Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Samospráva > výbory ZK
Zápis z jednání
Finančního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina č. 3/2007
konaného dne 21. 3. 2007
Přítomni:
1. Jiří Antonů |
6. Tomáš Křišťan |
2. Zdeněk Dobrý |
7. Vladislav Nechvátal |
3. Zdeněk Forman |
8. Vladimír Novotný (předseda)
|
4. Jaroslav Hulák (místopředseda) |
9. Anna Krištofová (tajemnice) |
5. Bohumil Kotlán |
|
Nepřítomni (omluveni):
1. Zbyněk Pípal |
Hosté:
1. Miroslav Houška (člen Rady kraje Vysočina) |
2. Alena Vlachová (OŠMS) |
Program:
1. Zahájení, schválení programu, kontrola usnesení a úkolů;
2. Informace o změnách ve financování regionálního školství (Alena Vlachová, OŠMS);
3. Aktuální informace na úseku financí a rozpočtového hospodaření;
4. Závěrečný účet roku 2006;
5. Závěrečná zpráva o čerpání Fondu Vysočiny za rok 2006;
6. Výsledky hospodaření organizací kraje za rok 2006;
7. Organizační zajištění kontroly na hradě Kámen;
8. Diskuse, různé;
9. Závěr.
1. Zahájení, schválení programu, kontrola usnesení a úkolů
Vladimír Novotný, předseda Finančního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina, přivítal přítomné a hosty a zahájil jednání. Dle počtu přítomných členů konstatoval, že je výbor usnášeníschopný. Kateřina Nedvědová představila nového koordinátora Martina Šalandu, který nastoupí místo Jana Jaroše.
Vladimír Novotný shrnul závěry z minulého zasedání. Přistoupil ke kontrole úkolů a usnesení a konstatoval jejich splnění.
V 9:15 přišel na zasedání výboru Zdeněk Dobrý.
2. Informace o změnách ve financování regionálního školství (Alena Vlachová, OŠMS)
Alena Vlachová nejprve omluvila Zdeňka Ludvíka, vedoucího OŠMS, na zasedání dnešního finančního výboru, a poté předala přímo na jednání členům výboru podkladové materiály k problematice financování regionálního školství a podrobně pohovořila o těchto oblastech:
- k problematice se uskutečnil seminář ZK
- nutnost informovat politické představitele o financování regionálního školství
- přiblížila schéma financování školství ze dvou zdrojů
- příspěvek ze státního rozpočtu obcím s MŠ a ZŠ (podle počtu dětí a žáků z předchozího roku X podle skutečného počtu dětí v daném roce)
- provozní náklady škol, granty a systémové podpory kraje Vysočina
- přímé výdaje na školství (MŠMT – kraj – republikové normativy); kraj – školy, školská zařízení – krajské normativy)
- platná legislativa, kterou se stanoví krajské normativy, na každý výkon musí být stanoven normativ
- republikové normativy (celkem 5)
- změny počtu žáků v kraji Vysočina v jednotlivých věkových kategoriích (znatelný pokles za posledních 5 let, největší pokles u základního vzdělávání)
- porovnání vývoje počtu žáků a vývoje počtu zaměstnanců (úbytek v obou případech, úbytek výkonu je rychlejší než úbytek zaměstnanců = problém – matematicky řečeno: navíc zůstává 444 pracovníků)
- podrobnější rozkrytí výkonů na jednotlivé okresy a pověřené obce III. stupně (největší úbytek výkonů na Třebíčsku)
- problém u MŠ – možnost 4hodinové docházky dětí (nejsou na to dotace, ty jsou pouze na celodenní docházku dětí do MŠ)
- krajské školství 2006/2007 a 2005/2006 – dle kategorie - ubývají žáci na učebních oborech a přibývají na středních školách
- úbytek výkonů ve školním roce 2006/2007, celkový normativní rozpis kraje Vysočina v roce 2007 (celkový normativní rozpis kraje Vysočina v roce 2007 je 3 687 709tisíc Kč)
- tabulky produktivity školství v jednotlivých krajích v ČR (zpracovává MŠMT) u jednotlivých typů škol (MŠ, ZŠ, gymnázia, SOŠ, SOU, VOŠ (většina pod republikovým průměrem)
- porovnání některých segmentů školství Vysočina/ČR
- procento malotřídních škol a počet žáků na učitele
- procentuelní podíl žáků plnících povinnou školní docházku, kteří docházejí do ZUŠ (zejména problém Pelhřimova)
- podrobný popis procesu od výpočtu normativů po přidělení na školy, zapojení pověřených obcí III. stupně, rozhodující slovo má Krajský úřad kraje Vysočina - OŠMS
- aktuální situace: v současné době dokončeno dohodovací řízení, budou rozesílány závazné ukazatele
Rozvinula se diskuse k problematice financování regionálního školství.
