Nacházíte se na archivních webových stránkách Kraje Vysočina. Jejich aktualizace byla ukončena k 31.12.2022. Nový web najdete zde.
Cesta: Titulní stránka > Tiskoviny kraje
Zápis z jednání
Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina č. 4/2006
konaného dne 12. 9. 2006
Přítomni:
1. Jiří Blažek |
5. Josef Matějek |
9. Václav Vacek |
2. Martin Čížek (předseda) |
6. Karel Moravec |
10. Jan Joneš (tajemník) |
3. Pavel Gregor |
7. Ivo Novotný |
|
4. Jiří Jež, ml. |
8. Jaroslav Poborský |
|
Nepřítomni (omluveni):
1. Tomáš Havlík |
2. Josef Nedvěd |
Nepřítomni (neomluveni):
1. Václav Němec |
2. Petr Zgarba |
Hosté:
1. Ivo Rohovský (radní kraje Vysočina)
|
2. Pavel Hájek (náměstek hejtmana)
|
3. František Halásek (Zemědělský svaz) |
4. Magdaléna Svatoňová (ORR) |
5. Jitka Merunková (OLVHZ) |
6. Marek Brom (OLHZ) |
7. Jaroslav Mikyna (OLHVZ) |
8. Iva Olšanová (OLHVZ) |
Program:
1. Zahájení;
2. Postup při tvorbě ROPu a alokace finančních prostředků (zástupce ORR);
3. Řešení problematiky ochrany vody v kraji Vysočina;
4. Politika zemědělství MZe ČR vzhledem k zemědělství kraje Vysočina;
5. Různé;
6. Závěr.
1.Zahájení
Martin Čížek, předseda komise, přivítal všechny přítomné a zahájil jednání. Dle počtu členů konstatoval, že je komise usnášeníschopná. Přednesl návrh programu zasedání - ten byl 9 hlasy schválen. K zápisu z minulého jednání nebyly vzneseny žádné připomínky.
2. Postup při tvorbě ROPu a alokace finančních prostředků (zástupce ORR)
Magdaléna Svatoňová uvedla, že Regionální operační program (dále jen ROP) pro NUTS 2 Jihovýchod je jedním ze sedmi regionálních nástupců jednoho společného národního programu, a to Společného regionálního programu pro období 2004–2006 (SROP). SROP byl jedním z pěti operačních programů v programovacím období 2004–2006, který byl realizován v České republice na základě Rámce podpory Společenství pro Cíl 1.
Východiskem pro přípravu operačních programů pro období 2007-2013 je Národní rozvojový plán ČR (NRP). V rámci tohoto dokumentu byla potvrzena příprava ROP. Ty jsou nástrojem k naplňování těch priorit NRP, které se budou zaměřovat na řešení problémů vázaných na dané území, resp. na využití jeho potenciálu, a tím přispívat k jeho vyváženému a harmonickému rozvoji.
Vymezení obsahu ROP NUTS 2 Jihovýchod vychází z NRP je komplementární vůči ostatním operačním programům. Hlavní odpovědnost za obsah tohoto programu nesou zástupci regionu soudržnosti NUTS 2 Jihovýchod.
Východiskem pro formulování tématického zaměření ROP jsou na jedné straně návrhy nařízení Evropské komise k budoucí politice soudržnosti, Strategické obecné zásady Společenství (SOZS) a na ně navazující Národní rozvojový plán a Národní strategický referenční rámec (NSRR), a na druhé straně programy rozvoje obou zainteresovaných krajů a další koncepční dokumenty přijaté na národní úrovni.
Globálním cílem ROP NUTS 2 Jihovýchod je „Růst konkurenceschopnosti a prosperity regionu při zvyšování kvality života obyvatel“. Záměrem tohoto rozvojově koncipovaného cíle je dosažení ekonomické, sociální a kulturní úrovně regionu srovnatelné s vyspělými regiony Evropy.
ROP vymezuje tři základní tématické prioritní osy. Tyto prioritní osy pokrývají problematiku rozvoje dopravy, cestovního ruchu a oblast rozvoje měst a venkovského prostoru. Samostatnou prioritní osou je technická pomoc.
Prioritní osy uvedené v ROP vycházejí z analýzy sociální a ekonomické situace a SWOT analýzy a jsou v souladu se strategií a prioritami Národního strategického referenčního rámce 2007-2013, se Strategií regionálního rozvoje ČR, Strategií hospodářského růstu 2007-2013, s Národním programem reforem 2005-2008 a s dalšími základními strategickými dokumenty.
