Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.

 

Cesta: Titulní stránka > Téma


 

Hlavní nabídka

Přeskočit nabídku
 
 

Prosincové cvičení v Nemocnici Havlíčkův Brod

HB
4. prosince 2008 - Havlíčkův Brod
Poslední letošní krajské zdravotnické cvičení proběhlo začátkem prosince v Nemocnici Havlíčkův Brod. Hlavním cílení bylo pověřit funkčnost Traumatologického plánu nemocnice při zvládnutí situace hromadného příjmu raněných při velké dopravní nehodě. Důležitou součástí tohoto cvičení byla i prověrka komunikace mezi krizovým štábem a jednotlivými složkami traumatologického týmu a klinickými a diagnostickými odděleními nemocnice, se složkami Integrovaného záchranného systému, Hasičským záchranným sborem, Zdravotnickou záchrannou službou ale i s Policií ČR a Městskou policií.
 

 
 
Námětem cvičení je simulovaná havárii autobusu a nákladního automobilu v katastru obce Libice nad Doubravou. Z místa havárie je ve 14:00 hod. operátorkou záchranné služby tato nehoda nahlášena na traumatologickou ambulanci nemocnice, odhadovaný počet zraněných, kteří budou transportováni do Nemocnice Havlíčkův Brod, je více než 30. Dle prvních odhadů bude do Nemocnice v Havlíčkově Brodě transportováno nejméně 6 těžce zraněných, minimálně 10 - 15 středně těžce zraněných, ostatní mají lehká poraněními. Odhadovaný příjezd prvních sanitních vozů je ohlášený na 14:30 hod.
Po obdržení výzvy lékař sloužící na traumatologické ambulanci zpětně ověřuje základní informaci na operačním středisku záchranné služby a informuje primáře chirurgie MUDr. Drápelu. Ten po domluvě s ředitelem nemocnice MUDr. Kaňkovským vyhlašuje pro nemocnici stav hromadného neštěstí a je spuštěn režim Traumatologického plánu. Informační centrum okamžitě zajišťuje automatické zaslání SMS zpráv členům traumatologického týmu, SONICO systémem je vyhlášen režim hromadného neštěstí v prostorách nemocnice. Sekretariát ředitele svolává členy řídící skupiny, která přebírá řízení aktivace Traumatologického plánu.
Podle již vícekrát vyzkoušených postupů jsou místnosti shock roomu, prostory chirurgických ambulancí, sádrovny, ambulantního sálku, poraden, oční a gynekologické ambulance vyklízeny a připravovány na příjezd zraněných. Sanitáři zajišťují trvalé otevření všech vjezdů do nemocnice, určení regulovčíci zaujímají pozice v areálu nemocnice, aby navigovali přijíždějící sanitní vozy. Na telefonickou výzvu se dostavují příslušníci Policie ČR a Městské policie, kteří jsou připraveni pomoci s regulací dopravy i s dohledem na veřejný pořádek.
Středně zdravotnický a nižší zdravotnický personál připravuje lehátka, vozíky, obvazový materiál, zdravotnické karty pro třídění pacientů, vakuové dlahy atd. Lékaři připravují monitory na shock roomu, přívody kyslíku, na určená místa jsou alokovány ultrazvukové přístroje.
Jednotlivá oddělení na krizový štáb postupně nahlašují volné lůžkové kapacity, nejdůležitější jsou v tuto chvíli možnosti intenzivní péče chirurgických oborů, ARO a lůžka intermediární péče. Primář COS hlásí 4 volné operační sály, primář ARO hlásí volné 4-5 anesteziologické skupiny. Primářka transfuzního oddělení MUDr. Lakomá hlásí počty krevních konzerv a Mgr. Vodrážka informuje o zásobě infuzních roztoků.
Ve 14:20 hod. jsou všichni určení pracovníci na svých pozicích a chvíli poté sanity záchranné služby přiváží první raněné. Urgentně, podle nacvičených postupů, probíhá třídění pacientů, u těžce raněných je nejdůležitější zajištění vitálních funkcí a následně nezbytné diagnostické úkony. Důraz je kladen také na správné označení pacientů univerzálním číselným značením.
Postupně jsou do nemocnice transportovány další skupiny pacientů - figurantů. Odbavování pacientů probíhá plynule, dobře funguje „skip“ systém – zajištění náhrady daného zdravotníka při jeho odchodu z některého stanoviště – např. lékař z třídící skupiny určený k operačnímu výkonu je po domluvě s řídícím štábem nahrazen jiným lékařem.
Pacienti jsou postupně přijímáni na oddělení dle tíže stavu – nejtěžší případy na ARO a JIP chirurgických oborů, středně těžce ranění na intermediární či standardní lůžka odd. chirurgie a  ortopedie. Nutné je urgentně operovat 2 pacienty, tito jsou převezeni ihned na operační sály. Postupně je ošetřeno všech 30 zraněných, poslední přichází na řadu deset lehčích poranění. Řídící skupina po celou dobu koordinuje celou situaci a zajišťuje zázemí pro případné dotazy rodin zraněných. 
V 16:00 hod. je traumatologické cvičení výzvou vedoucího řídící skupiny MUDr. Kaňkovského ukončeno a krizový štáb se schází s primáři oddělení a dalšími pracovníky nemocnice aby provedl první hodnocení.

A jaké jsou závěry?
Cvičení prokázalo velmi dobrou připravenost všech podílejících se  složek. Výborně zafungovalo svolávání personálu a to i personálu, který nebyl přítomen v nemocnici. Automaticky navolená SMS došla všem adresátům okamžitě. Je nutné poděkovat i figurantům z řad studentů zdravotnické školy, kteří obětavě plnili roli zraněných. Úroveň komunikace jak s externími subjekty, tak na vnitřní úrovni je vysoká. Zjištěné drobné nedostatky budou zaměstnancům prezentovány v co nejkratší době tak, aby se při případném hromadném neštěstí či při dalším nácviku traumatologického plánu nemocnice již neobjevily, technické závady budou odstraněny okamžitě.


Nácvik traumatologického plánu v Nemocnici Havlíčků Brod splnil svůj cíl. Zaměstnanci nemocnice důkladně prověřili všechny články Traumatologického plánu, přičemž byla zjištěna velmi dobrá připravenost všech komponentů traumatologického týmu i všech podílejících se osob.
 

Prosincové cvičení v Nemocnici Havlíčkův Brod

 
 
Zodpovídá: Bc. David Talpa
Vytvořeno / změněno: 4.12.2008 / 4.12.2008

Počet návštěv: 20894
 

Zobrazit vyhledávací formulář »


 
 
 



Další informace

 
  • Vysočina fandí kultuře
  • Zlatá jeřabina
  • Skutek roku
  • Muzeum4U
  • Fond Vysočiny
  • OPVK
  • Interreg
  • Zdravý kraj
  • CzechPoint
  • Vysočina - regionální produkt
  • ROP Jihovýchod
  • Čistá Vysočina
 

Kontaktní informace

 
Kontakt:
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, IČO: 70890749, posta@kr-vysocina.cz, tel.: 564 602 111, fax: 564 602 420, skype: kruvysocina, ID datové schránky: ksab3eu

Úřední hodiny:
pondělí a středa: 8.00–17.00, úterý, čtvrtek a pátek 8.00–13.00
, Facebook Kraj Vysočina na Facebooku
Pokladna, CzechPOINT:
pondělí a středa: 8.00–12.00, 13.00-17.00.
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


 

Odběr novinek