Vladimír Novotný podotkl, že z materiálů opticky vyplývá, že kraj se chová vůči školám zodpovědně, kdežto přístup obcí je různý. Problém způsobují hlavně malotřídky, což je dáno charakterem Vysočiny. Z předložené statistiky vyplývá, že Vysočina má nejvíce malotřídek. Alena Vlachová uvedla, že co se týče produktivity (normativ) jsou malotřídky skutečně problematické, co se týče efektivity nikoliv – jsou poměrně efektivní. Nerozlišovala by přístup kraje a obce, problém spatřuje spíše v přístupu jednotlivých škol (přístup ředitele k organizaci školy).
Anna Krištofová se dotázala, zda-li obce doplácí na malotřídky pokud si je chtějí udržet. Alena Vlachová uvedla, že ano – obce dokrývají na malotřídky často nejen provoz, ale i příjmy a výdaje.
Anna Krištofová dále zmínila, že žáků stále ubývá, avšak přímé výdaje na školství narůstají. Alena Vlachová sdělila, že normativ musí zohlednit měnící se mzdové tabulky (valorizace mezd), rozšiřování učebních plánů a nabývání počtu hodin.
Bohumil Kotlán zmínil problematiku „přetahování“ žáků mezi jednotlivými školami – dotaz: jak je to kompenzováno vzájemně mezi kraji. Alena Vlachová uvedla, že co se týče financování záleží na sídle školy, nikoli na původu žáků (z jakého jsou kraje). K tématu se rozvinula diskuse.
Jiří Antonů vzhledem k výhledu do budoucna (pokles žáků, redukce pedagogů) navrhl, aby se finanční výbor k tomuto tématu vrátil na některém z příštích zasedání s tím, že by některý z pracovníků OŠMS podal informace o aktuální situaci. Členové výboru tento návrh kvitovali.
Rozvinula se diskuse k problematice poklesu žáků, snižování počtu zaměstnanců, dopadů slučování škol. Členové výboru konstatovali, že snaha o navyšování počtu žáků, jde často na úkor kvality výuky a kvality výsledných znalostí žáků.
Usnesení 011/03/2007/FV
Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informace Aleny Vlachové o změnách ve financování regionálního školství.
Usnesení bylo přijato 8 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
3. Aktuální informace na úseku financí a rozpočtového hospodaření
Členové výboru obdrželi s předstihem tyto podkladové materiály:
- Přehled rozpočtových opatření schválených Radou kraje Vysočina a Zastupitelstvem kraje Vysočina v roce 2007 za období 13.2.2007 – 16.3.2007;
- Vývoj daňových příjmů rozpočtu kraje v období 1. 1. – 16. 3. 2007.
Anna Krištofová seznámila členy výborů s podkladovými materiály. V souvislosti s vývojem daňových příjmů konstatovala, že březen byl slabší (není náběh DPH) a očekává se, že duben bude lepší.
K přehledu rozpočtových opatření nebyl vznesen žádný dotaz ani připomínka.
Usnesení 012/03/2007/FV
Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci Anny Krištofové o vývoji daňových příjmů rozpočtu kraje v období 1. 1. – 16. 3. 2007 a o rozpočtových opatření schválených Radou kraje Vysočina a Zastupitelstvem kraje Vysočina v roce 2007 za období 13.2.2007 – 16.3.2007.
Usnesení bylo přijato 8 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
4. Závěrečný účet roku 2006
Členové výboru obdrželi s předstihem podkladový materiál „Závěrečný účet kraje k 31. 12. 2006“. Anna Krištofová informovala členy výboru, že projednání i schválení Závěrečného účtu je plánováno na ZK č. 3/2007, konaného dne 15. 5. 2007. Dosud se čeká se na Závěrečnou zprávu z přezkumu hospodaření, kterou zpracovává MFČR.
Závěrečný účet kraje v konečné fázi, tak jak bude předkládán ZK, bude rovněž předložen k projednání FV na zasedání č. 4/2007.
Usnesení 013/03/2007/FV
Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
informaci o Závěrečném účtu kraje k 31. 12. 2006.
Usnesení bylo přijato 8 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
5. Závěrečná zpráva o čerpání Fondu Vysočiny za rok 2006
Členové výboru obdrželi přímo na jednání podkladový materiál „Závěrečná zpráva o čerpání prostředků Fondu Vysočiny v roce 2006“.
Jaroslav Hulák tento materiál podrobně okomentoval. Závěrečná zpráva obsahuje přehled projektů v rámci jednotlivých grantových programů, jejich zhodnocení a dále celkové hodnocení využití prostředků poskytnutých prostřednictvím Fondu Vysočiny zejména se zřetelem na jejich dopad na regionální rozvoj kraje. Pohovořil konkrétně o těchto tématech:
- čerpání prostředků Fondu Vysočiny v roce 2006;
- náklady spojené s činností Fondu Vysočiny;
- Rada Fondu Vysočiny;
- audit Fondu Vysočiny;
- hodnocení grantových programů;
- monitoring projektů a veřejnosprávní kontrola;
- databáze Fondu Vysočiny;
- dopady podpory z Fondu Vysočiny;
- propagace Fondu Vysočiny;
- grantový program Generely bezbariérových tras byl oceněn druhým místem v soutěži Mosty.