Za účelem koordinace postupu prací na ROP vytvořily oba kraje Řídící skupiny ROP a Pracovní skupiny ROP. Tyto skupiny tvořily užší okruh subjektů zapojených do tvorby ROP, a to zejména formou připomínek k jednotlivým pracovním verzím dokumentu. Širší okruh partnerů, se kterými kraje spolupracovaly a kooperovaly během celého procesu přípravy ROP, tvořili partneři z řad obcí a jejich sdružení, neziskových organizací, hospodářských a agrárních komor, škol, úřadů práce a dalších subjektů z regionu. Postupně schvalované a připomínkované verze ROP byly zveřejňovány na webových stránkách, včetně aktualizací na základě hodnocení SEA a ex-ante hodnocení operačního programu.
Magdaléna Svatoňová dále pohovořila o struktuře ROP, realizační části a finančním zajištění a aktivitách spojených s řízením ROP (jednání monitorovacího výboru ROP a jiných pracovních skupin včetně účasti odborníků a jiných subjektů na těchto jednáních, přípravě, výběru, ocenění a sledování pomoci a operací, auditech, vnitřním kontrolním systému, kontrole prováděné na místě činností, kontrole zadávání veřejných zakázek, dohledu nad pravidly poskytování veřejné podpory, úhradě nákladů na mzdové a jiné výdaje v rámci odměňování zaměstnanců zabezpečujících administrativní podporu programu, pracovníků státní a veřejné správy nebo dalších pracovníků zaměstnaných za účelem realizace úkolů v rámci aktivit technické pomoci.
Usnesení 010/04/2006/Kzžp
Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informace Magdalény Svatoňové o postupu při tvorbě ROPu a alokaci finančních prostředků.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdržel).
3. Řešení problematiky ochrany vody v kraji Vysočina
Členové komise obdrželi s předstihem podkladový materiál.
Jaroslav Mikyna sdělil, že problematika vodního hospodářství a ochrany vod na území kraje Vysočina je v působnosti krajského úřadu, odboru lesního a vodního hospodářství a zemědělství. Tato oblast je velice široká a složitá. Prezentoval tyto vybrané okruhy:
Aktualizace (změny) Plánu rozvoje vodovodů a kanalizací kraje (PRVKUK)
Podle § 4 zákona o vodovodech a kanalizacích zajišťuje kraj v samostatné působnosti zpracování a schválení PRVKUK. PRVKUK byl schválen usnesením ZK dne 29. 9. 2004 a je rovněž zveřejněn na webových stránkách kraje. PRVKUK řeší koncepci optimálního rozvoje zásobování pitnou vodou, odkanalizování a čištění odpadních vod ve všech obcích na území kraje. Krajský úřad obdržel řadu žádostí obcí o změnu zpravidla technického řešení – z tohoto důvodu každoročně připravuje změnu PRVKUK. Návrh změn schvaluje ZK, nejbližší projednání změn proběhne dne 26. 9. 2006.
Problematika aglomerací
Jedná se o řešení odvádění a čištění odpadních vod v obcích velikosti nad 2000 ekvivalentních obyvatel. Aktuální seznam aglomerací je dán usnesením vlády ČR č. 852 ze dne 7. 7. 2005 v souvislosti s aktualizací strategie financování implementace směrnice rady č. 97/271/EHS, o čištění městských odpadních vod. Důsledkem aktualizace je mimo jiné skutečnost, že 10 měst a obcí z kraje Vysočina bylo výše uvedeným usnesením vlády vyřazeno z původníhoseznamu aglomerací - obcí, které jsou zdrojem znečištění velikosti nad 2000 ekvivalentních obyvatel, a které mají povinnost zajistit do konce roku 2010 odkanalizování a čištění svých odpadních vod na úroveň stanovenou nařízením vlády vydaným podle vodního zákona. V současnosti MZe zajišťuje aktualizaci seznamu aglomerací.
Dotace kraje ve vodním hospodářství v roce 2006
GP "Čistá voda 2006", dotace DVEA, PD na ochranu před povodněmi, čerpání příjmů z poplatků za odběr podzemních vod.
- Grantový program „Čistá voda 2006“ v rámci Fondu Vysočiny je určen na podporu zpracování projektů v oblasti zásobování pitnou vodou a v oblasti odvádění a čištění odpadních vod. Dotace v celkové výši 5 500 tis. Kč byla Řídicím výborem dne 12. 6. 2006 přiznána 25 žadatelům z řad obcí a jejich svazků (celkový počet žadatelů byl 73, celkový požadovaný objem finančních prostředků 11 960 tis. Kč).
