Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Servis pro
Efektivním využitím zdrojů ke zkvalitnění sociálních služeb v Kraji Vysočina
Registrační číslo: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_007/0016008
Doba realizace: 1. 4. 2020 - 30. 6. 2022
Projekt je finančně podporován Evropskou unií.
Projekt je zaměřen na podporu procesu střednědobého plánování, rozvoj systému supervizí a sdílených služeb v sociálních službách, zvýšení efektivity a využívání kontrolních mechanismů a podporu transformace a deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb.
Zdůvodnění projektu:
Proces plánování sociálních služeb krajům ukládá zákon č. 108/2006 Sb. o sociálních službách. Tuto povinnost však neukládá obcím. V současné době tak obce k oblasti komunitního / střednědobého plánování přistupují rozličným způsobem. V současné době obce řeší problematiku sociálních služeb na svém území, případně na území spádového obvodu, ale spolupráce kraj – obce – poskytovatelé sociálních služeb není plně zprocesována. Plánování rozvoje sociálních služeb na základě vyhodnocování potřeb v daném místě neprobíhá koordinovaně, jednotliví aktéři včetně kraje přicházejí s náměty na řešení dostupnosti služeb. Vzájemnou spoluprací, vyhodnocováním potřeb, dostupnosti a zajištění služeb tak může dojít k optimálnímu fungování sítě sociálních služeb v kraji.
Potřebnost supervize také vychází ze standardů kvality, které jsou součástí prováděcí vyhlášky Zákona o sociálních službách. Cíleně zaměřená supervizní podpora pracovníků pomáhá organizaci k vyjasnění poslání pracoviště i celé organizace, rozvíjení účinné komunikace a zvyšuje citlivost organizace na potřeby klientů.
S kvalitou poskytování sociální služby je úzce svázáno řízení organizace a nastavení vnitřního řídicího kontrolního systému: jde o proces, realizovaný vedením organizace a ostatními zaměstnanci organizace, jehož cílem je poskytnout přiměřené ujištění o plnění cílů v oblasti efektivnosti a účinnosti činností organizace, v oblasti spolehlivosti finančního výkaznictví a v oblasti souladu s legislativou a ostatními platnými předpisy.
K prověřování vnitřního řídicího kontrolního systému slouží primárně služba interního auditu. Pro její zřízení v každé zřizované organizaci nemá zřizovatel dostatek finančních prostředků, existují oprávněné pochybnosti o efektivnosti práce interního auditora v malé organizaci, na trhu není dostatek kvalifikovaných zaměstnanců.
Cíle projektu:
Hlavním cílem projektu je zvýšení kvality a udržitelnosti systému sociálních služeb, služeb pro rodiny a děti a dalších navazujících služeb podporujících sociální začleňování podporou procesu plánování sociálních služeb, zavedením sytému supervizí, procesů finanční a řídící kontroly, vzděláváním a zvýšením počtu aktivizačních pracovníků.
Specifické cíle projektu:
- Nastavení systému spolupráce mezi ORP, poskytovateli sociálních služeb a Krajem Vysočina – vytvoření a formalizace nového postupu vytvořením 1 procesu.
- Podpora procesu komunitního plánování na 15ti obcích s rozšířenou působností v rozsahu 0,5 úvazku koordinátora plánování sociálních služeb a 600 hodin podpory specialisty na financování sociálních služeb.
- Vytvoření 1 nové sdílené služby supervize pro zaměstnance všech 19 zřízených pobytových služeb Krajem Vysočina a zaměstnance Kraje Vysočina, která zajistí provázanost řízení a podpoří komplexní nákupní proces kraje a příspěvkových organizací v souladu s Programovým prohlášením Rady Kraje Vysočina pro období 2016 – 2020,
- Kvalitativní posun 19 příspěvkových organizací – poskytovatelů sociálních služeb a sociálního odboru Kraje Vysočina v oblasti řízení lidských zdrojů na základě zohlednění výstupů hodnocení klimatu organizace.
- Nastavení účinných mechanismů v oblasti finanční a řídící kontroly u 6ti organizací, což povede k efektivnějšímu provádění vnitřní řídicí a kontrolní činnosti a potažmo ke kvalitnějšímu výkonu veřejné služby. Cílem nastavení VŘKS v organizaci je odhalovat ve zvoleném čase jakékoliv odchylky od cílů stanovených organizací, omezovat neočekávané události, zamezit vytváření systematických chyb, zabezpečit efektivnější řízení a takové kontrolní mechanismy, které organizaci pomohou eliminovat rizika.
- Ověření kvality nastavených aktivit a procesů v 6ti organizacích (celkem 12 sociálních služeb) pro sociální začleňování lidí a hledání nových cest pro odstraňování ústavních prvků v transformovaných, částečně transformovaných i netransformovaných organizacích.
- Získání dat k porovnání pro zřizovatele, aby mohl porovnat časy přímé péče u 12ti sociálních služeb a dalších činností pracovníků přímé péče mezi transformovanými a netransformovanými organizacemi. Data budou sloužit jako podklad ke zhodnocení optimalizace kapacit a výše vyrovnávací platby.
- Zvýšení odbornosti 180ti zaměstnanců poskytovatelů sociální služeb a větší orientace poskytovatelů sociálních služeb na individuální podporu.
- Zvýšení kvality poskytování sociální služby díky možným posunům směrem k normalizaci života lidí s mentálním postižením podporou transformace a deinstitucionalizace navýšením počtu 56ti aktivizačních pracovníků u 6ti organizací, které poskytují pobytové sociální služby. Plné využití potenciálu individuálního plánování pro uživatele sociální služby, nárůst míry sociálního začlenění klientů do běžné společnosti, podpora v přirozeném rozvoji jejich životních kompetencí a využití rovných příležitostí s cílem umožnit rovnocenný vstup na trh práce prostřednictvím individuální asistence v potřebných situacích. Těmto lidem bude dána podpora dle jejich potřeb tak, aby byli schopni zajistit svou existenci, získali zaměstnání nebo dále rozvíjeli své schopnosti v rozsahu úvazků aktivizačních pracovníků.
Cílové skupiny:
- Poskytovatelé sociálních služeb zapsaní v registru poskytovatelů sociálních služeb
- Zaměstnanci veřejné správy, kteří se věnují sociální, rodinné nebo zdravotní problematice
- Sociální pracovníci
- Pracovníci v sociálních službách
- Osoby sociálně vyloučené a osoby sociálním vyloučením ohrožené.
Aktivity projektu:
Projekt je zaměřen na podporu procesu střednědobého plánování, rozvoj systému supervizí a sdílených služeb v sociálních službách, zvýšení efektivity a využívání kontrolních mechanismů a podporu transformace a deinstitucionalizace pobytových sociálních služeb.
KA 1 Podpora procesu plánování
KA 2 Podpora pracovního klimatu formou rozvoje lidských zdrojů
KA 3 Systémový audit vnitřního řídicího a kontrolního systému
KA 4 Podpora procesů vedoucích k sociálnímu začleňování
KA 5 Zvyšování odbornosti zaměstnanců v oblasti individuálního plánování a nácviků
KA 6 Individuální podpora volnočasových aktivit a zaměstnání klientů
KA 7 Evaluace
Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se