjistí, že nemocnice nebo lékař při poskytování zdravotních služeb pochybil, požaduje po poskytovateli učinit do určité doby nápravná opatření vedoucí k odstranění pochybení nebo přijmout taková opatření, aby se v budoucnu chyba neopakovala.
Krajský úřad jako správní orgán nemá pravomoc rozhodovat o náhradě způsobené újmy. Pokud se stěžovateli nepodaří dosáhnout dohody přímo s poskytovatelem, musí se svými požadavky na náhradu škody obrátit na příslušný soud.
Krajský úřad má povinnost vyřídit stížnost:
(1) do 30 dnů ode dne jejího obdržení (lhůtu je možné v odůvodněných případech prodloužit o dalších 30 dnů),
(2) do 90 dnů, pokud je ustaven nezávislý odborník (lhůta běží od okamžiku ustavení odborníka a v odůvodněných případech je možné lhůtu prodloužit o dalších 60 dnů),
(3) do 120 dnů, pokud je ustavena nezávislá odborná komise (lhůta běží od ustavení odborné komise a v odůvodněných případech je možné ji prodloužit o dalších 60 dnů).
O případném prodloužení lhůty je stěžovatel vždy vyrozuměn.
Obecná pravidla k vyřizování stížností krajského úřadu z oblasti zdravotnictví jsou stanovena Příkazem ředitele č. 1/20, který je uveřejněn na stránkách Kraje Vysočina.
Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se