- ZK schválilo usnesením 0382/06/2005/ZK Zásady pro poskytování dotací na drobné vodohospodářské ekologické akce, které řeší poskytování finančních prostředků na výstavbu či rekonstrukci kanalizací a čistíren odpadních vod v obcích do 10 000 ekvivalentních obyvatel (EO). V letošním roce byly stanoveny 2 termíny příjmu žádostí (31. 1. a 31. 7. 2006). V 1. kole příjmu žádostí ZK rozhodlo o poskytnutí dotace 6 žadatelům v celkové výši 20 434 tis. Kč. V 2. kole je zastupitelstvu doporučeno poskytnout dotaci 7 žadatelům v celkové výši 25 242 tis. Kč. Návrh poskytnutí dotace bude předložen na zasedání ZK dne 26. 9. 2006.
- ZK schválilo dne 18.10.2005 Zásady Zastupitelstva kraje Vysočina pro poskytování dotací na studie a projektové dokumentace opatření k ochraně před povodněmi obcím v kraji Vysočina. V letošním roce byly stanoveny 2 termíny příjmu žádostí (15. 1. a 31. 7. 2006). V 1. kole byla dotace poskytnuta 3 žadatelům v celkové výši 518 tis. Kč, v 2. kole je navrženo zastupitelstvu kraje poskytnout dotaci 7 žadatelům v celkové výši 958 tis. Kč. Materiál bude předložen na zasedání ZK dne 26. 9. 2006.
- Ze zvláštního účtu zřízeného kraje podle § 42 odst. 4 vodního zákona je v letošním roce na základě usnesení ZK ze dne 16. 5. 2006 spolufinancováno odstranění ekologické zátěže (provedení sanace) v areálu bývalých Humpoleckých strojíren. Dále byly financovány přípravné předsanační práce týkající se sanace ekologické zátěže – skládky průmyslových odpadů v k.ú. Nový Rychnov ohrožující vodní zdroje pro obec Dolní Cerekev. Spolufinancování krajem je řešeno na základě Zásad pro poskytování příspěvků z výše zmiňovaného účtu k odstranění následků dlouhodobých havárií s dopadem na jakost podzemních nebo povrchových vod.
Návrh rozpočtu OLVHZ na rok 2007
Návrh rozpočtu kraje Vysočina na příští rok v kapitole Zemědělství v položce kapitálových výdajů na ochranu vod počítá s částkou 85 110 tis. Kč.
- Dotace na drobné vodohospodářské ekologické akce (§ 2321 Odvádění a čištění odpadních vod). Jedná se o podporu výstavby vodohospodářské infrastruktury (kanalizací a ČOV v obcích velikosti do 10 000 EO podle zastupitelstvem kraje schválených Zásad pro poskytování dotací na drobné vodohospodářské ekologické akce.
- Dotace na projektové dokumentace opatření k ochraně před povodněmi (§ 2339 Záležitosti vodních toků a vodohospodářských děl). Jdeo poskytnutí dotace obcím na zpracování studií a projektových dokumentací řešících ochranu před povodněmi.
- Studie ochrany před povodněmi na území kraje Vysočina(§ 2339 Záležitosti vodních toků a vodohospodářských děl)Jedná se o dokončení zakázky zadané v roce 2006.
- Digitální povodňový plán(§ 2339 Záležitosti vodních toků a vodohospodářských děl). Jedná se o převedení povodňového plánu kraje Vysočina do digitální podoby v souladu se závěry Zprávy z jarní povodně 2006 zpracované povodňovým orgánem kraje.
- Zvláštní účet kraje (§ 2399 Ostatní záležitosti vodního hospodářství) ročně doplňovaný do výše 10 000 tis. Kč podle § 42 vodního zákona.
- Čerpání příjmu kraje z poplatků za odběr podzemní vody(§ 2399 Ostatní záležitosti vodního hospodářství a § 2310 Pitná voda). Poplatky, které jsou příjmem kraje mohou být podle § 88 vodního zákona použity jen na podporu výstavby a obnovy vodohospodářské infrastruktury a na zřízení a doplňování zvláštního účtu podle § 42 vodního zákona.
V roce 2007 se jedná o:
- spolufinancování sanace skládky průmyslových odpadů v k.ú. Nový Rychnov.Financování zajištěno z OP Infrastruktura žadateli, kterým je obec Dolní Cerekev,
- spolufinancování ve výši 10 % nákladů akcí zařazených do nejvyšších priorit v rámci platného programu 229 310 MZe ČR „Výstavba a obnova infrastruktury vodovodů a kanalizací“ podle čl. III. odst. 4 pravidel tohoto programu MZe, § 2310.