Jaroslav Hulák dále uvedl, že i v pátém roce svého fungování prokázal Fond Vysočiny svou oprávněnou existenci, kdy se od průkopnických počátků v roce 2002 stal propracovaným systémem s výhledem dlouhodobé perspektivy, na který si žadatelé velmi rychle zvykli. Reakce potenciálních žadatelů, veřejnosti, zástupců obecních samospráv i médií zůstávají převážně pozitivní. Existence Fondu Vysočiny sebou nese i vedlejší produkty, jako je třeba úspěch v připravenosti kraje Vysočina na čerpání strukturálních fondů EU a přípravě grantových schémat v uplynulém programovacím období EU (nejen pracovníků krajského úřadu, ale i obcí, neziskových organizací či podnikatelů) - lze přičíst z valné části kvalitnímu dlouhodobému tréninku. Fond Vysočinyje považován za smysluplné plnění samosprávné role kraje v oblasti regionálního rozvoje.
Jaroslav Hulák zdůraznil, že i přes výše popsaná pozitiva, je zřejmé, že kraj Vysočin stojí před neodkladnou otázkou, zda je možné Fond Vysočiny do budoucna v takovémto rozsahu a objemu udržet a to zejména ve vztahu k novému programovacímu období EU, které bude klást vysoké nároky na krajský rozpočet v oblasti kofinancování připravovaných projektů.
Usnesení 014/03/2007/FV
Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
Závěrečnou zprávu o čerpání Fondu Vysočiny za rok 2006.
Usnesení bylo přijato 8 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
6. Výsledky hospodaření organizací kraje za rok 2006
Členové výboru s předstihem obdrželi podkladové materiály k hospodaření příspěvkových organizací kraje za rok 2006. Anna Krištofová tento materiál podrobně popsala. K tématu se rozvinula diskuse.
Úkol:
Kontaktovat OSVZ a vyžádat od nich přehled hospodaření jednotlivých nemocnic kraje Vysočina za rok 2006. Tento pak zaslat členům finančního výboru.
Odpovědnost: tajemnice
Termín: do 25. 4. 2007
Tomáš Křišťan se dotázal, jak pokračuje přechod nemocnic kraje Vysočina z příspěvkových organizací na akciové společnosti. Vladimír Novotný a Jaroslav Hulák popsali aktuální situaci (obnovena činnost v dvou existujících příspěvkových organizacích, další převod pozastaven).
Vladislav Nechvátal vznesl dotaz k použití investičních prostředků v jednotlivých letech na provoz a investice jednotlivých nemocnic. K tématu se rozvinula diskuse.
Úkol:
Připravit informace k použití investičních prostředků v jednotlivých letech na provoz a investice jednotlivých nemocnic a podat je členům výboru na zasedání č. 4/2007.
Odpovědnost: Miroslav Houška
Termín: zasedání FV č. 4/2007
Usnesení 015/03/2007/FV
Finanční výbor Zastupitelstva kraje Vysočina
bere na vědomí
výsledky hospodaření příspěvkových organizací kraje za rok 2006.
Usnesení bylo přijato 8 hlasy (0 proti, 0 se zdrželo).
7. Organizační zajištění kontroly na hradě Kámen
Na základě úkolu ze zasedání minulého FV komunikoval Tomáš Křišťan s Miloslavem Vaňhou, kastelánem hradu Kámen, ve věci provedení kontroly. Z důvodu efektivního zajištění kontroly navrhuje kastelán zvolit termín kontroly v měsíci září a v pondělí, kdy je hrad veřejnosti uzavřen. Členové výboru diskutovali o možných termínech, s předstihem byly vybrány dva – 10. a 24. 9. 2007. Tomáš Křišťan a Kateřina Nedvědová byli pověřeni organizačním zajištěním této akce.
8. Diskuse, různé
Jiří Antonů navrhl uspořádat již dříve avizované zasedání Finančního výboru v budově Městského úřadu v Jihlavě s prohlídkou katakomb a nově zrekonstruované části radnice v měsíci červnu. Po diskusi byl termín stanoven na středu 20. června 2007 od 9:00.
Zdeněk Dobrý připomněl námět kontroly Krajské knihovny v Havlíčkově Brodě. Stanovení termínu kontroly a členů kontrolní skupiny bude předmětem některého z příštích jednání FV.
9. Závěr
Vladimír Novotný, předseda Finančního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina, poděkoval přítomným za aktivní účast a ukončil jednání.
Termín zasedání finančního výboru č. 4/2007 byl stanoven na středu 25. 4. 2007 od 9:00 v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova A, zasedací místnost 2.15).
Vladimír Novotný v. r.
předseda Finančního výboru Zastupitelstva kraje Vysočina
Zpracovali a zapsali Kateřina Nedvědová a Martin Šalanda dne 27. 3. 2007.
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se