Činnost Povodňové komise kraje Vysočina
Povodňová komise kraje Vysočina byla zřízena hejtmanem kraje Vysočina jako jejím předsedou v únoru 2004. V letošním roce se sešla již vícekrát, řešila povodňovou situaci na území kraje při jarním tání na přelomu března a dubna 2006. V současné době je zpracována podrobná zpráva z jarní povodně, která bude předložena ke schválení na podzimním zasedání povodňové komise kraje Vysočina.
K těmto tématům se rozvinula diskuse.
Usnesení 011/04/2006/Kzžp
Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina
bere na vědomí
informace Jaroslava Mikyny o problematice vodního hospodářství a ochrany vod na území kraje Vysočina.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdržel).
4. Politika zemědělství MZe ČR vzhledem k zemědělství kraje Vysočina
Předseda připomenul, že na červnovém zasedání komise byl na základě podnětu pana hejtmana stanoven úkol pro členy komise: zpracovat každý jednotlivě svá stanoviska k otázce: „Co by se mělo změnit v politice zemědělství MZe ČR vzhledem k zemědělství kraje Vysočina?“ a zaslat je elektronicky koordinátorce, která pak souhrn těchto stanovisek připraví jako podkladový materiál na příští jednání komise. Tento materiál členové komise s předstihem obdrželi.
Rozvinula se rozsáhlá diskuse nad obsahem jednotlivých stanovisek členů komise, nad tím jak by mě jednotný výstup vypadat a co obsahovat.
Usnesení 012/04/2006/Kzžp
Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina
pověřuje
předsedu komise zpracovat stanoviska členů komise k otázce: „Co by se mělo změnit v politice zemědělství MZe ČR vzhledem k zemědělství kraje Vysočina?“ do jednotného výstupu, a ten pak při osobní schůzce předložit panu hejtmanovi. Výsledky pak tlumočit na nejbližším zasedání komise.
Usnesení bylo přijato 9 hlasy (0 proti, 0 se zdržel).
5. Různé
Marek Brom podal aktuální informace o notifikačním procesu evropské komise. Dále vyzdvihl potřebu spolupráce mezi všemi oblastmi zemědělství (ekologické i konveční, zastoupení včelařů, myslivců, rybářů atd.) – při prosazování je nutno zohlednit zájmy všech skupin. K tomuto podnětu se rozvinula diskuse.
Martin Čížek z titulu funkce předsedy komise obdržel dopis od Koordinačního uskupení nevládních neziskových organizací Vysočiny (dále jen KOUS) – obsahem byl návrh na jmenování zástupců KOUS do příslušných resortních orgánů. Pro Komisi pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina byla navržena Jana Kotoučková.
Členové komise vzali na vědomí požadavek KOUS a shodli se, že Jana Kotoučková na jednání přizvávána nebude. Zasedání se pravidelně účastní zástupci NNO v oblasti zemědělství (Agrární komora, Zemědělský svaz a Asociace soukromých zemědělců).
Úkol:
Zaslat KOUS odpověď na jejich žádost.
Odpovědnost: tajemník komise
Termín: 30. 9. 2006
Jitka Merunková pohovořila o tabulce méně příznivých oblastí (LFA), která upozorňuje na případnou změnu od roku 2007 pokud projde návrh, který je vyvěšen na stránkách Mze (tabulka je přílohou zápisu). Upozornila na skutečnost, že v kraji Vysočina je nejhorší situace na okrese Žďár nad Sázavou, kde nedošlo v žádném případě k navýšení, ale vždy ke snížení, přičemž v mnoha případech dochází ke snížení platby za TTP mnohdy jde i o částku 1190,- Kč na 1 ha obhospodařované plochy.
Václav Vacek vznesl návrh, aby komise znovu vyvolala iniciativu tvorby koncepce zemědělství v kraji Vysočina. Předseda jej vyzval, aby tento návrh zpracoval do podkladového materiálu a předložil jej jako samostatný bod na příští zasedání komise.
6. Závěr
Závěrem předseda poděkoval všem přítomným za aktivní účast na komisi a termín dalšího jednání komise stanovil na 14. 11. 2006 od 14:00 hodin v sídle Krajského úřadu kraje Vysočina, Žižkova 57, Jihlava (budova B, zasedací místnost 3.15).
Martin Čížek v. r.
Předseda Komise pro zemědělství a životní prostředí Rady kraje Vysočina
Zpracovala a zapsala Kateřina Nedvědová dne 14. 9. 2006
Zobrazit vyhledávací formulář »
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.
Krajský úřad Kraje Vysočina, Žižkova 1882/57, 586 01 Jihlava, 2002–2021 webmaster@kr-vysocina.cz
Prohlášení o přístupnosti Přihlásit se